Openbare Basisschool de Trede

Dorpsstraat 55 8432 PL Haule

  • Door leerhoeken te creëren komen de thema's echt tot leven!
  • We besteden veel tijd aan samenwerken, bijv. door bewegend leren. Dit ondersteunt de groepsvorming in de klas.
  • We maken regelmatig gebruik van Chromebooks. Hier wordt de rekenles van Pluspunt gemaakt op het Chromebook.
  • We maken regelmatig uitstapjes en bezoeken daarbij de bossen, veen en heide gebieden bij ons in de buurt.
  • Jaarlijks hebben we een feestelijke ouderavond voor groep 1 t/m 6, hebben groep 7-8 een musical en houden we een voorleeswedstrijd.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds het schooljaar 2015-2016 nemen we deel aan de IEP-eindtoets. Wij zijn zeer tevreden over deze toets en zullen de doorstroomtoets van IEP gaan afnemen in groep 8.

We zijn tevreden hoe onze leerlingen van groep 8 op de IEP Eindtoets 2023 hebben gescoord. De leerlingen hebben veelal naar verwachting gescoord. Van 1 leerling hebben we het advies omhoog bijgesteld. De analyse van de Eindtoets geeft ons voldoende aanknopingspunten om ons onderwijsaanbod in groep 8 komend schooljaar aan te vullen en daar waar nodig aan te passen. 

Resultaten IEP 2023:
Schoolscore: 84,0
Taal:100% - 1F en 63% - 2F
Lezen: 100% - 1F en 88% - 2F
Rekenen: 100% - 1F en 75% - 1S


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Cito Leerling in Beeld toetsen en de Zelfevaluatie: 

Twee keer per jaar nemen wij de Cito Leerling in Beeld toetsen af. Deze tussentijdse resultaten worden geanalyseerd middels het Comprix model "Zelfevaluatie". Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van een aantal indicatoren.
Deze indicatoren zijn:
• Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les?
• Schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig?
• Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg?
• Kwaliteitszorg; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam? 

De analyses worden geschreven op school- en groepsniveau en in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. Afspraken n.a.v. deze presentaties en groepsbesprekingen worden geborgd. Dit proces wordt onze onderwijsevaluatie genoemd. Tijdens deze onderwijsevaluatie wordt er ook nauwkeurig bekeken of er naast de beschrijving in het groepsplan een aanvullend individueel handelingsplan nodig is voor leerlingen met een V/V-score.
Naast de opbrengsten van de niet methode gebonden toetsing worden ook de resultaten van de methode gebonden toetsen betrokken in het proces van analyseren en waarderen van opbrengsten. Dit alles leidt tot opmerkingen, adviezen en mogelijke acties voor het vervolg op korte of langere termijn. Deze acties zijn proactief, zodat mogelijke hiaten in de ontwikkeling van de leerlingen door middel van het bijstellen van het programma weggewerkt kunnen worden. Met onze onderwijsevaluatie en Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie.

Algemene beschouwing van de tussenresultaten 2022-2023:
We hebben voor het eerst gebruik gemaakt van de nieuwe toetsen van Cito LiB. De groepen 3-4 werken volledig op papier. Spelling wordt ook op papier afgenomen, aansluitend bij de werkwijze van onze methode. De groepen 5 t/m 8 hebben de toetsen voor Rekenen en Begrijpend lezen digitaal gemaakt. Met name deze groepen hebben hinder ondervonden tijdens de afname door de storingen bij Cito Lib. Het lukte niet om in te loggen of tijdens een toets konden ze ineens niet verder. Dit doet wat met de concentratie en de motivatie van de leerlingen. Dit hebben we teruggekregen van diverse leerlingen tijdens de leerlinggesprekken die na afloop van de toetsperiode hebben gevoerd. Tevens is er door leerlingen aangegeven dat zij moesten wennen aan een digitale afname. Hopelijk gaat dit in juni beter.  
Als school hebben we de volgende ambities:
25% I-score
25% II-score
25% III-score
15% IV-score
10% V-score

We zien dat dit niet altijd mogelijk is vanwege onze kleine groepen. We kijken daarom ook altijd naar het percentage I-II-III leerlingen, maar ook dit blijkt moeilijk haalbaar in groepen met maar 5 leerlingen. De groei of daling van individuele leerlingen heeft veelal grote effecten op de groepsgemiddelden. Inzoomen op individuele resultaten en groei is daarom van belang.  
Over het algemeen zijn we tevreden over de resultaten die we hebben behaald en er zijn per groep aandachtspunten vastegesteld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We volgen de leerlingen die van school zijn gegaan a.d.h.v. de gegevens die we ontvangen vanuit het VO. Die laten zien dat we steeds een goede doorverwijzing hebben gedaan. We maken gebruik van de Plaatsingswijzer; die schetst een reëel beeld van wat een leerling kan. Daarnaast nemen wij de kindkenmerken mee. Hierbij kunt u denken aan: motivatie, doorzettingsvermogen, plannings- en organisatievaardigheden, enz. In overleg met de ouders en alle verzamelde data maken we dan een voorstel voor het vervolgonderwijs. Tevens is er altijd een warme overdracht met het voortgezet onderwijs, waarbij we de leerlingen doornemen, om te kijken wat de leerling nodig heeft. Blijkt uit de eindtoets dat een leerling toch een niveau hoger kan, dan kunnen we dit i.o.m. ouders bijstellen. We stellen nooit naar beneden bij. Wel proberen we kansrijk te adviseren waar dit mogelijk is. 

In 2023 hebben het advies van 1 leerling herzien. dit hebben we omhoog bijgesteld, nadat deze leerling significant hoger scoorde dan verwacht. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Wij zijn een openbare basisschool waar alle kinderen welkom zijn. Wij verwachten dat iedereen respect voor elkaar heeft. Om respect op te kunnen brengen, is zelfrespect een voorwaarde en kennis van de ander en begrip voor de ander nodig. Wij willen elk kind accepteren, zoals het is. Respectvol met elkaar omgaan, betekent eveneens dat elk kind zich veilig en vertrouwd moet voelen. Dit stimuleren wij door hoge eisen te stellen aan het leer- en werkklimaat van de leerlingen. Wij proberen een sfeer te creëren, waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen en dat ze met plezier naar school gaan. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Respect
  • Oprecht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Vierjaarjaarlijks inspectie bezoek

Het laatste 4-jaarlijkse bezoek van de onderwijsinspectie is geweest in april 2012. Het gehele rapport is na te lezen op www.onderwijsinspectie.nl.

Deelonderzoek "Tijdsbesteding in de klas".

In februari 2021 is er een deelonderzoek geweest op onze school. Dit onderzoek bestond uit een interview met de schoolleider en de intern begeleider. Daarnaast hebben er 2 klassenbezoeken plaats gevonden. Dit deelonderzoek was om data te verzamelen voor de staat van het Nederlandse onderwijs; er is geen officieel verslag van gemaakt. 

Thema onderzoek "Didactisch handelen"

In het schooljaar 2019-2020 is er een thema onderzoek gericht op didactisch handelen afgenomen bij ons op school. Hierbij is er ook gekeken naar de ambities die wij hebben t.a.v. dit thema. Het onderzoek bestond uit gesprekken met het team, de interne begeleider en de directie. Daarnaast hebben er klassenbezoeken plaatsgevonden. Het didactisch handelen is als voldoende beoordeeld op onze school en er was geen aanleiding voor een vervolgonderzoek. Naast deze conclusie hebben we ook nog tips/adviezen gekregen waar we met het team verder mee kunnen.Verder viel de sfeer in positieve zin op. Er was sprake van effectieve leertijd en een optimale, voorwaardelijke sfeer om tot leren te kunnen komen.  Er zal is geen officiële beoordeling gegeven, maar de bevindingen zijn opgenomen in het onderwijsverslag (De Staat van het Onderwijs) van de inspectie.   

Terug naar boven