KBs De Notenbalk

Hendriklaan 9 3481 VR Harmelen

  • Sinds januari 2016 mogen we gebruik maken van dit prachtige gebouw dat aan alle eisen van duurzaamheid voldoet.
  • De in Harmelen opgegroeide kunstenaar Willem Lenssinck ontwierp dit beeld voor onze school. zie www.willemlenssinck.com voor zijn oeuvre.
  • Voor de school ligt een prachtig Romeins schip, een speeltoestel waarop alle kinderen van het dorp kunnen spelen.
  • De kinderen uit groep 5 aan het tuinieren in de schooltuin.
  • Creativiteit, uitdagen, samenwerken, enthousiasme, respect en reflectie

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Notenbalk bestaat uit 14 enthousiaste leerkrachten, een conciërge, een kwaliteitscoördinator en vakdocenten, een directeur en een clusterdirecteur. Dit team kenmerkt zich door zijn leergierigheid en oog voor de leerlingen. Van en met elkaar leren komt naar onze mening het beste tot zijn recht wanneer de veelzijdigheid van het team effectief wordt ingezet door van en met elkaar te leren. 

Wij investeren in het zijn van een goede opleidingsschool en zijn een goede stageplek voor studenten. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ziekte of afwezigheid van de leerkracht 

Door ons unitonderwijs zijn wij wendbaarder als organisatie en minder gevoelig voor uitval. In geval van ziekte van een leerkracht, wordt er altijd eerst een beroep gedaan op een invaller vanuit de invalpools of een van de collega’s binnen de school. We proberen altijd eerst een leerkracht te vinden die de groep al kent. Dat lukt lang niet altijd. Soms zijn wij genoodzaakt met eigen personeel te schuiven. Ook kunnen er in geval van nood groepen worden samengevoegd. Ons uitgangspunt is, dat wij zoveel mogelijk willen voorkomen dat wij kinderen naar huis moeten sturen. Indien we geen vervanging kunnen vinden wijken wij uit naar de volgende oplossingen:

1. De groep wordt opgesplitst.

2. Er worden groepen samengevoegd, waardoor één groepsleerkracht wordt vrij geroosterd om de groep van de zieke leerkracht op te vangen.

3. Indien aanwezig, worden de leerkrachten die belast zijn met interne begeleiding en remedial teaching, ingezet voor de vervanging van de zieke leerkracht. Zij krijgen daarna de gelegenheid om deze werkzaamheden op een ander tijdstip in te halen.

4. De leerlingen van een groep worden in kleine groepjes verdeeld over de overgebleven groepen.

5. In het uiterste geval sturen wij leerlingen naar huis. Wij communiceren hier altijd zo snel mogelijk over en verzorgen werk dat leerlingen thuis kunnen maken. Mochten invalproblemen langer aanhouden dan rouleren wij klassen om te voorkomen dat een groep voor langere tijd thuis zit. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen de groep passen we de lesstof aan aan de onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de vakken Jeelo, begrijpend lezen en creatief wordt vanaf het schooljaar 2021-2022 meer groepsdoorbroken en vanuit units gewerkt. Deze units zijn georganiseerd in een unit 1/2, een unit 3/4, een unit 5/6 en een unit 7/8. Unitonderwijs houdt op De Notenbalk in dat elke leerling zijn eigen groep met eigen leerkracht heeft maar dat binnen een unit van twee klassen door de dag heen regelmatig samengewerkt wordt. Na een basisinstructie wordt er op specifieke dagen extra instructie gegeven in kleine groepen binnen de units. Leerlingen zitten dan gemengd door elkaar binnen de twee groepen. Op deze manier kunnen wij iedereen door de leerkuil laten gaan doordat wij instructie op maat kunnen bieden. 

Wij hebben er bewust voor gekozen groepen 1 en 2 te combineren. Als school zien wij er veel voordelen in om de kinderen uit de groepen 1 en 2 samen in een klas te laten functioneren. Eén van de grootste voordelen is dat de jongere kinderen zich kunnen optrekken aan de oudere kinderen. Zo leren de oudere kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor de jongere kinderen en voelen de jongere kinderen zich meer gesteund en begrepen in de nieuwe omgeving. Een ander groot voordeel is dat de kinderen makkelijk mee kunnen doen met een andere groep. Zo kan een kind uit groep 1, dat al aan bepaalde activiteiten van groep 2 toe is, daar aan deelnemen. Tevens kan een kind uit groep 2, dat nog wat extra activiteiten uit groep 1 nodig heeft daaraan meedoen. Doordat kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten komen ze meer tot spel. Ze stimuleren en helpen elkaar waar nodig.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kleuters zitten in heterogene groepen. Dat betekent dat kinderen van 4, 5 en 6 jaar met elkaar spelen en leren. In een natuurlijk proces geven oudste en jongste kleuters kennis en vaardigheden aan elkaar door.  Tijdens de inloop 's ochtends kiezen de kleuters een activiteit. Er is ieder dagdeel een kring waar "samen beleven, samen zijn" belangrijk is. Ook wordt gewerkt met een kleine kring, waarin specifieke leerstof of onderwerpen worden behandeld. Kinderen kiezen vaak zelf of ze alleen, in tweetallen of in groepjes willen ‘werken en spelen’. Ze krijgen ook op uitnodiging van de leerkracht activiteiten aangeboden. Alle activiteiten staan in relatie tot een project van Jeelo. Kleuters willen spelen en dingen ontdekken. Wij creëren daarom in de groepen een rijke speel- en leeromgeving waarin de leerlingen worden uitgedaagd. Dit leidt tot betrokkenheid en groei. 


Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel is, in het kader van Passend Onderwijs, een belangrijk instrument. Het beschrijft de wijze waarop de school de basisondersteuning vormgeeft en welke extra ondersteuning de school biedt of wil gaan bieden.

De Notenbalk is een reguliere katholieke basisschool in Harmelen. Op De Notenbalk wordt gewerkt aan de kerndoelen. De resultaten op leergebied en op sociaal-emotioneel gebied worden op school-, groeps- en leerlingniveau geanalyseerd en vertaald naar een plan van aanpak voor de volgende periode. Leerkrachten sluiten zo goed mogelijk aan op de behoeften van leerlingen. De samenwerking binnen de units wordt steeds verder uitgebouwd. Leerkrachten hebben regelmatig overleg met de kwaliteitscoördinator over hun groep of over leerlingen met meer specifieke behoeften.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door de samenwerking binnen de units verder uit te bouwen willen wij nog beter in staat zijn ons onderwijsaanbod goed op de behoeften van de leerlingen af te stemmen. Wij verwachten dat een sterkere samenwerking binnen de units leidt tot meer ruimte om leerlingen met een extra ondersteuningbehoefte te bedienen. Uitgangspunt hierbij is dat alle leerlingen door de leerkuil kunnen gaan.

Komend schooljaar gaan we ons richten op meer planmatig handelen en het goed vastleggen van alle extra begeleiding die wij bieden.

We willen ons verder ontwikkelen in de aansluiting van ons onderwijs op de behoeften van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Als school gaan we ons de komende tijd extra richten op de 1S/2F doelen. Wij richten ons als team op een doorgaande lijn vanuit het EDI-lesmodel. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Met de kinderopvangorganisaties werken wij nauw samen om een goede overdracht en een doorgaande lijn te waarborgen. Jaarlijks worden er door de omliggende organisaties bezoeken afgelegd met de toekomstige leerlingen van onze school om de overstap voor hen soepel en aangenaam te laten verlopen. 

Terug naar boven