Openbare Basisschool de Vijzel

Hauwert 80 1691 EJ Hauwert

Schoolfoto van Openbare Basisschool de Vijzel

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging zieke leerkrachten:

Als een leerkracht door ziekte afwezig is, proberen wij altijd een invaller voor de groep te vinden. Aangezien het aantal beschikbare invallers zeer gering is, is dit niet altijd mogelijk. Indien we geen invaller voor de groep kunnen vinden, nemen we de volgende maatregelen in de aangeven volgorde.

  • We kijken of een aanwezige leerkracht die op dat moment vrij is van lesgevende taken ingezet kan worden voor de groep.
  • We kijken of de groep opgedeeld kan worden over meerdere groepen, een groep wordt maximaal twee dagen achtereen verdeeld.
  • We sturen de groep naar huis/ de leerlingen blijven thuis. 

Het naar huis sturen doen we slechts in het uiterste geval en het liefst als de beslissing een dag van tevoren genomen kan worden, zodat ieder hiervan tijdig op de hoogte is. In alle gevallen geldt, dat als het kind thuis niet opgevangen kan worden, het kind op school onder de hoede van een leerkracht kan blijven. Een groep wordt maximaal twee opeenvolgende dagen naar huis gestuurd. Is de leerkracht daarna nog steeds afwezig en er is nog steeds geen invaller te vinden, dan worden daarna afwisselend andere groepen naar huis gestuurd, zodat de leerkracht van de naar huis gestuurde groep les kan geven in de groep, waar de leerkracht afwezig is.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Vijzel wordt gewerkt met combinatiegroepen: in deze samenstelling wordt de meeste tijd doorgebracht. 

Groepen:

Groep 1/2/3

Groep 4/5/6

Groep 7/8

Overige taken binnen de school:

Onderwijsassistent: begeleiding leerlingen met speciale onderwijsbehoeften & groepsondersteuning.

Leerkracht ter ondersteuning aan de groepen: op dinsdag tot en met vrijdag hebben we een extra leerkracht die de leerkrachten en leerlingen ondersteunt. Zij verzorgt volgens een vast rooster instructielessen aan de leerlingen.

Kwaliteitscoördinator: verantwoordelijk voor de zorgstructuur op school. 

ICT-coördinator/digitale geletterdheid-specialist: verantwoordelijk voor ICT en de implementatie van digitale geletterdheid.

Aanmelden van leerlingen

Kinderen die vier jaar zijn geworden mogen naar de basisschool. Vanaf vijf jaar zijn ze verplicht om naar school te gaan. U kunt uw kind via een aanmeldformulier inschrijven. Na aanmelding worden ouders + zoon/dochter uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek/ intakegesprek met directie. Tijdens het kennismakingsgesprek worden verwachtingen besproken. Wat verwachten ouders van school en wat verwachten wij als school van ouders? Indien de school kan voorzien in de ondersteuningsbehoeften van de leerling kan overgegaan worden tot inschrijving. U krijgt dan ongeveer zes weken voor de vierde verjaardag een uitnodiging om kennis te maken met de leerkracht van groep 1/2/3. Daarna kunnen 5 wenmomenten in de nieuwe groep ingepland worden. 

-Indien de ondersteuningsbehoeften vragen oproepen, wordt een termijn met ouders afgesproken voor bijvoorbeeld een observatie bij de peuterspeelzaal. Zodra de onderwijsbehoeften in kaart zijn gebracht worden ouders uitgenodigd en wordt aangegeven of de school hierin tegemoet kan komen. De ondersteuningsmogelijkheden van de school staan beschreven in POS (Perspectief op school). 

-Indien zorg aanwezig is en toch overgegaan wordt tot inschrijving, wordt de afspraak met ouders gemaakt na bepaalde tijd te evalueren en ouders instemmen met verder onderzoek als dit wenselijk blijkt te zijn.

-Indien de school niet kan voorzien in de ondersteuningsbehoeften van de leerling heeft de school zorgplicht en begeleidt ouders bij het vinden van een geschikte school. Vanaf het moment dat de leerling is aangemeld, heeft de school 6 weken de tijd om een passende onderwijsplek te vinden voor de leerling. Eventueel kan de termijn met 4 weken worden verlengd. Voor meer informatie zie:

https://www.passendonderwijswf.nl/ouders/welke-school/

Zindelijkheid

Een basisschool is een onderwijsinstelling. Dat betekent dat leerkrachten geen leerlingen met luiers verschonen. De zindelijkheid opvoeding is iets wat u als ouder bewust dient uit te voeren, zodat kinderen zindelijk op school komen. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 willen we de kinderen een veilige en uitdagende leeromgeving bieden. We vinden het belangrijk dat kinderen zo veel mogelijk ervaringen opdoen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. In de onderbouw zetten wij veel in op woordenschat. Belangrijk voor alle kinderen, maar zeker ook voor kinderen met een niet Nederlandstalige achtergrond. We werken met de leerlijnen van het digitale keuzebord. Dit houdt in dat de leerkracht thema's plannen waarbij de volgende ontwikkelingsgebieden aan de orde komen: sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, spelontwikkeling, taalontwikkeling, voorbereidend lezen, voorbereidend rekenen. 

Voor elk ontwikkelingsgebied worden per thema doelen gesteld, die gedurende de kleuterperiode voor een doorlopende leerlijn zorgen. De kinderen oefenen deze doelen middels betekenisvolle activiteiten. Het leren vindt voornamelijk plaats binnen speel werktijd, kleine kring activiteiten, buitenspeelmomenten en bewegingslessen. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Continurooster:

We werken op de Vijzel met een continurooster. Dit betekent alle dagen les van 08.30 tot 14.15 uur. Groep 1 t/m 3 uitgezonderd op de vrijdag, dan zijn zij vanaf 12.00 uur vrij. Op basis van 8 jaar voldoen wij aan de norm van de overheid van 7760 uur (7520+240 uur) onderwijstijd.

Aanbod hoofdvakken en zaakvakken:

Op de Vijzel wordt in iedere groep minimaal 40 % van de lestijd besteed aan taal & rekenen. De specifieke afstemming in tijd is afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de groep/leerlingen. Naast de grote aandacht voor taal en rekenen, wordt tijd besteed aan oriëntatie op jezelf en de wereld (zoals digitale geletterdheid, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeersles en burgerschap), kunstzinnige oriëntatie (bijvoorbeeld muziek, tekenen en handvaardigheid), bewegingsonderwijs en Engels.

Bewegingsonderwijs: Iedere groep gymt minimaal 1,5 uur per week. Kleuters bewegen dagelijks (buitenspel of in de gymzaal). Schoolzwemmen: in de periode van mei tot en met juli gaat als het weer het toelaat, groep 5 t/m 8 schoolzwemmen. Dat doen zij in het buitenbad van Midwoud. 

Engels:  De Engelse taal wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. Op een aantal scholen voor Voortgezet onderwijs wordt daarom tweetalig onderwijs aangeboden. Om de kinderen daar, binnen onze mogelijkheden, zo goed mogelijk op voor te bereiden is bewust gekozen voor inzet van de methode vanaf groep 1. Zo wordt bijvoorbeeld ingezet op het ontwikkelen van woordenschat en spreekdurf. In de onderbouw wordt de methode 'Groove Me' thematisch ingezet, om jonge kinderen kennis te laten maken met de taal. Vanaf groep 5 wordt de methode wekelijks ingezet. 

Wereldoriëntatie: via de methode Leskracht volgen we een 3 jarige cyclus waarbij allerlei thema's aan bod komen. Biologie, geschiedenis en aardrijkskundige thema's wisselen elkaar af. Kinderen volgen eerst instructie over het thema. Wanneer zij genoeg kennis hebben opgedaan om te oefenen met kritisch denken worden zij gestimuleerd om vragen die ze hebben te onderzoeken en te beantwoorden. Zij presenteren de antwoorden op hun onderzoek. Dit kan door middel van het maken van een muurkrant, een toneelstuk of bijvoorbeeld een PowerPoint presentatie. 

Vormingsonderwijs

Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op openbare scholen lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders/verzorgers daarom vragen. Het vormingsonderwijs (godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk onderwijs) wordt gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van de school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school in onze lessen besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsonderwijs vanuit Leskracht (thematisch werk) en de methode Kanjertraining. (Kanjertraining stimuleert de sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling.) De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u en de school geen kosten aan verbonden.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ondersteuningsprofiel De Vijzel

Met de invoering van passend onderwijs in 2014 is het een wettelijke verplichting voor scholen om een schoolondersteuningsprofiel op te stellen, conform de inhoudelijke eisen die de onderwijsinspectie stelt. Ons samenwerkingsverband maakt hiervoor gebruik van het online Schoolondersteuningsprofiel van Perspectief op School. Dit Schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks herzien. Als blijkt dat wij als school niet kunnen bieden wat uw kind nodig heeft, dan verwijzen wij uw kind naar een andere vorm van onderwijs. 

Samenwerkingsverband Passend Onderwijs West Friesland

Op 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs ingegaan. Het doel van deze wetswijziging is om ieder kind onderwijs te bieden dat hem of haar zo goed mogelijk helpt ontwikkelen en zo thuis nabij mogelijk is. Om dit mogelijk te maken zijn scholen intensiever met elkaar gaan samenwerken. Onder passend onderwijs wordt verstaan dat elk kind het onderwijs krijgt, dat bij hem of haar past. Dat hoeft echter niet binnen het reguliere onderwijs te zijn. Soms kan een plaats op het SBO of SO geschikter zijn om passend onderwijs te krijgen. Alle scholen voor primair onderwijs in de regio West Friesland, inclusief de scholen voor speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs, zijn verenigd in samenwerkingsverband Passend onderwijs West Friesland. Dit samenwerkingsverband ondersteunt de scholen bij het organiseren en aanbieden van passend en thuis nabij onderwijs.

Basisondersteuning bij ons op school

In Nederland hebben alle kinderen recht op passend onderwijs. Ieder kind gaat daarom naar een school die past bij wat het kan en waar het goed in is. Daar zorgen de scholen samen voor. Als het kan, gaat een kind naar een reguliere (gewone) basisschool, dichtbij huis. Als leerlingen extra hulp bij het leren nodig hebben, krijgen ze die zoveel mogelijk op de eigen school. Zo krijgen ze een goede voorbereiding op de middelbare school. Ook krijgen ze een eerlijke kans om op te groeien tot zelfstandige volwassenen met een zinvolle plek in de samenleving. Kinderen die door een beperking of een ernstig leer- of gedragsprobleem iedere dag veel hulp nodig hebben, gaan naar het speciaal onderwijs. In de regio West-Friesland zijn alle basisscholen aangesloten bij Passend onderwijs West-Friesland, dat bestaat uit samenwerkingsverband De Westfriese Knoop en Samenwerkingsverband VO West-Friesland

Basisondersteuning

Basisondersteuning is voor leerlingen die net wat extra hulp nodig hebben om in de eigen klas te kunnen blijven meedoen. Bijvoorbeeld omdat ze moeite hebben met lezen, spellen of rekenen. Maar ook als ze problemen hebben met gedrag of met leren, als ze juist heel goed kunnen leren(hoogbegaafd zijn) of als ze lange tijd ziek zijn. Iedere basisschool in de regio West-Friesland kan die hulp geven.

Extra ondersteuning

Soms heeft een leerling, om wat voor reden dan ook, méér hulp nodig. Dat noemen we extra ondersteuning. Ook die hulp probeert de school zelf te regelen. Soms komen daarvoor hulpverleners naar de school. Wanneer een kind het normale lesprogramma niet kan volgen,zoeken we samen een andere lesplek. Er zijn veel mogelijkheden voor passend onderwijs. Dat betekent niet dat we voor elk kind een apart lesprogramma kunnen maken. Het gaat er juist om dat ieder kind zo veel mogelijk les krijgt in de eigen groep.Welke basisondersteuning geeft de basisschool?

De scholen in de regio hebben afgesproken welke basisondersteuning ze bieden Welke hulp onze school uw kind precies kan geven,leest u in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP).

Samenwerking

Om goede basisondersteuning te kunnen geven, werken we samen met u, uw kind en soms met professionele hulpverleners. We kijken goed naar wat uw kind nodig heeft en bespreken   u en uw kind of de hulp werkt. Toezicht Onze kwaliteitscoördinator (KC'er) zorgt dat uw kind de hulp krijgt die is afgesproken. Ook als die hulp door iemand van buiten de school wordt gegeven.

Heeft uw kind hulp nodig die onze school niet kan geven? Dan kijken we of een andere basisschool inde buurt die ondersteuning wél in huis heeft. AIs dat zo is, kijken we samen met u of overplaatsing naar die school het beste is voor uw kind.Wilt u meer weten? Kijk dan in het document Basis- en extra ondersteuning po Passend OnderwijsWest-Friesland op de website van het samenwerkingsverband. U kunt ook om uitleg vragen bij onze kwaliteitscoördinator (KC’er)

Het inschakelen van een extern deskundige

Het kan voorkomen dat u als ouder het nodig vindt om een extern deskundige in te schakelen.In het belang van een goede samenwerking met u en in het belang van uw kind willen we u graag wijzen op het volgende:

Indien u zelf een psychologisch of ander onderzoek door een deskundige laat uitvoeren, zullen we deze resultaten betrekken bij onze aanpak als:-het een gekwalificeerd onderzoeker betreft;-hij/zij aantoonbare ervaring heeft met basisschoolleerlingen;-er sprake is van onafhankelijk advies;-wij als school inbreng hebben in het bepalen van de onderzoeksvraag;-wij als school mondeling en schriftelijk worden geïnformeerd over de volledige uitslag. Wanneer u een extern deskundige kiest die niet aan deze criteria voldoet, voelt de school zich niet verplicht om de uitkomsten van het onderzoek over te nemen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ons streefbeeld is dat wij in 2025 effectief omgaan met leerlingen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben. Door pro actief handelen van onze professionals hebben we toegang tot de juiste expertise via ons bestuur of samenwerkingsverband. We werken vanuit hoge verwachtingen. Door formatieve toetsing (tijdens de instructie checken welke leerlingen het doel behaald hebben) zetten we differentiatie in. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De samenwerking met het kinderdagverblijf bestaat uit:

-Warme overdracht 4 jarigen bij aanvang (na toestemming ouders)

-Gezamenlijke activiteiten (voorleesmomenten of andere activiteiten bij het thema) 

Terug naar boven