It Holdersnest

Homear 1 9281 LN Harkema

  • Schoolfoto van It Holdersnest
  • Schoolfoto van It Holdersnest
  • Schoolfoto van It Holdersnest
  • Schoolfoto van It Holdersnest
  • Schoolfoto van It Holdersnest

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten met behulp van het Cito leerlingvolgsysteem. De leerkrachten analyseren de resultaten en leggen hun bevindingen vast. Deze bevindingen worden besproken in het team en de interne-begeleider (IB-er) maakt een trendanalyse van de verzamelde gegevens. De schoolresultaten en de trendanalyse worden verzameld in de Kwaliteitsmap en is richtinggevend voor de toekomst.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor leerlingen en hun ouders is de overstap van het primair onderwijs (po) naar het voortgezet onderwijs (vo) een spannende stap. Deze stap is tevens een bepalende stap in de verdere schoolloopbaan van leerlingen. Het schooladvies is vaak het niveau waarop leerlingen uitstromen in het VO. Omdat het schooladvies van de po-school leidend is bij de toelating voor het vo, is het belang van een goed schooladvies extra groot. 

Het schooladvies is geen momentopname, maar gebaseerd op een breed inzicht in de ontwikkeling van het kind. De gehele schoolloopbaan is relevant bij de totstandkoming van het schooladvies. We streven allemaal naar een schooladvies dat recht doet aan de talenten, ontwikkeling en capaciteiten van de leerling. 

Wij hebben een document opgesteld waarin beschreven staat hoe ’t Holdersnêst voor haar leerlingen tot een schooladvies komt en wat de verantwoordelijkheden zijn van de school en de ouders. Dit document is opgenomen op onze website.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij waarborgen de sociale veiligheid voor leerlingen en werknemers.  We werken met heldere school- en klassenafspraken volgens het democratische principe van de Vreedzame School. Incidenten worden geregistreerd nadat de leerkracht heeft ingeschat dat het werkelijk een incident is of na een officiële klacht. De school beschikt over een klachtenregeling (schoolgids), een klachtencommissie en een intern en externe vertrouwenspersoon.

De school beschikt over BHV-ers en een preventiemedewerker. De preventiemederwerker zorgt ervoor dat de thema's rondom veiligheid en gezondheid actueel gehouden worden. Eens in de 4 jaar wordt een RI&E uitgevoerd.

Bovenschools is een veiligheidsbeleidsplan vastgesteld. Het calamiteitenplan is hier onderdeel van.

Eens in de 4 jaar wordt een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder ouders.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

't Holdersnêst valt onder het basisarrangement van de onderwijsinspectie en is bij het laatste bezoek positief gewaardeerd.

Terug naar boven