Basisschool De Ster

Dorpshuisweg 36 9617 BN Harkstede (Gem. Midden-Groningen)

  • We maken het met elkaar gezellig.
  • Schoolfoto van Basisschool De Ster
  • Schoolfoto van Basisschool De Ster
  • We verbouwen groente, fruit en kruiden in de tuin.
  • We zijn trots op ons natuurplein!

Het team

Toelichting van de school

We werken als team in een professionele leeromgeving. Het team gaat voor samen 'Elke dag een beetje beter'. Dit betekent dat er veel gesproken en gedeeld wordt over het onderwijs en dat er veel van en met elkaar geleerd wordt. De leeftijdssamenstelling is evenwichtig. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als er een leerkracht niet kan werken, kijken we of iemand anders van ons team op dat moment wel voor de klas kan staan. Binnen de vereniging NoorderBasis waarbij wij zijn aangesloten, bestaat een vervangingspool. In geval van ziekte of studieverlof kunnen we hier ook een beroep op doen. Als het niet lukt om een invalleerkracht te vinden zal naar een op dat moment, passende oplossing worden gezocht. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is een relatief kleine school en daarin zit ook onze kracht. De kinderen zijn geplaatst in vier gecombineerde groepen. Daardoor leren de kinderen om te werken in een klas met meerdere niveaus. Het samenwerken en samenleven met verschillende niveaus zien we ook in de maatschappij om ons heen.

De ontwikkeling van de sociale en emotionele ontwikkeling gaat samen met de ontwikkeling van kennis en vaardigheden, daarom vinden we een goede sfeer en het ontwikkelen van sociale vaardigheden belangrijk. Doordat wij een kleine school zijn met veel aandacht voor individuele leerlingen biedt dit veel mogelijkheden om onderwijs op maat te bieden. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs aan de jonge leerlingen is gericht op een geleidelijke ontwikkeling. Naast de taal-, reken-, expressie- en bewegingsactiviteiten leren de leerlingen veel van het aanwezige ontwikkelingsmateriaal. Veel activiteiten zijn er in de onderbouw op gericht, dat leerlingen zich al spelend ontwikkelen. Door met leerlingen te praten over allerlei onderwerpen, leren ze veel begrippen kennen en oefenen ze in goed luisteren en spreken

In groep 1/2 wordt elke dag besproken welke dag en datum het is. Daarna kiezen de leerlingen zelf welke activiteit ze gaan doen tijdens spelen/werken. Ze kunnen bijvoorbeeld gaan spelen in de bouwhoek, in de huishoek, maar ook een opdracht maken die de leerkracht heeft klaargelegd. Dit zijn vaak creatieve opdrachten die aansluiten bij het thema waar we als school of in groep 1/2 mee werken en waarbij de leerlingen nieuwe woorden en vaardigheden leren. Doordat wordt bijgehouden welke activiteiten de kinderen doen, kan de leerkracht zien of alle kinderen de opdrachten hebben gedaan en wat zij hebben geleerd en nog moeten leren. Naast het spelen/werken zijn er ook momenten in de kring dat de kinderen in de kring samen leren naar aanleiding van een boek, spel of filmpje. In de groepen 1 en 2 wordt het leren lezen voorbereid. Er wordt met letters en klanken gespeeld. Daardoor leren leerlingen hoe woorden in elkaar zitten, tevens herkennen ze een aantal letters. Sommige kleuters kunnen al beginnend lezen en schrijven.

We vinden het belangrijk dat de kinderen in groep 1/2 ook veel tijd hebben om samen te spelen. Dit kan buiten in de natuurtuin of bij regen in het speellokaal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Er is veel te doen en te ontdekken op school. Daarom zit de schoolweek boordevol activiteiten. We vinden het belangrijk om met veel verschillende activiteiten kinderen op vele gebieden te laten ontwikkelen, maar tegelijk ook goed de tijd te nemen voor de belangrijke basisvaardigheden. Hieronder beschrijven we ons lesrooster in vogelvlucht, maar voor een volledig beeld kunt u het beste eens komen kijken!

Aan het begin van de schooldag beginnen de groepen samen de nieuwe dag. We openen met een Bijbelverhaal en/of lied en gebed. De kinderen vertellen wat ze hebben meegemaakt en met de leerkracht bespreken ze wat ze die dag gaan doen.

In de groepen 3 t/m 8 wordt in de ochtend veel aandacht besteed aan rekenen, taal en spelling. We vinden het belangrijk om de tijd te nemen voor deze vakken. Hierdoor is er tijd om de vaardigheden onder de knie te krijgen, maar ook tijd voor extra uitdagende opdrachten of extra hulp voor de kinderen die dat nodig hebben. We leren door gezamenlijke spelvormen, opdrachten in tweetallen en door zelfstandig werken in ons schrift.

De middagen staan in het teken van onze thema's. De kinderen lezen eerst een half uur uit het leesboek dat bij het thema hoort. Alle kinderen krijgen een eigen leesboek dat ze na het thema mee naar huis mogen nemen. De lessen die de kinderen krijgen horen bij het leesboek, maar gaan ook over andere teksten die bij het thema horen. Zo leren de kinderen lezen, woordbegrip en het doorgronden van teksten in een betekenisvolle context. Ook de leerstof van geschiedenis, aardrijkskunde en natuur is onderdeel van het thema. De eerste weken van een thema leren de kinderen de belangrijke kennis. Met die kennis gaan ze daarna hun eigen onderzoek uitvoeren. Ook invulling van de creatieve lessen sluit aan bij het thema. In de hele school proberen we de thema's zoveel mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.

Door de week besteden we ook veel tijd aan sociale vorming. Hoe ga je om met elkaar en met je eigen gevoelens? Ook zijn er in alle groepen lessen Engels, verkeer en ICT. Alle kinderen hebben twee keer in de week 45 minuten gym. Met gym leren we dat bewegen leuk is en leren we samenwerken en samen spelen. Maar lekker bewegen helpt je ook met concentreren.

Een keer in de drie weken heeft elke klas een uitgebreide natuurles in onze natuurtuin. Dit organiseren de ouders van ons tuinteam. We gaan bijvoorbeeld aan de slag in de moestuin of maken jam, appeltaart of kruidenboter met ingrediënten uit de tuin. Ook maken we schuilplaatsjes voor dieren of gaan we op zoek naar vogels en bodemdieren. Er is het hele jaar wat te ontdekken in de tuin!

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen de vereniging Noorderbasis, waarbij de school is aangesloten, kunnen we een beroep doen op het bovenschools ondersteuningsteam. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We hebben op school een plusklas voor leerlingen die buiten de reguliere lesstof extra uitdaging nodig hebben om tot leren te komen. Uit elke groep krijgen kinderen een aangepast aanbod met aandacht voor filosoferen, hogere denkorde vragen en het leren van de executieve functies

Onze onderwijsassistent ondersteunt niet alleen in de klassen, maar begeleidt leerlingen ook een op een of in kleine groepjes. De onderwijsassistent kan zowel ondersteuning bieden aan kinderen met het leren als met hun gedrag

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ouders die overwegen hun kind naar onze school te sturen kunnen contact opnemen met de school. Er wordt een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek willen we als school informeren waar we voor staan en vragen we ouders wat de verwachtingen zijn. Ook zal tijdens dit gesprek aan de orde komen of ‘de Ster’ het onderwijs en de zorg kan geven die nodig is. 

Besluiten ouders hun kind naar onze school te laten gaan, dan wordt een aanmeldingsformulier ingevuld. Ook krijgen ouders een oudervragenlijst en een toestemmingsformulier mee, die ze thuis in kunnen vullen. Na aanmelding komt de leerkracht van groep 1/2 graag thuis langs om ouders en de leerling te leren kennen. Dan worden ook afspraken gemaakt over de wenperiode in de eerste weken dat het kind naar school komt.

Terug naar boven