De Fontein

Hendriklaan 5 3481 VR Harmelen

  • Op 1 januari 2016  mochten we dit prachtige schoolgebouw in gebruik nemen.
  • De expressievakken maken onderdeel uit van onze IPC thema's.
  • Samenwerken is een belangrijke vaardigheid voor kinderen.
Op deze foto werken kinderen samen aan een bouwopdracht met " Vlakkies" .
  • Schoolfoto van De Fontein
  • Schoolfoto van De Fontein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Fontein doen alle leerlingen mee met de Cito Eindtoets. Ook leerlingen met leer- en of ontwikkelingsachterstanden. Op onze school kunnen leerlingen die dat nodig hebben een eigen leerlijn volgen voor één of meerdere vakken. Dat betekent uiteraard dat een gemiddelde score van de Cito Eindtoets altijd een relatief getal is.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengsten zijn het vertrekpunt voor het leerstofaanbod.

In januari en juni worden de Citotoetsen gemaakt in groep 2-8. De leerkrachten maken een analyse en bespreken deze met de Intern Begeleider en de directeur.

Kijkend naar de schoolweging (26,48) en spreiding (4,92) van de leerlingen gaan we uit van een populatie waar we een hoge opbrengst van mogen verwachten.  Ons aanbod is gericht op de brede ontwikkeling van leerlingen. In het aanbod in de groep wordt rekening gehouden met verschillen tussen leerlingen (EDI).

Ondersteuning buiten de groep richt zich op kleine groepjes/ individuele leerlingen. De ondersteuning richt zich op leervaardigheden en gedrag/welbevinden.

We richten ons naast de basisvakken rekenen en taal ook op de brede ontwikkeling van leerlingen d.m.v. muziek- en dramalessen en IPC, waar de  zaakvakken en creatieve vakken centraal staan. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een belangrijk kenmerk van onze school is dat er rust en structuur geboden wordt en waar leren en plezier samen gaan.  De Fontein moet voor alle kinderen een veilige en geborgen plek zijn waar zij met plezier komen. We werken aan een klimaat, waarbij we elkaar op een positieve manier benaderen en waar betrokkenheid is op elkaar. We leren de kinderen oog voor elkaar te hebben en naar elkaar om te zien. Belangrijk is dat het welzijn van ieder kind in acht genomen wordt. Openheid en warmte staan centraal. Leerkrachten hebben hierbij een voorbeeldfunctie. We hebben respect voor de eigenheid van ieder kind. Kinderen mogen zichzelf zijn. We hebben een document veiligheid “de Fontein, een veilige en geborgen plek”. Hierin staat beschreven hoe we preventief werken aan een veilig klimaat. In elke klas is dit visueel gemaakt. Er is op de Fontein ruimte voor ieders inbreng; van ouders, leerlingen en leerkrachten. Wij streven naar educatief partnerschap tussen ouders en school. Leraren en ouders hebben een gedeelde- en een aanvullende verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van kinderen. Communicatie, informatie, samenwerking en gezamenlijke verantwoording vloeien hier uit voort. 

Voor de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken wij de methode KWINK


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en betrokkenheid
  • Respect en vertrouwen
  • Normen en waarden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2018 ontvingen wij het predikaat Goed.

Terug naar boven