Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de St. Michaëlschool werken we over het algemeen in homogene groepen; kinderen van dezelfde leeftijd vormen met elkaar een groep. In de kleuterbouw kiezen we voor heterogene groepen 1-2. We maken in de leerjaren 3 tot en met 8 een combinatiegroep als het leerlingenaantal dat nodig maakt. In het schooljaar 2023-2024 werken we met de volgende groepsindeling:
- groep 1-2 A Kikkertuin: juf Marije en juf Antoinette
- groep 1-2 B Vlindertuin: juf Veronique en juf Marije
- groep 3 Bijenkorf: juf Melissa en juf Antoinette
- groep 4: juf Ciska en juf Esther B.
- groep 5-6: juf Annemieke, meester Lex en juf Esther v E.
- groep 7: juf Sanne
- groep 8: juf Natalie en meester Daan
Juf Marianne is onze intern begeleider (IB-er). Zij is op maandag, dinsdag en donderdag op school. Meneer Abdul is onze conciërge. Hij is op dinsdag tot en met vrijdag op school aanwezig. Annet is 1 dag per week aanwezig om ons te helpen met de administratie. Juf Astrid, onze directeur, is aanwezig op maandag tot en met donderdag.
In de groepen 1 en 2 werken wij met de kleuters aan voorbereidend rekenen, taal, oriëntatie op jezelf en de wereld, Kanjertraining, catechese, digitale geletterdheid, burgerschapsvorming, bewegingsonderwijs en kunstzinnige en creatieve vorming.
In alle leerjaren geven wij les in rekenen, technisch- en begrijpend lezen, taal en spelling. We besteden ook elke week tijd aan de Engelse taal, schrijven, Kanjertraining, wereldoriëntatie, catechese, digitale geletterdheid, burgerschapsvorming, bewegingsonderwijs, studievaardigheden, verkeer en creatieve vorming.
Soms blijkt dat een kind speciale zorg of aanvullende ondersteuning nodig heeft. Onze interne begeleider (IB-er) zoekt dan samen met de leerkracht en de ouders naar manieren om het onderwijs voor dit kind passend te maken. De afspraken leggen we vast in een handelingsplan. Soms zetten we specialisten in van De GroeiAcademie, het expertisecentrum van De Groeiling. Hier werken gediplomeerde orthopedagogen, onderwijsspecialisten, leerlingbegeleiders en leerkrachten gespecialiseerd in gedrag. Op de St. Michaëlschool wordt de ondersteuning vanuit de werkdrukmiddelen en de leerlingbegeleiding vanuit De Groeiacademie verzorgd door juf Heleen, een van onze eigen teamleden.
We werken ook samen met onderwijsspecialisten en orthopedagogen vanuit het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek en vanuit de Ambulante Educatieve Dienst (AED). Meer informatie hierover vind je in ons Schoolondersteuningsprofiel, dat je kunt downloaden op onze website: www.st-michaelschool.nl - Onze school - Downloads. We werken daarnaast ook samen met Go! voor jeugd, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en de afdeling Jeugd Gezondheidszorg (JGZ) van de GGD. Meer informatie hierover staat hier op de schoolwebsite.
In onze school zijn meerdere gediplomeerde specialisten werkzaam. Zij hebben lesgevende taken en daarnaast taakuren voor andere werkzaamheden. De intern begeleider is wekelijks 3 dagen werkzaam op school en zij heeft geen lesgevende taken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij bieden op meerdere dagen per week ons aanbod voor extra ondersteuning. Dit wordt op drie dagen per week gerealiseerd door een gespecialiseerde leerkracht, een dag per week door een van de andere leerkrachten en op drie dagen per week door een aspirant-leerkracht. Van deze ondersteuning maken leerlingen gebruik met een hulpvraag op gebied van lezen, taal en rekenen en/of op het gebied van gedrag en werkhouding of sociaal-emotionele ontwikkeling. We realiseren met Levelwerk ook een aanbod voor leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn, deels buiten en deels in de groep. Daarnaast maken we gebruik van een kindercoach vanuit ons bestuur. Onze ambitie is om de komende jaren ondanks het stoppen van de NPO-subsidie een breed ondersteuningsaanbod te blijven bieden.
De St. Michaëlschool werkt samen met kinderopvangorganisatie Junis. Wij willen dat kinderen in één lijn door kunnen leren van de (peuter)opvang tot aan groep 8. PeuterStart Pippeloen verzorgt bij ons een programma voor peuters: de voorschoolse educatie. Junis biedt in Hazerswoude-Dorp ook opvang voor jongere kinderen (0 tot 4 jaar) en op peuterspeelzalen (voor kinderen vanaf 2 jaar en 3 maanden). Uit de Kunst biedt buitenschoolse opvang (BSO) bij de Natuurtalenten voor kinderen van 4 tot 6 jaar en bij de Meesterwerken voor kinderen van 7 jaar en ouder. Alle medewerkers van de school en de kinderopvang werken actief met elkaar samen in ons IKC, waarbinnen we op elkaar aansluiten en elkaar sterker maken.
De tussenschoolse opvang (het overblijven) wordt geregeld door de school. We werken hierbij samen met ouders, oma's en en andere vrijwilligers die de kinderen tussen de middag begeleiden bij het eten en spelen in de lunchpauze. De overblijfkrachten ontvangen hiervoor een vrijwilligersvergoeding.