Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben een vakdocent bewegingsonderwijs. Daarnaast is er in Harmelen een actief beweegteam die ook activiteiten buiten school voor de kinderen verzorgen.
Vanuit het Klooster Woerden hebben wij een vakdocent muziek voor de groepen 1 t/m 8. De groepen Groep 8 wordt ondersteunde bij het instuderen van de liedjes van de musical van groep 8.
Bij talentontwikkeling worden mensen met bepaalde expertise ingezet. Dit kunnen ouders, ondernemers of leerkrachten zijn.
Er is een vaste dag- en weekstructuur die is afgestemd binnen de twee kleutergroepen. Hier zit een basis onder qua onderwijstijd per vak maar de doelen voor een bepaalde periode zijn leidend. Er wordt zoveel mogelijk in thema's aangeboden waardoor vakken in een betekenisvolle context in samenhang worden gegeven. Er wordt dus niet gecheckt op indeling van de onderwijstijd maar op het behalen van de doelen. In maart 2024 start een instroomgroep, deze wordt op dezelfde wijze meegenomen in de weekstructuur.
Iedere dag wordt er aandacht besteed aan de basisvakken. Dit gebeurt voornamelijk in de ochtend. Er is een vaste basis als het gaat om verdeling van onderwijstijd. Hoe deze verdeling er echter precies uitziet wordt bepaald op basis van onderwijsbehoeften van de groepen en de doelen tijdens een periode van het schooljaar. De middag is er voor wereldoriëntatie, Engels, talentontwikkeling en kanjerlessen.
Bewegingsonderwijs wordt 2 x in de week 45 minuten gegeven.
Om tegemoet te komen aan de verschillen tussen de kinderen bij ons op school, zijn in de eerste plaats de leerkrachten van de kinderen toegerust om voor deze kinderen verantwoordelijk te zijn. Alle leerkrachten nemen deel aan teamscholing om tegemoet te kunnen komen aan de verschillen en waar nodig wordt er individuele scholing gefaciliteerd.
De Interne Begeleider heeft de helicopterview over zowel de sociale emotionele ontwikkeling als de leerresultaten van de groepen en individuele kinderen. Zij heeft hierbij een coachende rol naar de leerkrachten toe. Er is structureel overleg tussen de directeur en interne begeleider om de resultaten op schoolniveau te allen tijde in kaart te hebben en bij te stellen waar nodig.
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel. In dit profiel beschrijft de school welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. De school moet minimaal de basisondersteuning die in het samenwerkingsverband is afgesproken realiseren. Voor de Sint Bavoschool hebben we ook de ambities en grenzen in het ondersteuningsprofiel vastgesteld.
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Passenderwijs Kalisto biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. De school ontvangt van het samenwerkingsverband (SWV) een budget om zorg te dragen voor een sterke basis in de school die passend onderwijs mogelijk maakt. Als de hulp van de school niet tot de gewenste resultaten leidt, dan kunnen school en ouders advies of ondersteuning aanvragen bij het SWV Passenderwijs. Dit kan in sommige gevallen leiden tot de afgifte van een arrangement, dit is een budget waarmee extra ondersteuning geboden kan worden. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bv. in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Passenderwijs.
www.passenderwijs.nl
Telefoonnummer: 0348-412706
E-mail:info@passenderwijs.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Dit schooljaar gaan we starten met leerteams op het gebied van begrijpend en technisch lezen en meerbegaafdheid. Inzet voor eventueel extra ondersteuningsbehoefte wordt hierin meegenomen.
In de St Bavoschool is een peutergroep gehuisvest. Deze peutergroep is toegankelijk voor kinderen die VVE nodig hebben. Veel van hen stromen vervolgens door naar de St Bavoschool. Wij hebben een goed contact en een goede overdracht met de peuterspeelzaal.