Nassauschool

Leeuwerikstraat 21 8094 AH Hattemerbroek

Schoolfoto van Nassauschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Nassauschool maken we al een aantal jaren gebruik van het Schooleindonderzoek(SEO) van Centraal Nederland. De voordelen van het Schooleindonderzoek zijn dat leerlingen breed worden getest: intelligentie (wat zit erin?), schoolvorderingen (wat haal je eruit?), maar ook persoonlijkheidskenmerken zoals motivatie en faalangst. Zodoende beschikken school en ouders over aanvullende informatie om tot een goede keuze voor het vervolgonderwijs te komen. Vanzelfsprekend spelen de gegevens uit het leerlingvolgsysteem ook een rol bij de schoolkeuze. Het schooleindonderzoek geeft aan in hoeverre mogelijkheden en vorderingen in balans zijn bij het kind. Voor de school betekent het of je daadwerkelijk eruit hebt gehaald wat er in zit.

In vergelijking met scholen die ook het SEO afnamen scoorden we in 2010/2011 +0,9, in 2011/2012 scoorden we +0,9 en in 2012/2013 scoorden we +1,3. Als je als school tussen -0,5 en +0,5 scoort, scoor je gemiddeld. Zoals u ziet scoren we ruim boven gemiddeld en met dit resultaat zijn we heel tevreden! Bij het Schooleindonderzoek kun je ook altijd zien, wat de score van de schoolvorderingen (halen we uit een kind wat erin zit) zijn. We kunnen hier over melden dat 72% van onze leerlingen (ruim) boven hun niveau hebben gescoord, 9 % op niveau en 9% (=1 leerling) onder niveau.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We zijn erg blij met het oordeel van de inspectie dat zij vertrouwen heeft in de Nassauschool. We hebben hard gewerkt aan de 2 onderdelen (analyse en evaluatie van handelingsplannen)waarop we nog geen voldoende kregen. Hier hebben we onder andere nascholing voor gevolgd en we gaan er dan ook vanuit dat we bij een volgend bezoek ook op deze onderdelen voldoende zullen scoren. We willen de voldoendes het liefst uitbouwen tot een 'goed'. We kijken daarbij naar onze kinderen: wat vragen zij van ons, wat hebben zij nodig. We kijken ook naar wat de maatschappij en het Voortgezet Onderwijs van ze vraagt. Wat kunnen wij dan bieden? De antwoorden: goede instructie, uitdaging, veiligheid, zelfstandigheid, respectvol omgaan met elkaar, leren plannen en nog veel meer andere aspecten. Deze laten we terugkomen in onder andere het werken met weektaken, differentiatie daarbij, Handelings Gericht Werken, het werken in thema's: veel kennis zelf ophalen, verzamelen, ordenen, werkstukken maken en presenteren in spreekbeurten, PowerPoints en groepspresentaties.

Terug naar boven