Wat is de klachtenregeling?
Binnen onze school proberen wij goed onderwijs te bieden. Het kan voorkomen dat u een ontevreden gevoel of klacht heeft. Erg vervelend, maar dit lossen wij graag met u op. Volgens de Kwaliteitswet zijn schoolbesturen verplicht een klachtenregeling te hebben. Op basis van deze wet kunnen ouders en leerlingen klachten indienen. Zo kunnen stagiaires, vrijwilligers, leerkrachten en de directie naast ouders en leerlingen ook klachten indienen. Wij vinden het prettig als u tijdig aan de bel trekt en zoeken samen naar een oplossing.
Klachten kunnen gaan over verschillende zaken. Zo kan men een klacht indienen op onderwijsinhoudelijk gebied, over de schoolorganisatie, ongewenst gedrag, een misstand of een rechtspositioneel besluit. Bij alle klachten zullen wij u serieus nemen en wordt er professioneel gehandeld. De stappen Mocht u een klacht hebben dan is de eerste stap naar de betreffende leerkracht gaan voor een gesprek. Komt u er samen niet uit, dan kan de directie van school helpen. Mocht de klacht hierna niet naar tevredenheid opgelost zijn kunt u bij de interne vertrouwenspersoon terecht. De vertrouwenspersoon heeft als taak om te luisteren naar de klacht en u te helpen bij vervolgstappen. De vertrouwenspersoon zal er alles aan doen om samen met u en school tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt kan de vertrouwenspersoon u doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon.
U wordt door de vertrouwenspersoon op de hoogte gesteld van de klachtenregeling. De interne vertrouwenspersoon van school zorgt indien gewenst ook voor een eventuele terugkoppeling aan betrokkenen op school. De interne vertrouwenspersoon heeft geen geheimplicht, maar gaat zeer zorgvuldig om met informatie. Soms heeft de vertrouwenspersoon meldplicht.
Intern vertrouwenspersoon: Ellen te Nijenhuis [email protected]
De externe vertrouwenspersoon van school ondersteunt bij het vinden van een goede oplossing. Ook geeft hij/zij informatie welke procedures er gevolgd kunnen worden en wat de consequenties hiervan zijn. Mocht ook dit niet voldoende zijn om het probleem op te lossen is er een landelijke klachtencommissie. Hier wordt de klacht onderzocht en behandeld. Het schoolbestuur krijgt hier een rapport van en kan uiteindelijk handelend optreden. Het bestuur van Paraat scholen heeft zich aangesloten bij de landelijke klachtencommissie. De namen en telefoonnummers van de intern vertrouwenspersoon, de extern vertrouwenspersoon en de klachtencommissie staan hieronder. De volledige beschrijving van de klachtenprocedure en het reglement van de landelijke klachtencommissie zijn op school aanwezig en voor een ieder toegankelijk, of te vinden op de website van Paraat scholen Klachtenregeling.
Extern vertrouwenspersoon: Mevrouw Yvonne Kamsma 088 - 0931439 (“IJsselgroep”) 06-14001672 [email protected]
Landelijke klachtencommissie: (LKC). Postbus 85191, 3508 AD Utrecht Tel. 030-2809590
Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs: Postbus 394, 3440 AJ Woerden, Tel. 070-3861697, [email protected]
Contactpersoon, vertrouwenspersonen en leden van de klachtencommissie zijn verplicht tot geheimhouding.
Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen.