KBs De Notenbalk

Hendriklaan 9 3481 VR Harmelen

  • Sinds januari 2016 mogen we gebruik maken van dit prachtige gebouw dat aan alle eisen van duurzaamheid voldoet.
  • De in Harmelen opgegroeide kunstenaar Willem Lenssinck ontwierp dit beeld voor onze school. zie www.willemlenssinck.com voor zijn oeuvre.
  • Voor de school ligt een prachtig Romeins schip, een speeltoestel waarop alle kinderen van het dorp kunnen spelen.
  • De kinderen uit groep 5 aan het tuinieren in de schooltuin.
  • Creativiteit, uitdagen, samenwerken, enthousiasme, respect en reflectie

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Let op! Vanwege een verkeerde koppeling tussen de school en Dienst uitvoering Onderwijs (DUO) zijn de eindtoetsgegevens van het schooljaar 2020-2021 niet juist verwerkt. Om deze reden kloppen de eindtoetsgegevens van 2020-2021 niet zoals zij vermeld staan op POVensters. De gegevens van de overige schooljaren kloppen wél. Als extra bijlage op deze pagina vindt u een weergave van de correcte cijfers van de afgelopen 3 jaar.

Op de Notenbalk doen alle leerlingen mee met de Cito Eindtoets. In iedere groep 8 zitten leerlingen die extra uitdaging en verrijking krijgen en leerlingen die extra zorg en begeleiding nodig hebben. Voor ons is echter het belangrijkst dat leerlingen uitstromen naar het schooltype en het niveau dat het beste aansluit bij hun onderwijsbehoeften. Om dit te bewerkstelligen hanteren wij een zorgvuldige procedure voor onze adviezen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we de landelijk genormeerde cito-toetsen vanaf groep 3. Na elk afname moment worden de resultaten geanalyseerd op kind-, groeps-, leerjaar- en op schoolniveau. Op basis van de analyses worden acties uitgezet en ambities bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Notenbalk besteedt veel aandacht aan het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. In samenspraak met kind en de ouders bekijken we welke school het beste past bij iedere leerling en zijn of haar mogelijkheden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een belangrijk kenmerk van onze visie is dat we een Vreedzame School zijn. De Vreedzame School gaat niet alleen over het oplossen van conflicten, maar ook over de school als een gemeenschap. Een school waarbij iedereen zich betrokken voelt. Waar iedereen zich gehoord en gezien voelt. Waar leerlingen verantwoordelijkheden krijgen en nemen. Een school waar leerlingen een stem krijgen. Maar ook een school waarin iedereen zich respectvol gedraagt. Een school waarin alle kinderen goed met elkaar samenwerken en hier ook plezier aan beleven. De Notenbalk is een school waarin verschillen mogen bestaan en waarin iedereen verschillen waardeert. Vandaar: anders en toch samen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • samenwerken
  • reflectie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven