Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Directie
De directeur is verantwoordelijk voor al het reilen en zeilen op het Integraal Kindcentrum. Binnen het directieoverleg werkt hij samen met de directeuren van de andere Kindcentra van CBO Noardwest Fryslân.
Leerkrachten
In totaal werken bij ons 18 leerkrachten, verdeeld over 11 basisgroepen. Dit betekent dat er in de meeste groepen twee (part-time) leerkrachten zijn.
Onderwijsassistenten/Leerkrachtondersteuner
Twee onderwijsassistenten en 1 leerkrachtondersteuner zijn werkzaam in unit 2, 3 en 4.
Pedagogisch medewerkers
Negen vaste pedagogisch medewerkers begeleiden de verschillende groepen kinderen in de buitenschoolse opvang, het kinderdagverblijf en de peuteropvang.
Intern begeleider
De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg binnen onze school. De IB-er houdt de gegevens van het leerlingvolgsysteem bij. Samen met de leerkrachten bekijkt de IB-er - in samenwerking met externe deskundigen - welke leerlingen voor extra ondersteuning in aanmerking komen.
Coördinator excellentie
De coördinator excellentie coördineert het aanbod van extra uitdaging aan kinderen die dit nodig hebben en is verantwoordelijk voor het aanmelden van leerlingen voor het Leerlab.
Unitcoördinator
Drie leerkrachten hebben een extra taak als unit-coördinator. Zij ondersteunen en begeleiden leerkrachten in unit 2, 3 en 4.
Kwaliteitsteam
Het kwaliteitsteam (intern begeleider, unit-coördinatoren, coördinator excellentie, kinder- en opvoedcoach) bespreekt 4 per jaar tijdens de verschillende unit overlegmomenten de ontwikkelingen van de kinderen.
Coördinator Workshops
De coördinator workshops en techniek zoekt samen met collega’s naar geschikte workshops die passen bij de onderwijsvisie van ons Kindcentrum.
Trainingen weerbaarheid + Beeld en Brein / Kindercoach
Een leerkracht is bevoegd om weerbaarheidstraining te geven. Met het aanbieden van de weerbaarheidstraining richten wij ons op het versterken van positief groepsgedrag. Twee leerkrachten zijn opgeleid als Beeld en Brein trainer en Kindercoach.
Levensbeschouwing: omvattend Start dag in eigen groep, Bijbelse Geschiedenis en andere Godsdiensten en christelijke liederen ??
Bewegen en Sport (Bewegingsonderwijs): bevat Lichamelijke oefening, zwemmen en kennismaken met verschillende sporten ??
Mens en Maatschappij en Natuur (Wereldoriëntatie): bevat Aardrijkskunde, Geschiedenis, Maatschappij, Natuurkunde, Biologie en Burgerschap. Hiervoor gebruiken wij de methode Blink Wereldoriëntatie??
Kunst en Cultuur (Kunstzinnige en creatieve vorming) : bevat kunst algemeen, dans, drama, muziek, handvaardigheid en tekenen??
Nederlands (taal): bevat Lezen (waaronder bieblezen 15 minuten per dag), Nederlandse Taal en Schrijven
??Digitale geletterdheid en Media en Techniek: maakt onderdeel uit van andere vakgebieden en wordt daarnaast afwisselend aangeboden.?
Ons Kindcentrum biedt onderwijs /basisondersteuning aan leerlingen van leerjaar 1 t/m 8. Het team van IKC Prins Johan Friso vindt het belangrijk om samen met ouders de leerlingen te stimuleren en te ondersteunen in hun ontwikkeling. IKC PJF wil kinderen hun talenten laten ontdekken en ontwikkelen. In aanvulling op bovengenoemd kader: De aandacht voor de eigensoortige uitdagingen waar meerbegaafde en hoogbegaafde kinderen mee te maken hebben is daarnaast een sterk onderdeel van het ondersteuningsprofiel van ons IKC.
Vanaf schooljaar 2018-2019 is gestart met een kwaliteitsteam. Hiermee is handelingsgericht werken cyclisch geborgd. We willen, middels de route 'zicht op ontwikkeling' en door het voeren van unit-gesprekken de deskundigheid van onze collega's benutten en zo leerlingen met een ondersteuningsvraag tijdig signaleren en deze signalen omzetten in acties.
Wij hebben hier de volgende faciliteiten voor:
- onderwijsassistent ( o.a voor onderwijs aan nieuwkomers)
- intern begeleider
- specialist weerbaarheid (geeft trainingen aan verschillende groepen op ons IKC en op andere IKC's van onze Stichting)
- kinder- en opvoedcoach
- beeld- en breintrainer
- unit-coördinatoren (geven leiding aan unit-overleg per unit (vakinhoudelijke afstemming) en aan het unit-zorgoverleg waarbij ondersteuningsvragen van leerlingen aan de orde komen
- ondersteuning van het bovenschoolse IOT (Intern Ondersteunings Team). Leerlingen met een ondersteuningsvraag worden hier in afstemming met ouders/verzorgers besproken, waarna al of niet extra ondersteuning wordt ingezet of een vervolgonderzoek door een extern deskundige kan plaatsvinden.
- specialist hoogbegaafdheid voor ondersteuning en advies aan de collega's en het begeleiden van het Leerlab.
In overleg en afstemming met ouders hebben wij o.a. contact met het Gebiedsteam, GGD, IZO, GGZ-organisaties, Jeugdzorg
Het ondersteuningsprofiel van onze school kunt u downloaden op: www.scholenopdekaart.nl / Harlingen / IKC Prins Johan Friso / Beleid / Ondersteuningsprofiel
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor de komende jaren is het onze ambitie de begeleiding van leerlingen door structurele inzet van de aanwezige beeld- en breintrainers en de opvoed- en kindercoaches structureel in te zetten. Hiervoor streven wij ernaar om deze collega's voor een dagdeel in de week vrij te roosteren van lesgevende taken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.