Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen.
We monitoren de tussenresultaten op diverse manieren:
- Methodegebonden toetsen
- Registreren van behaalde leerdoelen
- Methode onafhankelijke toetsen CITO leerling in beeld groep 3 t/m 8
- Digikeuzebord groep 1/2
- Doorstroomtoets groep 8
- Observaties van de leerkracht
Het leerlingvolgsysteem bestaat uit een op elkaar afgestemde serie pakketten voor de basisvaardigheden. Op de Vijzel gebruiken we de toetsen: DMT (AVI), begrijpend lezen, spelling en rekenen & wiskunde. Elk pakket bevat een reeks toetsen om vast te stellen hoe de ontwikkeling van het kind verloopt. Daarbij wordt het resultaat geanalyseerd door te kijken welk resultaat de leerling bij een vorige toetsing behaalde, zowel wat betreft de score als de inhoud. Dit gebeurt op individueel en groepsniveau. Daardoor wordt zichtbaar hoeveel een leerling en wat een leerling erbij geleerd heeft in een bepaalde periode. Bovendien wordt gekeken welke resultaten andere leerlingen behaalden om daarmee een maatstaf te hebben voor interpretatie van het gevonden resultaat. Dit maakt zelfs een landelijke vergelijking mogelijk. In de rapportage van de resultaten wordt van alle leerlingen duidelijk hoe ze ervoor staan en of de voortgang bevredigend te noemen is. Daarbij geldt dat een lage score niet vanzelfsprekend een slecht resultaat betekent. Een leerling die met zijn of haar mogelijkheden een redelijke vooruitgang boekt, behaalt een goed resultaat. De toetsing laat normaal gesproken zien, dat de meeste leerlingen zich volgens verwachting ontwikkelen. Soms geldt dat er sprake is van onvoldoende voortgang. Die leerlingen nemen we nog eens onder de loep: we gaan de resultaten nader analyseren en nemen bijvoorbeeld aanvullende toetsen af. Doel daarvan is om erachter te komen waar de schoen wringt. Als we een duidelijk beeld hebben gekregen van de problemen kunnen we eventueel overgaan tot een uitgewerkt hulpprogramma. Kortom: de verkregen informatie wordt gebruikt om ons vervolgaanbod zo goed mogelijk te kunnen afstemmen.
Alle leerlingen gaan aan het einde van groep 8 naar het voortgezet onderwijs. De overstap naar het voortgezet onderwijs wordt gebaseerd op het advies van de school. Het schooladvies wordt opgesteld op basis van de leerresultaten, motivatie en werkhouding van de leerling.
Het tijdspad advisering is als volgt:
- Midden/eind groep 7: afname NIO toets
- Eind groep 7: oriënterend advies
- Januari groep 8: voorlopig schooladvies
- Februari groep 8: doorstroomtoets
- Maart groep 8: definitief schooladvies
- Maart groep 8: alle leerlingen hebben zich ingeschreven voor een voortgezet onderwijsschool.
Bij een hogere score op de doorstroomtoets dan het gegeven voorlopig schooladvies zullen wij het advies heroverwegen. Dit kan betekenen dat het schooladvies opgehoogd wordt, het kan ook betekenen dat we bij het gestelde advies blijven.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met elkaar om te gaan. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en je grens aangeven. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties.
Wij vinden het belangrijk kinderen een stem te geven. Dit is zichtbaar in de school:
-Wij werken met een leerlingenraad. Elke klas is vertegenwoordigd. Agenda's worden vooraf aan de leerlingenraad vergadering doorgenomen met de hele klas zodat de klassenvertegenwoordiger kan spreken namens de klas. Ook notulen, gemaakt door groep 8 worden na de vergadering met alle groepen gedeeld.
- De leerlingen presenteren aan elkaar de schoolafspraken.- Groepsafspraken worden gemaakt door de leerlingen in samenwerking met de leerkracht.- Alle kinderen zijn aanwezig bij het startgesprek en de daarop volgende voortgangsgesprekken tussen leerkracht, ouder(s) en het kind. Zij hebben een grote rol in het gesprek.
- Leerlingen vullen twee keer per jaar de leerlingenvragenlijst uit het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) in. - Leerkrachten vullen twee keer per jaar de docentenvragenlijst uit het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) in.
- Onze leerkrachten zijn geschoold om Kanjertraining lessen te geven.
- We leren de kinderen samenwerken. Zij werken dan met een taakverdeling, waarbij leerlingen elkaar helpen en aanvullen maar ook positief bekritiseren.
- De kinderen werken regelmatig groepsoverstijgend samen. Dit zorgt voor verbinding. Denk aan een spelletjescircuit, een onderzoek opzetten of samen aan een creatieve opdracht werken.
We werken toe naar een veilige omgeving, waar iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat.
Op 27 maart 2014 heeft de Onderwijsinspectie onze school weer een basisarrangement toegekend.