Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Leerjaar 1 t/m 2
De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn.
Leerjaar 3 t/m 8
De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn.
Toelichting op de urentabel: onder Taal verstaan wij ook Spelling en Woordenschat. De uren voor lezen zijn opgebouwd uit de uren voor technisch- en begrijpend lezen. Levensbeschouwing wordt gegeven door vakleerkrachten van HVO (Humanistisch Vormend Onderwijs) en/ of GVO (Godsdienstig Vormend Onderwijs).
Op de Trede werken we met periodeplannen. Hierbij hebben we de kinderen in 3 groepen verdeeld op basis van hun niveau. De leerkrachten geven instructie aan de hele groep, maar zullen leerlingen die meer aankunnen eerder loslaten dan leerlingen die meer gebaat zijn bij instructie. Kinderen die na de instructie nog meer hulp nodig hebben komen bij de leerkrachten om de instructie tafel zitten voor extra ondersteuning en uitleg. De leerkracht vergeet hierbij niet de leerlingen die al aan het werk zijn, maar maakt gerichte looprondes waarbij kinderen vragen kunnen stellen. Het kan ook zijn dat er nog wat meer ondersteuning nodig is en in dat geval wordt er een individueel handelingsplan opgesteld welke wordt besproken met de ouders. We proberen zoveel mogelijk handelingsgericht te werken.
Extra ondersteuning
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning wij bieden, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Het schoolondersteuningsprofiel is te vinden op onze website en ligt ter inzage op school. Het kan zijn dat wij zien dat een leerling onvoldoende ontwikkeling laat zien of gedragsproblematiek zoals concentratieproblemen heeft. Wanneer wij niet meer goed weten wat een leerling nodig heeft, dan vragen wij advies aan de Stipe. Wij zijn op dat moment handelingsverlegen. De Stipe heeft een ondersteunende en verbindende rol bij het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen op de (speciale) basisscholen in Zuidoost Friesland. Zij hebben deskundigheid in huis en kunnen samen met ons en de ouders bekijken wat een leerling nodig heeft om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Wij kunnen alleen de Stipe inschakelen wanneer ouders hier toestemming voor geven. Wanneer de onderwijsbehoefte van de leerling helder is, dan wordt er gekeken of wij dat als school kunnen bieden. Mocht dit niet het geval zijn, dan kijken wij samen met ouders en de Stipe naar een passendere onderwijsplek op een andere school. Mocht een leerling wel de ondersteuning bij ons op school kunnen krijgen, dan houden we nauwlettend 3 pijlers in de gaten: - Ontwikkelt de leerling nog voldoende? Op zowel sociaal als cognitief gebied. Lukt het om het uitstroomperspectief te behalen? - Kunnen wij nog steeds bieden wat een leerling nodig heeft? Kan het team het aan? - Lukt het binnen de groep? Is het veilig en kunnen we nog tegemoet komen aan de onderwijsbehoefte van de overige leerlingen?
Naast de expertise van de Stipe kunnen ouders ook de huisarts, jeugdarts, GGD of het Gebiedsteam raadplegen wanneer er vraagstukken liggen. Vandaaruit kunnen er weer doorverwijzingen plaatsvinden naar andere hulpverleners.
Organisatie van de extra ondersteuning binnen de school
Er zijn verschillende vormen van extra ondersteuning mogelijk; externe hulp binnen of buiten de school en interne hulp. Bij externe hulp valt te denken aan fysiotherapie, logopedie, dyslexie begeleiding, begeleiding bij taalontwikkelingsstoornissen, etc. Wij proberen de externe hulp zoveel mogelijk bij ons op school te organiseren om zo min mogelijk onderwijstijd voor de leerling te verliezen. Logopedie en dyslexie begeleiding lukt veelal bij ons in school. Wanneer het niet lukt om de externe hulp in onze school te laten plaats vinden, dan proberen wij in samenspraak met ouders en instantie te streven naar zo min mogelijk verlies van onderwijstijd.
Bij interne hulp wordt er door het team gekeken welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben en wie dat gaat doen. Het kan dat de leerkracht dit zelf kan doen, maar het is ook mogelijk dat de leerling bij een andere collega extra oefent. Het team kijkt met elkaar hoe alle leerlingen het beste tot hun recht komen. De intern begeleidster coördineert dit.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland
Onze school is aangesloten bij Stichting Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland 2101. Het Samenwerkingsverband heeft als missie om succesvol onderwijs te bieden aan leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Dit samenwerkingsverband werkt samen met alle reguliere basisscholen en basisscholen voor speciaal (basis) onderwijs in de provincie Friesland. Ze zetten zich in om voor alle leerlingen passend onderwijs te realiseren. Op hun website kun je meer informatie vinden over hun aanpak, ondersteuningsplan, ouder- en jeugdsteunpunt, en andere relevante aspecten van passend onderwijs in Friesland.
Samenwerking met medezeggenschapsraad (MR)
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is samengesteld met het personeel van onze school. De MR heeft instemmingsbevoegdheid over het ondersteuningsaanbod. De MR heeft ons voorzien van advies en heeft ingestemd met het SOP.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Dit jaar gaan wij voor het eerst werken met de methode Kwink. Deze methode is gericht op het sociaal emotioneel leren en burgerschap.
Zodra een kind 4 jaar wordt, mag het naar school. Wanneer een kind voor het eerst op school komt, dan is dat even wennen, zowel voor het kind, de ouders als de leerkracht. Om de gewenning zo vlot mogelijk te laten verlopen, mogen alle nieuwe leerlingen, vanaf het moment dat ze 3 jaar en 10 maanden zijn, maximaal 5 momenten komen kennismaken. Het eerste kennismakingsmoment is altijd een halve dag. De overige momenten worden in onderling overleg geregeld. Hiervoor worden de ouders en het kind uitgenodigd. Als een 4 – jarige op school komt, gaan we ervan uit dat het zich kan aan – en uitkleden, zelf de jas kan uittrekken en ophangen, zelfstandig het toilet kan bezoeken. Voor de aanmelding van een leerling maken we gebruik van een standaard inschrijfformulier welke op school aanwezig is. Bij de inschrijving houden wij ons aan het protocol Toelatingsbeleid van Stichting Comprix.
Wanneer een kind de peuterspeelzaal heeft bezocht, dan vindt er veelal een warme overdracht plaats. Tijdens dit gesprek wordt er informatie uitgewisseld over de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling en de zelfredzaamheid van de leerling.