IKC Prins Johan Friso

Grettingalaan 43 8862 ZA Harlingen

  • Buitenruimte
  • Schoolfoto van IKC Prins Johan Friso
  • Schoolfoto van IKC Prins Johan Friso
  • Schoolfoto van IKC Prins Johan Friso
  • Schoolfoto van IKC Prins Johan Friso

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht, benaderen wij eerst de aanwezige leerkrachten met een ambulante taak. Hierna doen wij een beroep op eventuele duo-leerkrachten van onze eigen school.

Mochten wij geen vervanging kunnen krijgen (en we weten dat dit met het lerarentekort steeds vaker voor zal komen), dan worden de leerlingen de eerste dagen opgevangen binnen de eigen Unit. Afhankelijk van de groep waarin zij verdeeld worden, doen zij mee aan het programma van die groep of werken zij verder aan hun eigen doelen.

In uiterste gevallen kan het voorkomen dat wij genoodzaakt zijn om de leerlingen bij afwezigheid van de groepsleerkracht een dag vrij te geven. Hierover informeren wij betrokken ouders altijd vroegtijdig. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Directie

De directeur is verantwoordelijk voor al het reilen en zeilen op het Integraal Kindcentrum. Binnen het directieoverleg werkt hij samen met de directeuren van de andere Kindcentra van CBO Noardwest Fryslân.

Leerkrachten

In totaal werken bij ons 18 leerkrachten, verdeeld over 11 basisgroepen. Dit betekent dat er in de meeste groepen twee (part-time) leerkrachten zijn.

Onderwijsassistenten/Leerkrachtondersteuner

Twee onderwijsassistenten en 1 leerkrachtondersteuner zijn werkzaam in unit 2, 3 en 4.

Pedagogisch medewerkers

Negen vaste pedagogisch medewerkers begeleiden de verschillende groepen kinderen in de buitenschoolse opvang, het kinderdagverblijf en de peuteropvang.

Intern begeleider

De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg binnen onze school. De IB-er houdt de gegevens van het leerlingvolgsysteem bij. Samen met de leerkrachten bekijkt de IB-er - in samenwerking met externe deskundigen - welke leerlingen voor extra ondersteuning in aanmerking komen.

Coördinator excellentie

De coördinator excellentie coördineert het aanbod van extra uitdaging aan kinderen die dit nodig hebben en is verantwoordelijk voor het aanmelden van leerlingen voor het Leerlab. 

Unitcoördinator

Drie leerkrachten hebben een extra taak als unit-coördinator. Zij ondersteunen en begeleiden leerkrachten in unit 2, 3 en 4.

Kwaliteitsteam

Het kwaliteitsteam (intern begeleider, unit-coördinatoren, coördinator excellentie, kinder- en opvoedcoach)  bespreekt 4 per jaar tijdens de verschillende unit overlegmomenten de ontwikkelingen van de kinderen.

Coördinator Workshops

De coördinator workshops en techniek zoekt samen met collega’s naar geschikte workshops die passen bij de onderwijsvisie van ons Kindcentrum.

Trainingen weerbaarheid + Beeld en Brein / Kindercoach

Een leerkracht is bevoegd om weerbaarheidstraining te geven. Met het aanbieden van de weerbaarheidstraining richten wij ons op het versterken van positief groepsgedrag. Twee leerkrachten zijn opgeleid als Beeld en Brein trainer en Kindercoach.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Levensbeschouwing: omvattend Start dag in eigen groep,  Bijbelse Geschiedenis en andere Godsdiensten en christelijke liederen ??

Bewegen en Sport (Bewegingsonderwijs): bevat Lichamelijke oefening, zwemmen en kennismaken met verschillende sporten ??

Mens en Maatschappij en Natuur (Wereldoriëntatie): bevat Aardrijkskunde, Geschiedenis, Maatschappij, Natuurkunde, Biologie en Burgerschap.  Hiervoor gebruiken wij de methode Blink Wereldoriëntatie??

Kunst en Cultuur (Kunstzinnige en creatieve vorming) : bevat kunst algemeen, dans, drama, muziek, handvaardigheid en tekenen??

Nederlands (taal): bevat Lezen (waaronder bieblezen 15 minuten per dag), Nederlandse Taal en Schrijven

??Digitale geletterdheid en Media en Techniek: maakt onderdeel uit van andere vakgebieden en wordt daarnaast afwisselend aangeboden.?

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons Kindcentrum biedt onderwijs /basisondersteuning aan leerlingen van leerjaar 1 t/m 8. Het team van IKC Prins Johan Friso vindt het belangrijk om samen met ouders de leerlingen te stimuleren en te ondersteunen in hun ontwikkeling. IKC PJF wil kinderen hun talenten laten ontdekken en ontwikkelen. In aanvulling op bovengenoemd kader: De aandacht voor de eigensoortige uitdagingen waar meerbegaafde en hoogbegaafde kinderen mee te maken hebben is daarnaast een sterk onderdeel van het ondersteuningsprofiel van ons IKC.

Vanaf schooljaar 2018-2019 is gestart met een kwaliteitsteam. Hiermee is handelingsgericht werken cyclisch geborgd. We willen, middels de route 'zicht op ontwikkeling' en door het voeren van unit-gesprekken de deskundigheid van onze collega's benutten en zo leerlingen met een ondersteuningsvraag tijdig signaleren en deze signalen omzetten in acties.

Wij hebben hier de volgende faciliteiten voor:

- onderwijsassistent ( o.a voor onderwijs aan nieuwkomers)

- intern begeleider 

- specialist weerbaarheid (geeft trainingen aan verschillende groepen op ons IKC en op andere IKC's van onze Stichting)

- kinder- en opvoedcoach

- beeld- en breintrainer

- unit-coördinatoren (geven leiding aan unit-overleg per unit (vakinhoudelijke afstemming) en aan het unit-zorgoverleg waarbij ondersteuningsvragen van leerlingen aan de orde komen

- ondersteuning van het bovenschoolse IOT (Intern Ondersteunings Team). Leerlingen met een ondersteuningsvraag worden hier in afstemming met ouders/verzorgers besproken, waarna al of niet extra ondersteuning wordt ingezet of een vervolgonderzoek door een extern deskundige kan plaatsvinden.

- specialist hoogbegaafdheid voor ondersteuning en advies aan de collega's en het begeleiden van het Leerlab. 

In overleg en afstemming met ouders hebben wij o.a. contact met het Gebiedsteam, GGD, IZO, GGZ-organisaties, Jeugdzorg

Het ondersteuningsprofiel van onze school kunt u downloaden op: www.scholenopdekaart.nl / Harlingen / IKC Prins Johan Friso / Beleid / Ondersteuningsprofiel 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor de komende jaren is het onze ambitie de begeleiding van leerlingen door structurele inzet van de aanwezige beeld- en breintrainers en de opvoed- en kindercoaches structureel in te zetten. Hiervoor streven wij ernaar om deze collega's voor een dagdeel in de week vrij te roosteren van lesgevende taken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven