Openbare Basisschool JPF Steyaert

Joseph Haydnlaan 1 2394 GJ Hazerswoude-Rijndijk

De kracht van de Steijaertschool is dat we denken in kansen en mogelijkheden. 
Tevens geldt een 'leven lang leren' ook voor de medewerkers.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Niet alleen uw kind kan ziek worden; het kan de leerkrachten ook overkomen. Wanneer een leerkracht ziek is, geldt de volgende procedure:

• Voor een mogelijke invalkracht wordt een beroep gedaan op de invalpoule van het RTC;

• Mocht het RTC niet beschikken over invallers, dan wordt er intern naar een oplossing gezocht;

• Het kan voorkomen dat groepen worden gesplitst of samengevoegd;

• Bij langdurig ziekteverlof wordt bekeken of op andere scholen leerkrachten beschikbaar zijn;

• Als al deze opties geen resultaat opleveren, kan de directeur besluiten een groep naar huis te sturen. Dit wordt via het ouderportaal aangekondigd en opvang moet gewaarborgd zijn.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Doorlopende leerlijnen

Op de Steijaertschool voldoen wij vanzelfsprekend aan de eisen die aan het basisonderwijs worden gesteld. Het liefst zetten we nog een stapje extra. Daarbij realiseren wij voor ieder kind een doorlopende leerlijn, passend binnen de mogelijkheden in de groep. Ieder kind maakt zijn of haar eigen ontwikkeling door. Om hierop in te spelen, maken wij gebruik van een gepersonaliseerde weektaak. Op deze weektaak staat voor ieder kind een onderwijsprogramma passend bij de ontwikkeling van het kind. Wanneer de individuele ontwikkeling van een kind erom vraagt om van het standaardprogramma af te wijken, wordt dit besproken met de leerkracht en IB-er en vervolgens met u. Aan het begin van ieder schooljaar wordt tijdens een klassikale informatieavond besproken welke kennis en vaardigheden gedurende het jaar of fase in de betreffende groep aan bod zullen komen. Hieronder zullen wij u echter alvast in het kort meenemen door ons onderwijsaanbod.

Kleutergroepen;

In groep 1 en 2 zetten de kinderen hun eerste stappen in het onderwijs. Een goede en veilige sfeer is belangrijk, want pas als een kind zich veilig voelt, kan het zich ontwikkelen. Daarom ligt de focus op hun sociaal-emotionele ontwikkeling, zodat zij geleidelijk wennen aan het functioneren in een groep. Iedere ochtend wordt er dan ook gestart in een kring. Tijdens deze kring kijken we welke dag het is, hoe lang we die dag naar school gaan, wie er afwezig is en wat we gaan doen. Ook wordt er tijdens deze kring bijvoorbeeld een kringgesprek gevoerd over een bepaald thema, zingen we een liedje of doen een andere verbindende activiteit. Verder wordt er gewerkt in kringen waarin de voorbereidende taal- en rekenontwikkeling gestimuleerd wordt. De kringen bestaan uit een ‘grote’ kring, waarbij zowel de jongste als de oudste kleuters meedoen, en uit een ‘kleine’ kring die specifiek gericht is op ofwel de jongste ofwel de oudste kleuters. Tijdens een ‘kleine’ kring, gaat het andere gedeelte van de groep alvast zelfstandig het speelwerkmoment in. Tijdens de speelwerkmomenten mogen de kinderen een activiteit kiezen (bijvoorbeeld de themahoek, het verfbord, de timmertafel of iets dergelijks) óf doen zij een werkje wat de leerkracht heeft klaargelegd. De activiteiten die in de kleutergroepen aangeboden worden, zijn thematisch en gebaseerd op de leerlijnen die beschreven staan voor taal en rekenen. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van de methode Kleuteruniversiteit. Met de leerlijnen wordt inzichtelijk gemaakt hoe de ontwikkeling van het kind verloopt. Op basis van de inzichten die dit verstrekt, kan het aanbod op het kind aangepast worden. De leerlijnen in combinatie met de observaties zorgen ervoor dat de leerkracht een goed beeld van het kind heeft, als het kind de overstap naar groep 3 maakt.

Groep 3

Als uw kind de overstap maakt naar groep 3, is dit vaak een grote verandering. Waar bij de kleutergroepen de nadruk ligt op het spelenderwijs leren, wordt er in groep 3 naar het formele leren toegewerkt. We proberen de overgang zo klein mogelijk te maken, door ruimte te bieden voor spelende verwerking. In groep 3 wordt er begonnen met technisch lezen. Hiervoor gebruiken wij de methode Veilig Leren Lezen. Zoals al te lezen in de naam van de methode, wordt er in deze methode gewerkt aan de leesontwikkeling, met ruimte voor differentiatie voor de kinderen waarbij het leesproces sneller of juist minder snel verloopt. Daarnaast is er digitale software van de methode, waarin de kinderen het geleerde verder kunnen oefenen. In de loop van groep 3 kunnen de kinderen eenvoudige boekjes lezen en beheersen zij de basisleesvaardigheden, zoals woordvorming, tempo en intonatie. Wanneer een kind meer tijd nodig heeft om het lezen onder de knie te krijgen, kan er gebruik gemaakt worden van het taalstimuleringsprogramma Bouw! Dit is een online programma dat effectieve ondersteuning biedt bij beginnende geletterdheid. Het programma helpt kinderen, die risico lopen op problemen met lezen en spellen, inzicht te krijgen in alfabetische principes als teken-klankkoppeling en fonemisch bewustzijn. Een tutor begeleidt het kind bij het oefenen en stuurt bij waar nodig. De individuele begeleiding, directe feedback en ondersteuning door de tutors, maken dat zwakke lezers zich snel ontwikkelen. Ook leren de kinderen in groep 3 het verbonden schrift met de methode Pennenstreken. De eerste helft van groep 3 ligt de focus op het leren schrijven van losse letters, vanaf de tweede helft wordt er geoefend met het aan elkaar schrijven van korte woordjes. Er is veel aandacht voor de juiste pengreep, het schrijven met een schrijfpotlood en de juiste schrijfhouding. Voor rekenen wordt er met de methode Wereld in Getallen gewerkt. Deze methode bestaat uit twee elementen: een les en een taak. Tijdens de les wordt er nieuwe lesstof aangeboden en verwerkt, terwijl in de taak de nadruk ligt op het automatiseren van reeds aangeboden stof.

Bovenbouw

Vanaf groep 4 tot en met groep 8 worden dezelfde methodes gebruikt voor alle groepen.

Lezen

Vanaf groep 4 wordt er aandacht besteed aan twee vormen van lezen: technisch lezen en begrijpend lezen. Voor technisch lezen wordt er gebruik gemaakt van de methode Flits. Flits is een brede methode, die op diverse wijzen aandacht besteed aan het technisch leesproces. Voor begrijpend lezen wordt er gebruik gemaakt van de methode Nieuwsbegrip. Eén keer per week wordt er een uur lang groepsdoorbroken Nieuwsbegrip gegeven. De kinderen worden dan ingedeeld in niveaugroepen. De Nieuwsbegrip lessen worden al ‘modelend’ aangeboden, dat staat voor hardop denkend voordoen. Dit houdt in dat de leerkracht tijdens het lezen van de tekst tussentijds de gedachten bij de tekst verwoord, een voorspelling formuleert en een stukje tekst in eigen woorden samenvat. De leerkracht legt verder de focus op het herkennen van signaalwoorden, het zien van verbanden en het terugzoeken van antwoorden in de tekst.

Op school beschikken wij over een eigen bibliotheek. Daarnaast werken we ook samen met de buurtbibliotheek in het gebouw naast ons.

Taal

Als het lezen is aangeleerd, krijgt de taalontwikkeling een steeds grotere rol. Vanaf groep 3 wordt er gebruik gemaakt van de methode Taal Actief. Deze methode biedt drie niveaus van instructie aan: verkorte instructie voor taalbegaafde kinderen, algemene instructie voor gemiddelde kinderen en verlengde instructie voor kinderen die meer hulp nodig hebben. De methode bestaat uit leerlijnen taalvaardigheid en spellingsvaardigheid. Daarnaast is er uitgebreide oefensoftware beschikbaar waarmee de kinderen hun woordenschat en spellingvaardigheden kunnen ontwikkelen. Taal gaat over bijvoorbeeld spreken en luisteren, dat met elkaar wordt geoefend. Maar ook over het opbouwen van de woordenschat. Er wordt ook veel aandacht besteed aan grammatica, zinsbouw en werkwoordsvormen. De spelling wordt steeds moeilijker. Ook wordt er een begin gemaakt met ontleden en woordbenoemen. De vaardigheid stellen komt ook aan bod, hierbij leren kinderen verhalen en artikelen schrijven en informatie vergaren.

Rekenen

Vanaf groep 4 wordt inzichtelijk rekenen steeds belangrijker, om uiteindelijk ook moeilijkere sommen op te kunnen lossen. Om het rekenen goed onder de knie te krijgen, moet er veel kennis geautomatiseerd en gememoriseerd worden, met de tafels als welbekend voorbeeld. In de bovenbouw wordt het stelsel van de rekenwereld verder uitgelegd en toegepast. Optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen worden steeds ingewikkelder en zaken als breuken, procenten en het metrieke stelsel doen hun intrede. Om de rekenontwikkeling voorspoedig te laten verlopen, maken wij gebruik van de methode Wereld in Getallen. Deze methode werkt ook op drie niveaus, die passen bij het niveau van het individuele kind. De kinderen kunnen met de oefensoftware onder andere het automatiseren trainen en worden op hun eigen niveau uitgedaagd.

Schrijven

Vanaf groep 4 worden de hoofdletters aangeboden van het verbonden schrift, ook met gebruik van de methode Pennenstreken. Het potlood wordt verruild voor een vulpen. De nadruk ligt hier met name op het verhogen van het schrijftempo en de ontwikkeling van het handschrift.

Wereldoriëntatie

Tot en met groep 4 staat er voor iedere groep wekelijks algemene wereldoriëntatie (een combinatie tussen natuur, aardrijkskunde en geschiedenis) op het programma. Vanaf groep 5 worden de zaakvakken los gegeven. Dit houdt in dat natuur, aardrijkskunde en geschiedenis losse vakken worden. Deze vakken geven wij met de methode Wijzer! Ook maken wij gebruik van de leskisten en excursies van de Alphense Natuur en Milieu Educatie.

Verkeer

Voor verkeer wordt de methode Veilig Verkeer Nederland gebruikt. Waarbij de kinderen theoretische kennis over verkeer op doen. Echter, we willen ook aandacht besteden aan verkeer in de praktijk. Hiervoor worden er praktische verkeerslessen gegeven met behulp van de lesmaterialen en het programma School op Seef. Groep 7 neemt jaarlijks deel aan het verkeersexamen, zowel theorie als het praktische fietsexamen.

Engels

Engels wordt gegeven aan groep 1 t/m groep 8. Er wordt gebruik gemaakt van de methode Take it Easy. Dit is een digitale methode met een native speaker. De thema’s sluiten aan op alledaagse onderwerpen, zodat kinderen de basisbegrippen al snel kunnen toepassen in de meest voorkomende situaties. Het spreken en luisteren krijgt veel aandacht, zodat het gevoel voor de Engelse taal goed ontwikkelt.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt er gewerkt met de methode Kanjertraining. De leerkrachten zijn gecertificeerd om de lessen te geven. Het doel van Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Deze methode geeft handvatten in sociale situaties en behandelt thema’s zoals samenwerken, kritiek durven geven en feedback durven ontvangen. De kinderen leren reflecteren op hun eigen gedrag.

Bewegingsonderwijs

Een kind wil van nature rennen, springen en spelen. Wanneer we dat proces in een vroeg stadium stimuleren, behouden kinderen het plezier in bewegen. In groep 1/2 hebben de kinderen twee keer per week gym in de speelzaal. Eenmaal door de eigen leerkracht en eenmaal door een vakleerkracht gym. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen twee keer per week gymles van een vakleerkracht in de zaal van sporthal De Cirkel. Behalve de fysieke ontwikkeling spelen ook zaken als omgaan met winnen en verliezen, het opzoeken van lichamelijke grenzen en uitdagingen een rol. Daarnaast is er ruimte voor het bewegen tussen de dagelijkse lessen door. Dit kan zijn door middel van een Energizer of een bewegingsactiviteit om de lesstof mee te oefenen.

Burgerschapsvorming

Onder burgerschapsvorming vallen drie kernconcepten waar wij op diverse wijzen aan werken. Het eerste kernconcept is democratie. We werken hieraan door groepsafspraken samen te maken en na te komen, te luisteren naar elkaar en samen te werken. Daarnaast verkrijgen de kinderen inzicht in de geldende normen en waarden en leren hiernaar handelen. Aan het tweede kernconcept, participatie, wordt gewerkt door de kinderen te laten participeren in allerlei maatschappelijke acties zoals de Dodenherdenking, Jantje Beton en de Peace-poster wedstrijd van Rotary. Verder werken we hieraan door bij activiteiten oudere kinderen en jongere kinderen aan elkaar te koppelen. Het derde en tevens laatste kernconcept is identiteit. Hieraan werken we door de feestdagen, zoals Sinterklaas en Kerstmis, samen te vieren. Tevens werken we hieraan door Kanjertraining wat helpt om de eigen identiteit te ontwikkelen.

ICT

Om ervoor te zorgen dat de kinderen zich op een vaardige, veilige en efficiënte manier door de digitale samenleving bewegen, vindt de Steijaertschool het belangrijk om een aantal ICT-competenties bij kinderen te ontwikkelen. Denk hierbij aan internetgebruik, het algemene gebruik van de tablet en bijvoorbeeld het in elkaar zetten van een goede presentatie waarbij juiste informatie is opgezocht. In alle groepen worden tablets actief ingezet bij het onderwijs, door het gebruik van diverse applicaties zoals Rekentuin en Taalzee. Vanaf groep 5 heeft ieder kind een eigen tablet en wordt de lesstof van de kernvakken ook op de tablet verwerkt.

Huiswerk

Op onze school geven wij huiswerk mee aan kinderen. Vanaf groep 6 is het verplicht om hiervoor een agenda aan te schaffen, zodat de kinderen leren te plannen. De belangrijkste doelen van huiswerk zijn:

• Zelfstandigheid vergroten

• Verantwoordelijkheid geven aan kinderen

• Extra oefening

• Leren thuis een planning te maken

• Voorbereiding op het voortgezet onderwijs


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De inspectie stelt dat de onderwijstijd afgestemd dient te worden op de leerlingpopulatie. Dit betekent dat wij op de Steijaertschool afspraken hebben gemaakt hoe wij onze onderwijstijd invullen en deze door middel van continue monitoring aanpassen of bijstellen waar nodig. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Steijaert is een openbare basisschool die onderwijs biedt aan kinderen vanaf 4 jaar.

De Steijaertschool ontwikkelt de zelfredzaamheid van kinderen in het vinden van hun plek in de samenleving en het omgaan met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen door een stevige basis van kennis en vaardigheden te bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambities:

Voor alle kinderen is er een ononderbroken doorgaande ontwikkelingslijn met tijdige en passende interventies waar nodig. We willen (binnen ons kunnen) tot het uiterste gaan om het kind zo thuisnabij mogelijk onderwijs te bieden. Vroege signalering in de basisschool (en zelfs met de voorschoolse educatie) is daarom van groot belang

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In ons schoolgebouw zit 'De Pluktuin'. Dit is een kinderopvang voor kinderen van 0 - 4 jaar.

De buitenschoolse opvang (BSO)

Voor kinderen van 4 tot 13 jaar hebben we binnen onze dorpskern twee aanbieders, namelijk Junis Kinderopvang en Partou. Zij bieden verschillende vormen van buitenschoolse opvang buiten schooltijden. Activiteiten worden afgestemd met andere locaties en basisscholen in de buurt. Door die samenwerking verloopt de overgang voor kinderen soepel en ontstaat er één doorgaande, veilige omgeving om te spelen en te leren. Medewerkers van bovengenoemde organisaties halen de kinderen bij school op om ze naar de BSO te begeleiden.

Terug naar boven