Openbare Basisschool de Trede

Dorpsstraat 55 8432 PL Haule

  • Jaarlijks hebben we een feestelijke ouderavond, een musical en een voorleeswedstrijd.
  • Leuk dictee. Het dictee, maar dan net even anders!
  • Door leerhoeken te creëren komen de thema's echt tot leven!
  • We besteden veel tijd aan groepsvorming, samenwerken en onderzoekend leren.
  • We maken regelmatig gebruik van Chromebooks. Hier wordt de rekenles gemaakt op het Chromebook.

Het team

Toelichting van de school

Obs de Trede heeft een enthousiast en stabiel team dat bestaat uit 5 leerkrachten, een IB'er en een directeur. De directeur heeft daarbij ook lesgevende taken. Een aantal teamleden zijn al meerdere jaren aan de school verbonden. Dat geeft als voordeel dat taken en/ of afspraken helder en in goed overleg zijn verdeeld over de verschillende teamleden. Het team heeft diverse kwaliteiten die elkaar aanvullen, waardoor we te maken hebben met diverse professionele deskundigen op de werkvloer. Zo is er een ICC-er, een taalcoördinator en een ICT-er. De meeste leerkrachten hebben ook een gymbevoegdheid. De IB'er heeft de IB-opleiding met goed gevolg afgerond, waardoor er op het gebied van de ondersteuning een grote deskundigheid aanwezig is. Om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen hebben we gedreven leerkrachten nodig die werken aan hun eigen ontwikkeling. Binnen Stichting Comprix werken we met het bekwaamheidskompas, waarbij we alle leerkrachten goed in beeld hebben betreffende hun sterke en minder sterke punten. Van hieruit werken we aan professionalisering. Op deze wijze proberen we goed in beeld te krijgen wat de kwaliteiten zijn binnen de school en waar nog ondersteuning nodig is.                      



Invulling van de formatie in 2024-2025:



 



                           Maandag     Dinsdag     Woensdag     Donderdag     Vrijdag



Groep 1/2/3        Wilmar         Anna           Wilmar           Anna               Anna 

                                                Wilmar                               Wilmar



Groep 4/5           Aukje          Aukje           Petra              Aukje             Aukje



Groep 6/7/8        Anke           Anke           Anke               Roy                Anke

                             Roy             Roy

 



Bewegingsonderwijs: meester Matthijs op donderdagochtend. 



Onderwijsondersteunend: op maandag is onze vrijwilligster juf Griet aanwezig voor groep 4-5.   



IB: Juf Geertje (donderdag en een keer in de 2 weken op maandag).



Directietaken: Juf Petra op maandag, dinsdag en donderdag.



 



 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval proberen we vanzelfsprekend zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht er toch een leerkracht afwezig zijn, dan proberen we een invalleerkracht in te zetten. Omdat er ook in onze regio een tekort is aan invalleerkrachten, werken de scholen binnen ons bestuur met een protocol waarin onderstaande stappen worden doorlopen:
  • Na ziekmelding van de leerkracht, zoekt de directeur een invalleerkracht.
  • Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te vinden.
  • Gedurende de eerste dagen wordt de vervanging indien mogelijk intern opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door de extra inzet van een eigen leerkracht, de inzet van directie of intern begeleider, het samenvoegen van een aantal groepen of het verdelen van de leerlingen over de overige groepen.
  • Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school.
  • Bij langdurige vervanging wordt extern naar een structurele oplossing gezocht.
  • Wij streven ernaar om bij vervanging duidelijk naar ouders/verzorgers te communiceren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerjaar 1 t/m 2

De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leerjaar 3 t/m 8

De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn.

Toelichting op de urentabel: onder Taal verstaan wij ook Spelling en Woordenschat. De uren voor lezen zijn opgebouwd uit de uren voor technisch- en begrijpend lezen. Levensbeschouwing wordt gegeven door vakleerkrachten van HVO (Humanistisch Vormend Onderwijs) en/ of GVO (Godsdienstig Vormend Onderwijs).

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Trede werken we met periodeplannen. Hierbij hebben we de kinderen in 3 groepen verdeeld op basis van hun niveau. De leerkrachten geven instructie aan de hele groep, maar zullen leerlingen die meer aankunnen eerder loslaten dan leerlingen die meer gebaat zijn bij instructie. Kinderen die na de instructie nog meer hulp nodig hebben komen bij de leerkrachten om de instructie tafel zitten voor extra ondersteuning en uitleg. De leerkracht vergeet hierbij niet de leerlingen die al aan het werk zijn, maar maakt gerichte looprondes waarbij kinderen vragen kunnen stellen. Het kan ook zijn dat er nog wat meer ondersteuning nodig is en in dat geval wordt er een individueel handelingsplan opgesteld welke wordt besproken met de ouders. We proberen zoveel mogelijk handelingsgericht te werken.

Extra ondersteuning
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning wij bieden, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Het schoolondersteuningsprofiel is te vinden op onze website en ligt ter inzage op school. Het kan zijn dat wij zien dat een leerling onvoldoende ontwikkeling laat zien of gedragsproblematiek zoals concentratieproblemen heeft. Wanneer wij niet meer goed weten wat een leerling nodig heeft, dan vragen wij advies aan de Stipe. Wij zijn op dat moment handelingsverlegen. De Stipe heeft een ondersteunende en verbindende rol bij het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen op de (speciale) basisscholen in Zuidoost Friesland. Zij hebben deskundigheid in huis en kunnen samen met ons en de ouders bekijken wat een leerling nodig heeft om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Wij kunnen alleen de Stipe inschakelen wanneer ouders hier toestemming voor geven. Wanneer de onderwijsbehoefte van de leerling helder is, dan wordt er gekeken of wij dat als school kunnen bieden. Mocht dit niet het geval zijn, dan kijken wij samen met ouders en de Stipe naar een passendere onderwijsplek op een andere school. Mocht een leerling wel de ondersteuning bij ons op school kunnen krijgen, dan houden we nauwlettend 3 pijlers in de gaten: - Ontwikkelt de leerling nog voldoende? Op zowel sociaal als cognitief gebied. Lukt het om het uitstroomperspectief te behalen? - Kunnen wij nog steeds bieden wat een leerling nodig heeft? Kan het team het aan? - Lukt het binnen de groep? Is het veilig en kunnen we nog tegemoet komen aan de onderwijsbehoefte van de overige leerlingen?
Naast de expertise van de Stipe kunnen ouders ook de huisarts, jeugdarts, GGD of het Gebiedsteam raadplegen wanneer er vraagstukken liggen. Vandaaruit kunnen er weer doorverwijzingen plaatsvinden naar andere hulpverleners.

Organisatie van de extra ondersteuning binnen de school
Er zijn verschillende vormen van extra ondersteuning mogelijk; externe hulp binnen of buiten de school en interne hulp. Bij externe hulp valt te denken aan fysiotherapie, logopedie, dyslexie begeleiding, begeleiding bij taalontwikkelingsstoornissen, etc. Wij proberen de externe hulp zoveel mogelijk bij ons op school te organiseren om zo min mogelijk onderwijstijd voor de leerling te verliezen. Logopedie en dyslexie begeleiding lukt veelal bij ons in school. Wanneer het niet lukt om de externe hulp in onze school te laten plaats vinden, dan proberen wij in samenspraak met ouders en instantie te streven naar zo min mogelijk verlies van onderwijstijd.  
Bij interne hulp wordt er door het team gekeken welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben en wie dat gaat doen. Het kan dat de leerkracht dit zelf kan doen, maar het is ook mogelijk dat de leerling bij een andere collega extra oefent. Het team kijkt met elkaar hoe alle leerlingen het beste tot hun recht komen. De intern begeleidster coördineert dit.

Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland
Onze school is aangesloten bij Stichting Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland 2101. Het Samenwerkingsverband heeft als missie om succesvol onderwijs te bieden aan leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Dit samenwerkingsverband werkt samen met alle reguliere basisscholen en basisscholen voor speciaal (basis) onderwijs in de provincie Friesland. Ze zetten zich in om voor alle leerlingen passend onderwijs te realiseren. Op hun website kun je meer informatie vinden over hun aanpak, ondersteuningsplan, ouder- en jeugdsteunpunt, en andere relevante aspecten van passend onderwijs in Friesland.

Samenwerking met medezeggenschapsraad (MR)
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is samengesteld met het personeel van onze school. De MR heeft instemmingsbevoegdheid over het ondersteuningsaanbod. De MR heeft ons voorzien van advies en heeft ingestemd met het SOP.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Dit jaar gaan wij voor het eerst werken met de methode Kwink. Deze methode is gericht op het sociaal emotioneel leren en burgerschap. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Zodra een kind 4 jaar wordt, mag het naar school. Wanneer een kind voor het eerst op school komt, dan is dat even wennen, zowel voor het kind, de ouders als de leerkracht. Om de gewenning zo vlot mogelijk te laten verlopen, mogen alle nieuwe leerlingen, vanaf het moment dat ze 3 jaar en 10 maanden zijn, maximaal 5 momenten komen kennismaken. Het eerste kennismakingsmoment is altijd een halve dag. De overige momenten worden in onderling overleg geregeld. Hiervoor worden de ouders en het kind uitgenodigd. Als een 4 – jarige op school komt, gaan we ervan uit dat het zich kan aan – en uitkleden, zelf de jas kan uittrekken en ophangen, zelfstandig het toilet kan bezoeken. Voor de aanmelding van een leerling maken we gebruik van een standaard inschrijfformulier welke op school aanwezig is. Bij de inschrijving houden wij ons aan het protocol Toelatingsbeleid van Stichting Comprix.



Wanneer een kind de peuterspeelzaal heeft bezocht, dan vindt er veelal een warme overdracht plaats. Tijdens dit gesprek wordt er informatie uitgewisseld over de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling en de zelfredzaamheid van de leerling.  


Terug naar boven