IKC Prins Johan Friso

Grettingalaan 43 8862 ZA Harlingen

  • Buitenruimte
  • Schoolfoto van IKC Prins Johan Friso
  • Schoolfoto van IKC Prins Johan Friso
  • Schoolfoto van IKC Prins Johan Friso
  • Schoolfoto van IKC Prins Johan Friso

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De schoolsluitingen (Covid 19) in de schooljaren 2019-2020 en 2020-2021 en het verzorgen van onderwijs op afstand zijn van invloed op de  opbrengsten.   

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van observaties en methodegebonden toetsen volgen wij de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast wordt er in alle groepen - vanaf leerjaar 3 met ingang van het schooljaar 2023-2024 het IEP-leerlingvolgsysteem gebruikt. Dit leerlingvolgsysteem bestaat uit gestandaardiseerde toetsen, die voor de verschillende vakgebieden in vastgestelde periodes in het jaar afgenomen worden. De resultaten van kinderen kunnen worden vergeleken met leeftijdsgenoten door heel Nederland. Verder gebruiken we de resultaten ieder jaar voor een schoolanalyse en om de vaardigheidsgroei van de leerlingen in kaart te brengen en ons onderwijsaanbod te verbeteren.

Voor het goed volgen van de ontwikkeling van leerlingen werken wij binnen ons Kindcentrum met Units:

- Unit 1: Kinderdagverblijf en Peuters
- Unit 2: Leerjaar 1, 2 
- Unit 3: Leerjaar 3, 4 en 5
- Unit 4: Leerjaar 6, 7 en 8

Twee maandelijks bespreken de pedagogisch medewerkers  en leerkrachten van de betreffende unit met het Kwaliteitsteam (intern begeleider, unitoördinatoren, weerbaarheidstrainer en coördinator excellentie) de leerlingen, monitoren de afgesproken acties en bewaken de doorgaande lijn.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Eindtoets wordt doorstroomtoets. Vanaf schooljaar 2023/2024 is er een centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs.
Het tijdpad voor de aanmelding is als volgt:

  • tussen 10 en 31 januari ontvangen ouders en leerlingen het voorlopig schooladvies
  • in de eerste of tweede week van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets
  • uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets
  • uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies
  • tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het vanzelfsprekend dat er verschillen tussen leerlingen zijn. De leerkrachten en pedagogisch medewerkers houden hier rekening mee in hun benadering van de kinderen.

Zij scheppen in hun groep een pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. Wij geven onze kinderen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen durven aanpakken. We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen en zichzelf te kunnen en te mogen zijn. Wij streven ernaar  ieder kind ruimte te bieden om eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Samen zorgen pedagogisch medewerkers en leerkrachten ervoor dat de kinderen met plezier naar school gaan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respect
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven