Openbare Basisschool de Wissel

Mellenssteeg 16 9753 HN Haren (Groningen)

  • Het mooie,  natuurlijke en grote speelterrein van OBS De Wissel Haren.
  • Ons prachtige gebouw aan de Mellenssteeg 16  te Haren
  • De jaarlijkse Koningsspelen. Sporten met plezier!
  • Elke groep doet eens per jaar een theatervoorstelling op  ons geweldige
podium. Elke keer weer voor ouders, familie en vrienden een belevenis.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor alle leerlingen van groep 8 in het reguliere basisonderwijs is het verplicht om een eindtoets te maken. Een eindtoets po geeft een advies voor best passend brugklastype naast het schooladvies. Scholen kunnen ook kiezen voor een andere eindtoets die door de minister is toegelaten. De overheid stelt hiervoor aan scholen de Centrale Eindtoets van het CvTE beschikbaar.

OBS De Wissel heeft gekozen in samenspraak met Stichting Baasis voor de Cito PO Eindtoets. 

De “score” op de Cito eindtoets van de de afgelopen twee jaar

2021-2022 534,5

2022-2023 536,3 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

OBS De Wissel bekijkt  haar resultaten via  de programma's Cito -Lovs  en Parnassys monitoring. Beide programma's bieden  structurele aandacht voor opbrengstgericht werken op  school- én groepsniveau in een gebruiksvriendelijke overzicht. De opbrengsten van de school worden vergeleken met de, door onszelf gestelde, eigen ambitienorm, de ondergrens van de inspectie (voor wat betreft de eindopbrengsten) en het landelijk gemiddelde. Zo kunnen wij vanuit meerdere invalshoeken analyses maken en krijgen we op een eenvoudige manier input voor ons schoolbeleid.

De tussenresultaten van de groepen 6,7 en 8 worden ook in de "Plaatsingswijzer" gezet. Dit instrument is maatgevend voor de verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs. Belangrijk detail is dat de resultaten van de leerlingen heel helder en transparant worden weergeven in het jaarlijks rapport. 

U krijgt dan niet alleen inzicht in het resultaat maar ook in de manier waarop de leerkracht(en) met het gegeven resultaat omgaat. We vertalen de resultaten in heldere aanpakken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voortgezet onderwijs/plaatsingswijzer.  

Aan het ‘eind’ van de basisschool wordt in groep 8 de keuze gemaakt naar welke school de leerling zal gaan om zijn/ haar studie te vervolgen. Een belangrijke zaak, waar we als school veel aandacht aan besteden. In de loop van het jaar vinden er gesprekken met ouders en leerlingen plaats. Er zijn informatie- en open dagen in zowel Haren als Groningen, waarbij een aantal scholen voor V.O. door de leerlingen wordt bezocht.   

Plaatsingswijzer  

Naar voorbeeld van het Primair en Voortgezet Onderwijs is gestart om het vervolgonderwijs te baseren op de meerjarige ontwikkeling van de leerling, zoals die zichtbaar wordt in het leerlingvolgsysteem van de school. Het geheel wordt de ‘Plaatsingswijzer’ genoemd. Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij: 

  • begrijpend lezen
  • technisch lezen
  • rekenen en wiskunde
  • spelling 

OSO Digitale advisering 

Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen.

Het gemiddelde uitstroompercentage van het afgelopen jaren, 2019-2023 is te bekijken via de link hieronder. 

Ultimview van ParnasSys 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

OBS De Wissel heeft de Kanjertraining als methode sociaal -emotionele vaardigheden voor alle groepen. We gaan voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Leerkrachten, directie, ouders en kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • veiligheid en rust
  • wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het voorjaar van 2022 was er weer een vierjaarlijks inspectiebezoek bij Stichting Baasis. De inspectie sprak tijdens het bezoek onder andere met: het bestuur de directeuren de raad van toezicht, de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad  Ook heeft de inspectie twee scholen bezocht. Het inspectiebezoek is door iedereen als constructief en positief ervaren.? Open en transparant. De inspectie ziet Baasis als een open, transparante en professionele onderwijsorganisatie, die staat voor gedeeld leiderschap op basis van vertrouwen, met zicht op onderwijskwaliteit. Als stichting hebben we een voldoende gekregen op de onderzochte standaarden met daarbij enkele aanbevelingen/ herstelopdrachten.? 

Wilt u dit rapport lezen dan ik het te vinden op de website van Stichting Baasis. 

Terug naar boven