KBs De Notenbalk

Hendriklaan 9 3481 VR Harmelen

  • Sinds januari 2016 mogen we gebruik maken van dit prachtige gebouw dat aan alle eisen van duurzaamheid voldoet.
  • De in Harmelen opgegroeide kunstenaar Willem Lenssinck ontwierp dit beeld voor onze school. zie www.willemlenssinck.com voor zijn oeuvre.
  • Voor de school ligt een prachtig Romeins schip, een speeltoestel waarop alle kinderen van het dorp kunnen spelen.
  • De kinderen uit groep 5 aan het tuinieren in de schooltuin.
  • Creativiteit, uitdagen, samenwerken, enthousiasme, respect en reflectie

In het kort

Toelichting van de school

De Notenbalk is een school waar iedereen zich betrokken, gezien en gehoord voelt. 

Wij bieden een inspirerende leer- en speelomgeving. Wij geven talenten van kinderen de ruimte en bereiden ze voor op hun toekomst. We werken hier samen, nemen verantwoordelijkheid, hebben plezier en gedragen ons respectvol naar elkaar. We bouwen aan zelfvertrouwen en waarderen ieders eigenheid en ontwikkeling. 

Ons schoolteam werkt en leert met elkaar. We zijn uitstekend opgeleid, zijn bereid om kritisch naar onszelf te kijken en blijven investeren in scholing en ontwikkeling. Hierdoor bieden wij onderwijs met meerwaarde en betekenis. 

Wij geloven in de kracht van school en ouders samen. Goed en regelmatig contact en een open communicatie vinden wij belangrijk.

Een fijne sfeer, boeiend onderwijs, bevlogen leerkrachten en betrokken leerlingen en ouders…daar staat de Notenbalk voor!

Wij heten u van harte welkom!

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Uitdagen
  • Enthousiasme
  • Samenwerken
  • Creativiteit
  • Respect en Reflectie

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Analyse Populatie

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) brengt jaarlijks de schoolweging van een school op basis van bepaalde kenmerken van de ouders uit. De schoolweging is een getal dat loopt van 20 tot 40 en is een maat voor het opleidingsniveau en afkomst van een leerling en een indicatie voor de complexiteit van de populatie. Hoe lager de schoolweging, hoe minder complex de leerlingpopulatie en hoe hoger de resultaten die we mogen verwachten. De meeste scholen in Nederland hebben een schoolweging rond het gemiddelde, dat iets onder de 30 ligt. De gemiddelde schoolweging van de afgelopen 3 jaren van De Notenbalk is 27,6. 

Het spreidingsgetal geeft de mate aan waarin de leerlingen in de school van elkaar verschillen. Het spreidinggetal geeft de mate van differentiatie in je onderwijs aan: hoe lager het spreidinggetal is hoe minder je met verschillen te maken zal hebben, terwijl er bij een hoog spreidingsgetal aanpassingen in de groep vaker nodig zal zijn. Het spreidingsgetal ligt tussen de 3 en 9 waar dus 6 het gemiddelde is. Het gemiddelde spreidingsgetal van De Notenbalk van de afgelopen 3 jaar is 5,6.  

Onze ouders kiezen bewust voor De Notenbalk. Ze wonen in de omgeving en/of ze hebben zelf als kind op De Notenbalk gezeten. Dat de school katholiek is, is vaak niet de belangrijkste reden. Een enkele ouder woont buiten Harmelen, dit heeft soms met een scheiding te maken of met een eerdere verhuizing. De meeste kinderen wonen in een éénsgezinssamenstelling. Een minderheid heeft gescheiden ouders en is op basis van co-ouderschap afwisselend bij de ene en dan de andere ouder. Bijna alle ouders werken fulltime of deeltijd. Een enkele ouder werkt niet, waarbij de partner wel werk heeft. Een grote meerderheid van de gezinnen gaat vaker dan 1 keer op vakantie. Een grote meerderheid van de kinderen zit op sport en of een andere activiteit, zoals Jong Nederland. Een aantal kinderen hebben ouders die in het buitenland zijn geboren en de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen. Een aantal van die kinderen zijn zelf ook in het buitenland geboren. Van de 171 leerlingen zijn er dit jaar 8 leerlingen met een Niet Nederlandse Culturele achtergrond (NNCA). We merken dat er voor deze leerlingen een intensiever taalaanbod nodig is om hen succesvol de basisdoelen op onze school te laten behalen. Om deze reden hebben wij een unitstructuur waarbinnen instructies gegeven kunnen worden in kleinere groepjes.  Het merendeel van de ouders heeft een MBO-opleiding of hoger afgerond en/of hebben beroepen passend bij deze opleidingen. Dit betekent dat wij van onze kinderen bovengemiddelde resultaten mogen verwachten, bovengemiddeld ten opzichte van scholen op het landelijke niveau. Om deze reden hebben wij een ambitie geformuleerd op de 2F/1S doelen voor rekenen, lezen en taal. Onze populatiespecifieke aanpak staat beschreven in dit schoolplan en de schoolgids.  

Als één van de vier basisscholen in Harmelen nemen wij ongeveer een kwart van de populatie naar school gaande kinderen uit Harmelen in. Wij ontvangen nieuwe aanmeldingen van ouders die zelf op De Notenbalk hebben gezeten, maar ook ouders die op basis van ons onderwijsconcept voor de school kiezen.  Als school in Harmelen zijn wij onderdeel van de gemeenschap. Wij participeren in de optocht met Carnaval, gaan langs in het dorpshuis, werken samen met de bibliotheek en hebben een samenwerking met de Sint Bavokerk. Kenmerkend voor de Harmelense gemeenschap is de organisatielust, het sterke wij-gevoel en de lange relaties van soms meerdere generaties achter elkaar. Als Notenbalk organiseren wij vanuit dit gegeven ons onderwijs. In de kwaliteitskaart Burgerschapsvorming reflecteren wij op de specifieke burgerschapsvraag van onze omgeving en hoe wij hier als Notenbalk vorm aan geven.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
167
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

De verdeling van uren is op de Notenbalk volgens het vijf gelijke dagen model wat betekent dat de kinderen jaarlijks 940 lesuren hebben.

Waarom vijf gelijke dagen.

  • De schooldag bestaat niet meer uit twee onderdelen met een tussenstuk, maar de schooldag vormt een geheel. Hierdoor is rust in de dagindeling.?
  • ?Pedagogische lijn van de school loopt door gedurende het overblijven.
  • Samen overblijven bevordert het gemeenschapsgevoel. 

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Met betrekking tot de sociaal emotionele ontwikkeling vinden we het van belang dat kinderen zich veilig voelen. Ook is het van belang dat kinderen zich verantwoordelijk voelen voor zichzelf en voor anderen. Belangrijke vaardigheden vinden we samenwerking en conflicthantering. In de klassen wordt hier middels gesprekken, verhalen, drama e.d. aandacht aan besteed. Er hangt in de klassen ook een stappenplan over het uitpraten van conflicten. Met de methode de Vreedzame school, vanuit goede observaties en de vragenlijsten van Zien gaan de leerkrachten onderwerpen aan de orde stellen die nodig zijn om het groepsklimaat optimaal te houden. Vervolgens kunnen de leerkrachten activiteiten organiseren die tot doel hebben bepaalde deelvaardigheden op sociaal emotioneel gebied te bevorderen. 

Terug naar boven