OBS Beatrixschool

Hulstweg 8 7217 SZ Harfsen

  • Schoolfoto van OBS Beatrixschool
  • Schoolfoto van OBS Beatrixschool
  • Schoolfoto van OBS Beatrixschool
  • Schoolfoto van OBS Beatrixschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

 Als school streven we ernaar om elke leerling een zo'n passend mogelijk middelbaar schooladvies te geven. Hierbij kijken we met hoge verwachtingen naar onze leerlingen. Tot drie jaar na het verlaten van onze basisschool blijven we onze oud-leerlingen volgen, om te zien of onze advisering ook daadwerkelijk klopt bij wat de leerling in de praktijk behaalt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school volgen wij het IEP leerlingvolgsysteem. De resultaten worden cyclisch geanalyseerd en worden verwerkt in een middenrapportage (febr.) en eindrapportage (juni). De rapportages worden zowel op schoolniveau als op bovenschools niveau besproken. Ook wordt er verantwoording aan de inspectie afgelegd hierover.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor ons is het belangrijk dat elke leerling een passend vervolgadvies krijgt, waarbij we kijken naar de totale ontwikkeling van elk kind, in hoofd, hart en handen. Dit doen we samen met de leerling zelf en de ouders.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We kennen een opbouw in het bevorderen van het verantwoordlijkheidsgevoel van kinderen.
Accepteren, waarderen en openstaan voor elkaars verschillen, weten dat je waar nodig beschermd wordt, weten dat je op elkaar terug kunt vallen. 
Onze school beschikt over een pestprotocol en maakt gebruik van de SOEMO kaarten als methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling.
Deze wordt zowel preventief als curatief ingezet.
We monitoren de sociaal emotionele ontwikkeling door 2x per jaar de ZIEN in te vullen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • accepteren
  • waarderen
  • openstaan voor verschillen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school valt onder het regulier toezicht van de onderwijsinspectie en krijgt het vertrouwen om de geplande vernieuwingen voort te zetten.

Terug naar boven