We vinden dat goede communicatie hoort bij een professioneel en open klimaat. Het kan ervoor zorgen dat er draagvlak is voor de gemaakte keuzes, maar kan kritiek of klachten niet altijd voorkomen.
Als er sprake is van een klacht of van kritiek, dan willen we dat graag horen. Achter elke klacht ligt immers een verlangen van de klager en daarmee is een klacht in feite een informatiebron voor verbetering. Een duidelijke klachtroute kan een belangrijke bijdrage leveren aan een gezond en veilig schoolklimaat.
Uitgangspunten:
* Aan ouders wordt gevraagd bij kritiek of klachten deze klachtroute te hanteren.
* De kritiek graag concreet en tijdig uiten bij degene die het betreft.
* De school wil kritiek en de klager serieus nemen en ervan leren.
* We zijn er allereerst op gericht de klager goed te begrijpen.
* We spreken binnen de school en Noorderbasis niet over elkaar, maar altijd eerst met elkaar.
* Als het over derden gaat, wordt altijd hoor en wederhoor toegepast.
* De contactpersoon van de school en de vertrouwenspersoon binnen Noorderbasis, kunnen bij de afhandeling van een klacht behulpzaam zijn.
Concrete uitwerking: Als u als ouder kritiek hebt..…. op een leerkracht?
1. Bij kritiek op een leerkracht bespreekt u dat eerst met de betrokkene zelf. Belangrijk daarbij is de klacht concreet te benoemen. Als dat naar uw mening onvoldoende oplevert, zet u de klacht zo volledig en beknopt mogelijk op papier. U geeft dit aan de betrokkene en vertelt hem/haar dat u hiermee naar de locatiedirecteur gaat. De eerste vraag die de locatiedirecteur zal stellen is: weet de betrokkene dat u hiermee bij mij komt? Als dat niet het geval is, wijst de locatiedirecteur de klacht terug, want zolang de betrokkene niet op de hoogte is, is de klacht niet ontvankelijk.
2. Als de afhandeling van de klacht door de locatiedirecteur naar uw mening onvoldoende is, vertelt u de locatiedirecteur dat u met deze klacht (samengevat op papier) naar de algemeen directeur gaat – de locatiedirecteur krijgt een afschrift van hetgeen naar de algemeen directeur gaat. De eerste vraag die de algemeen directeur zal stellen is: is de route goed gevolgd en weet de locatiedirecteur dat u hiermee naar de algemeen directeur gaat. Als dat niet het geval is, wijst de algemeen directeur de klacht terug, want zolang de route niet is gevolgd en/of de locatiedirecteur niet op de hoogte is, is de klacht niet ontvankelijk.
3. Als ook de afhandeling van de klacht door de algemeen directeur naar uw mening niet toereikend is, bestaat de mogelijkheid de klacht schriftelijk neer te leggen bij het bestuur. Hiervan moet de algemeen directeur op de hoogte worden gebracht, dus ook van wat schriftelijk naar het bestuur gaat. Het bestuur gaat na of de vereiste stappen in de klachtroute zijn gezet.
4. Als dat niet het geval is, wijst het bestuur de klacht terug, want zolang de route niet op de juiste wijze gevolgd is, is de klacht niet ontvankelijk.
5. Als ook dat onvoldoende oplevert, kan een formele klacht worden ingediend bij de landelijke klachtencommissie. Ook hierbij moet de algemeen directeur op de hoogte worden gebracht, zowel van de actie als van de tekst van de klacht.
De adressen voor de Commissies van Beroep en de Klachtencommissies zijn:
Commissie van Beroep p/a GCBO, Postbus 82324 2508 EH Den Haag
Klachtencommissie Gereformeerd Onderwijs p/a GCBO Postbus 82324
Als u als ouder kritiek hebt op de locatiedirecteur, neemt u contact op met de locatiedirecteur en volgt u in grote lijnen de stappen 1 en 3 t/m 5, waarbij u voor ‘de leerkracht’, de ‘locatiedirecteur’ leest.
Er hangt een brievenbus in de hal voor de kinderen. Wanneer kinderen hun zorgen kwijt willen, kunnen ze een briefje in deze brievenbus doen.