Basisschool De Ster

Dorpshuisweg 36 9617 BN Harkstede (Gem. Midden-Groningen)

  • We maken het met elkaar gezellig.
  • Schoolfoto van Basisschool De Ster
  • Schoolfoto van Basisschool De Ster
  • We verbouwen groente, fruit en kruiden in de tuin.
  • We zijn trots op ons natuurplein!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school vinden we het belangrijk goed zicht te houden op de resultaten van het onderwijs. Tegelijk beseffen we dat deze resultaten slechts over een deel van het onderwijsleerproces gaan. Er zijn namelijk veel wezenlijke zaken, die slecht zijn uit te drukken in getallen, zoals emotionele ontwikkeling, sociale ontwikkeling en creatieve ontwikkeling.

Bij de advisering voor vervolgonderwijs kijkt de leerkracht in de eerste plaats naar wat het kind nodig heeft en wat zijn of haar talenten zijn. Daarnaast wordt gekeken wat past bij hun schoolresultaten.

Uit onze resultaten over de laatste drie jaar blijkt dat een groot deel van de leerlingen het basisniveau beheerst aan het einde van hun schooltijd. We vinden dat een groter deel van de leerlingen ook het zogeheten streefniveau zouden moeten kunnen bereiken dan in de schooljaren 2020-2021 en 2021-2022 het geval was. Daarom richten we ons de afgeloen jaren meer op kinderen die een bovengemiddelde behoefte hebben aan uitdaging en verdieping in het schoolwerk en stimuleren we leerlingen die de basis beheersen zich nog verder te ontwikkelen. Daarnaast hebben we ons onderwijsaanbod en de begeleiding van leerlingen versterkt zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan presteren.

We zien dat deze aanpak effect heeft voor de kinderen die nu op onze school zitten en blijkt uit de eindresultaten van leerlingen die onze school verlaten. We verwachten dat dit effect ook zichtbaar zal worden in de komende driejarengemiddelden van de eindresultaten.





Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van toetsing krijgt de school tweemaal per jaar, in het midden en aan het eind van een schooljaar een objectief beeld van de leervorderingen van de individuele leerling, de groep en de school. Toetsing is een van de manieren om te weten te komen hoe leerlingen zich ontwikkelen. Daarnaast zijn de toetsen en de resultaten daarvan voor ons een manier om ons onderwijs te evalueren. De toetsen worden geanalyseerd door de leerkracht en op schoolniveau door de IB'er en de directeur. Naar aanleiding van de analyse wordt een plan gemaakt om het onderwijs aan te laten sluiten bij de behoeften van de kinderen, groep en school.

Verspreid over het hele schooljaar maken leerlingen toetsen om te kijken of ze de lesstof hebben begrepen en waar ze nog hulp bij nodig hebben.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We gebruiken de DIA eindtoets voor de leerlingen van groep 8. Dit is een adaptieve, digitale toets. Op basis van wat een kind nodig heeft, talenten en schoolresultaten wordt voor elk kind een passend schooladvies gemaakt.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen een school zijn, waar ouders en leerlingen zich welkom en veilig voelen. Voor de ontwikkeling van de leerlingen is een veilig schoolklimaat belangrijk. In een dergelijk klimaat kunnen ze werken aan hun zelfvertrouwen. Om deze taak goed te kunnen uitvoeren is een goede communicatie van groot belang.

Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Vanuit onze christelijke identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor nu en de toekomstige samenleving.

We vinden het belangrijk dat er orde en rust op school is. Leerlingen hebben die rust nodig om goed te kunnen leren.

We willen dat er een goede sfeer hangt in de school. We zijn trots op onze collegialiteit, maar willen ook dat de leerlingen goed met elkaar omgaan. De identiteit van de school speelt hierin ook een rol. Leerlingen hebben een verschillende achtergrond, maar we horen allemaal bij elkaar.

  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Verantwoordelijkheid
  • Rust en Structuur

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Beging 2023 heeft de onderwijsinspectie onze school bezocht. We hebben een voldoende beoordeling gekregen. Volgens de onderwijsinspectie heerst er een prettige, open sfeer in de school en is er saamhorigheid. Er is sprake van sterk onderwijskundig leiderschap om het onderwijs te verbeteren. De school heeft de leerlingen in beeld, biedt extra ondersteuning en uitdaging als dat nodig is en voorziet de leerlingen van doelgerichte lessen.

Terug naar boven