basisschool Sint Michael

Schritsen 52 8861 CV Harlingen

  • Schoolfoto van basisschool Sint Michael
  • Schoolfoto van basisschool Sint Michael
  • Schoolfoto van basisschool Sint Michael
  • Schoolfoto van basisschool Sint Michael
  • Schoolfoto van basisschool Sint Michael

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets van 2023 laat op alle gebieden een voldoende resultaat zien. Beide groepen 8 hebben een gelijkwaardig resultaat gehaald. Met onze schoolweging van 29.2 zou 96,6% de 1F-doelen moeten halen. Dit is gelukt voor lezen (97), taalverzorging (97) en rekenen (100).

Voor de 1S-doelen moeten we voldoen aan de minimumdoelen van 50,6%. Echter 63,3% van vergelijkbare scholen lukt het om deze norm te halen. Dit is ook een streefdoel voor ons. Het doel van 63,3% is dit schooljaar voor alle deelgebieden gehaald. Lezen (84), taalverzorging (89) en rekenen (68) 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Twee keer per jaar nemen wij de Cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem af. De uitkomsten van de toetsen worden geanalyseerd op leerling-, groeps- en op schoolniveau. We kijken wat kinderen nodig hebben, we analyseren of de groep voldoende voortgang laat zien en we bekijken of de school voldoet aan de minimale eisen die de inspectie vereist. Aan de hand van de resultaten kunnen doelen worden bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze visie is dat wij kansrijk adviseren; wij stellen ons eindadvies zorgvuldig op tijdens overleg tussen leerkracht groep 8, IB-er (CPO) en directeur. Voorafgaand aan dit advies in groep 8, is in de voorgaande jaren een voorlopig advies gegeven door de leerkracht van groep 7. Ook dit advies wordt opgesteld in samenwerking met IB-er en directie. Vanaf eind groep 6 worden de resultaten geplaatst in het perspectief van de uitstroom na groep 8. Leerlingen zijn aanwezig bij de oudergesprekken in groep 7 en 8, zodat de leerling zich ook zelf eigenaar voelt van zijn vorderingen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken op onze school met de methode De Vreedzame School.

De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren:

Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan,

Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen,

Leren constructief conflicten op te lossen,

Leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap,

en open te staan voor verschillen tussen mensen.

Het programma wil niet alleen kinderen bovenstaande sociale competenties leren, maar vooral ook een positief sociaal en moreel klimaat in de school creëren, waar een opvoedende en gedragsregulerende werking van uitgaat.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • gemeenschapszin/ respect
  • gevoel van veiligheid
  • positief klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In juni 2022 kreeg de Sint Michaëlschool van de inspectie het predicaat 'Excellente School' . Dit predicaat is geldig tot juli 2025. De jury Excellente Scholen was de volgende mening toegedaan (citaat juryrapport)

De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school het vak Wetenschap en Technologie vorm en inhoud geeft. De school is hierin een voorbeeld voor andere scholen. Met veel waardering heeft de jury gezien hoe IKC Sint Michaël voor Wetenschap & Technologie (W&T) een op de toekomstgericht en baanbrekend profiel neerzet. Dit profiel toont zich allereerst in de visie die de school heeft op leren en ontwikkelen. Een belangrijk uitgangspunt voor de school is het werken aan de 21e- eeuwse vaardigheden waarin onderzoekend en ontwerpend leren een belangrijke plek inneemt. Onderzoekend en ontwerpend leren speelt naast W&T ook een rol bij wereldoriëntatie, de vrije keuze uren en excursies. Vervolgens is de wijze waarop de school haar onderwijs in W&T heeft ontwikkeld bewonderenswaardig. Het vak W&T heeft een zeer helder en duidelijk profiel gekregen. Daartoe heeft de school een W&T coördinator aangesteld, beschikt zij over geschoold en enthousiast personeel, heeft heldere leerlijnen geformuleerd met een opklimming in moeilijkheidsgraad en maakt gebruik van adequate leermiddelen om tot een mooie aanpak te komen van Robotica en 3D-print. Een aanpak waarin complexe tot zeer complexe vaardigheden zijn te onderscheiden. Bovendien maken de leerlingen zich de universele programmeertaal eigen. We zien tijdens de rondgang enthousiasme en betrokkenheid bij de leerlingen en zij leggen graag uit waaraan zij samen werken. In het excellentieprofiel van 2018 richtte de school zich op de begeleiding en ondersteuning van haar leerlingen met een Taalontwikkelingsstoornis, de TOS leerlingen. De school heeft veel expertise opgebouwd in de begeleiding en ondersteuning van deze leerlingen. Zij zet deze expertise ook in voor alle leerlingen met een probleem op het gebied van taal. In de opgedane expertise zijn nieuwe leraren stevig meegenomen door hetgeen hierover is vastgelegd als verplichte leerstof aan te merken. Ondertussen heeft de school gezien hoe haar specifieke doelgroep, de TOS leerlingen, baat heeft bij het curriculum W&T. De verklaring is dat deze leerlingen de programmeertaal goed kunnen volgen en het de communicatieve zelfredzaamheid versterkt. Daarom is het een excellentieprofiel W&T voor alle leerlingen geworden en in het bijzonder voor de TOS leerlingen. Zij kunnen volop mee doen en zich ontwikkelen.

Terug naar boven