St. Bavoschool

Schoollaan 6 3481 GH Harmelen

  • Schoolfoto van St. Bavoschool
  • Schoolfoto van St. Bavoschool
  • Schoolfoto van St. Bavoschool
  • Schoolfoto van St. Bavoschool
  • Schoolfoto van St. Bavoschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets

Alle kinderen in groep 8 maakten tot en met schooljaar 2022-2023 een verplichte eindtoets. Op onze school is de eindtoets Cito.

Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt niet meer een eindtoets afgenomen, maar een doorstroomtoets. Dit is vanuit de overheid bepaald. De naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Het afnamemoment verschuift van april naar februari. Er is na de uitslag van de toets in maart één centraal moment voor aanmelding op de middelbare school om de kansengelijkheid te vergroten. Op onze school is de doorstroomtoets [vul hier de doorstroomtoets in die je gebruikt]

Wij hebben een gemêleerde leerling populatie. Dit vraagt om een goede afstemming van het onderwijs om tegemoet te komen aan de verschillende behoeften van de leerlingen. We investeren in een meer gedifferentieerde werkwijze waarbij er wordt lesgegeven op minimaal 3 niveaus per klas bij rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Door in de lessen en in weektaken te differentiëren krijgt iedere leerling een doelgericht en passend aanbod. Op deze wijze slagen we er goed in om voor iedere leerling een goede plek te vinden op het Voortgezet Onderwijs die aansluit bij de behoefte en het niveau van ieder individueel kind.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys).  De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. 

De tussenresultaten worden, op individueel, groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Wij bekijken of de resultaten naar verwachting zijn, hoe we uitkomsten kunnen duiden en of ingezette veranderingen het gewenste effect hebben gehad. Vanuit de analyse komen wij tot de onderwijsbehoefte per groep die wij koppelen aan nieuw te behalen doelen. Onderwijsbehoeften op het niveau van het individueel en (deel van de) groep worden verwerkt in periodeplannen.

Wij stellen als team ambitieuze doelstellingen die liggen op of boven het landelijk gemiddelde. Dit stellen we onder andere vast nav de normen die passen bij onze leerlingpopulatie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school richt zich bij het advies voor Voortgezet Onderwijs vooral op de ontwikkeling van het kind door de jaren heen. De school maakt hiervoor gebruik van een volledig leerlingvolgsysteem, waar naast het cognitieve aspect, ook het sociaal-emotionele aspect en andere kindkenmerken een rol spelen. Vanaf eind groep 7 krijgen ouders en leerlingen een eerste voorgenomen advies. Midden groep 8 krijgen leerlingen hun definitieve advies.

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij gaan uit van de positieve eigenheid van het kind, het kind wil het goede doen. Dit lukt niet altijd en dan zien wij de school als oefenplaats. Oefenplaats om te leren hoe je met elkaar om kan gaan, de ander maar ook jezelf beter leert te begrijpen.
Iedereen is zoals hij is en dat is goed. Jij hebt de keuze welke rol je aanneemt in een groep. Wij gaan uit van de verschillende rollen van de kanjertraining. Wij gaan er vanuit dat gewenst gedrag net als rekenen en taal iets is dat je aan moet leren. Als je zegt 'gedraag je normaal', wat is dat dan 'normaal'? Wij maken dit expliciet met de kinderen en reflecteren hierop. Sociale vaardigheid op de St Bavoschool heeft als doel dat kinderen leren in een goede sfeer, zich veilig voelen en zich steeds verder kunnen ontwikkelen als mens. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • School als oefenplaats

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij hechten veel waarde aan het positieve inspectierapport.We zijn trots op het positieve verslag vanuit de inspectie. Hieruit is op te maken dat op alle domeinen die op dat moment in gang gezet waren een goede score is behaald. Hierbij staat het goed kijken naar de kinderen en aansluiting op hun onderwijsbehoeften centraal. We zijn blij dat de inspectie onze goede zorg voor leerlingen onderschrijft.  Daarnaast zijn onderdelen waar wij nog in willen groeien, meegenomen als onderdeel van onze beleidsvoornemens. Goed onderwijs is het startpunt, beter onderwijs ons doel!

Terug naar boven