basisschool Sint Michael

Schritsen 52 8861 CV Harlingen

  • Schoolfoto van basisschool Sint Michael
  • Schoolfoto van basisschool Sint Michael
  • Schoolfoto van basisschool Sint Michael
  • Schoolfoto van basisschool Sint Michael
  • Schoolfoto van basisschool Sint Michael

Het team

Toelichting van de school

Het team van de basisschool bestaat uit 28 medewerkers.

Er is een evenwichtige leeftijdsopbouw, waarbij de meeste leerkrachten in de leeftijdsgroep 35-45 jaar vallen.

75 % van het team is vrouw en 25 % bestaat uit mannelijke leerkrachten.

Naast het team van de basisschool is er een team van pedagogisch medewerkers bij onze partner in de kinderopvang, voorschool en BSO.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Eigen personeel probeert zoveel mogelijk de vervanging bij verlof te regelen.

Bij onverwachte uitval vanwege ziekte vragen wij invallers via het bureau Slim in Groningen.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor het stimuleren van taal ondersteunt een onderwijsassistent van Kentalis op onze school kinderen die problemen ervaren bij spraak en taal. Er zijn leerkrachten die een opleiding hebben gevolgd op het gebied van dyslexie, rekenen, lezen  en taal.

De kinderen van  de groepen 5 t/m 8 volgen Engelse les volgens een methode die uitmondt in het Anglia examen aan het eind van de basisschool. De onderbouw krijgt het Engels op een speelse manier aangeboden door middel van liedjes en versjes volgens een  methode. 

In de Flexgroep krijgen meer-/hoogbegaafde kinderen buiten de groep extra uitdaging.

Een vakleerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs aan alle kinderen.

Er is een intern cultuur coördinator en een muziek coördinator

Er is een coördinator O(onderwijskundig)- ICT.

Er is een coördinator Wetenschap en Technologie

Daarnaast zijn er coördinatoren op het gebied van rekenen, lezen en taal.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school geeft specifieke ondersteuning aan kinderen met spraak- en taalproblemen, TOS.

Samen met Kentalis, een landelijke organisatie voor onderwijs en opvang voor kinderen van Cluster 2, zorgen wij ervoor dat kinderen die moeite hebben met hun taal een goede plek vinden op onze school, waar ze mogen zijn wie ze zijn en waar het team in samenwerking met ouders en ambulant begeleider werkt aan hun ontwikkeling.

Onze expertise ligt op het gebied van taal en TOS. Onze school is een mediumvoorziening voor TOS. De school krijgt ondersteuning vanuit Kentalis door middel van scholing, inzet van onderwijsassistenten gedurende de hele week en ambulante begeleiding. Ons hele IKC heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot specialist op het gebied van taal.

In de groepen houden wij zoveel mogelijk rekening met de onderwijsbehoeften van de leerling. In de praktijk komt dat er op neer dat leerlingen les krijgen in verschillende structuren, de groep die weinig instructie nodig heeft en eerder zelfstandig de stof kan verwerken, de grootste groep leerlingen die de basisinstructie aangeboden krijgt en een kleine groep, die herhaalde of intensieve instructie krijgt. Deze groepen kunnen per vak en per dag wisselen.

Wanneer een leerling veel moeite heeft om het onderwijs in de klas te volgen kunnen we in overleg met ouders besluiten tot een doublure of een eigen leerlijn. We gaan er van uit dat er plaats is voor iedere leerling op onze school maar stellen wel grenzen aan onze zorg.

Onze expertise ligt op het gebied van taal en niet op het gebied van ernstige gedragsproblemen of een IQ <80. Wanneer het niet meer verantwoord is om een leerling op onze school te begeleiden,  zoeken we samen met ouders naar een vorm van passend onderwijs, dat kan zijn het speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs.

In schooljaar 2019-2020 zijn we gestart met een binnenschoolse Flexgroep voor leerlingen die meer of een andere uitdaging nodig hebben. Hiervoor is een leerkracht met affiniteit voor deze groep en kennis van hoogbegaafdheid inzetbaar op de woensdagochtend. Deze begeleiding werd in schooljaar 2022-2023 voortgezet en uitgebreid met begeleiding op de locatie Hofstraat. Dit wordt in schooljaar 2023-2024 voortgezet. Voor de kinderen met een verhoogd risico voor leesproblemen volgen wij het landelijk dyslexieprotocol, ons belang is om zo vroeg mogelijk gerichte ondersteuning aan te bieden. Wanneer na een onderzoek een leerling recht heeft op individuele ondersteuning vindt dit meestal op school plaats. Ook voor de aanvraag van een onderzoek volgen wij de richtlijnen van het protocol.

De erkenning van de inspectie kregen wij voor de derde keer door toekenning van het predicaat Excellent (juni 2022).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school zal zich nog verder ontwikkelen als mediumsetting voor kinderen met TOS. We werken nauw samen met Kentalis , de landelijke organisatie voor kinderen met TOS.

We ontwikkelen ons ook op het gebied van meer-en hoogbegaafdheid Wekelijks krijgen de kinderen die dat nodig hebben een extra aanbod in de Flexgroep.

Ook ons profiel Wetenschap en Technologie biedt veel uitdaging.

En er is altijd aandacht en zorg in en buiten de groep voor kinderen die moeite hebben met de leerstof. De Talentenfluisteraar stimuleert kinderen hun eigen talenten te ontdekken. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het afgelopen schooljaar is  gewerkt aan de doorgaande lijn van 0-6 jaar. Tijdens visie-bijeenkomsten hebben pedagogisch medewerkers en leerkrachten samen elkaars werkwijze verdiept. Ze hebben gezamenlijk een doorgaande lijn ontwikkeld in interactief voorlezen en het werken met peuters en kleuters in ontwikkel- en kennishoeken.

De focus op taal is op locatie 0-6 jaar uitgebreid naar de leeftijdsgroep 0-4 jaar. In schooljaar 2022-2023 hebben de pedagogisch medewerkers samen met de leerkrachten in de onderbouw gezamenlijke cursussen gevolgd. Ook in schooljaar 2023-2024 zal deze kennis verder verdiept en geborgd worden. Speciale aandacht krijgt de soepele overgang van voorschool naar groep 1 van de basisschool. Daarnaast is er aandacht voor meer- en hoogbegaafdheid bij het jonge kind en staat De Vreedzame School op de de agenda voor implementatie peuters en kleuters.

Er is in 2020 een 'Ontwikkelplein' ingevoerd, waar peuters en kleuters samen extra activiteiten krijgen aangeboden.

Terug naar boven