Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken met vier combinatieklassen: groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8.
Geregeld organiseren wij groepsdoorbrekende activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan het knutselen van een St. Maarten lampion. Kinderen mogen een lampion kiezen en maken die met oudere en jongere kinderen samen. Bij technisch lezen laten wij leerlingen van de bovenbouw jongere kinderen helpen helpen.
Het is ook opvallend om te zien hoe kinderen op het plein veel met kinderen uit andere groepen spelen.
Het personeelsbestand bestaat uit drie mannen en 12 vrouwen. Onze school heeft twee onderwijsassistenten, een administratief medewerkster, een vakleerkracht gymnastiek, een intern begeleider, een conciërge en een directeur.
Kinderraad
In seizoen '24/25 willen wij gaan werken met een Kinderraad. Door het invoeren van een kinderraad worden kinderen meer betrokken bij schoolse zaken. Dat maakt hen mede verantwoordelijk voor het wel en wee op hun school. Dit linkt ook aan het werken met Stichting Leerkracht. Ook daar worden kinderen betrokken.
Tijdens de bijeenkomsten van de kinderraad kunnen ze daadwerkelijk meebeslissen en hun ideeën laten horen. Ze leren te komen met weloverwogen en onderbouwde plannen en ideeën.
De kinderen praten en denken mee over een onderwerp, ze leren onbelangrijke informatie te zeven, te bemiddelen, leiding te geven, te notuleren, samen te werken en verantwoordelijkheid te dragen. De Kinderraad werkt met een budget van 100 euro.
Binnen ons thematisch onderwijs in de onderbouw, worden de vakken 'verweven' aangeboden. Soms is de bewegingsles de rekenles. Wij werken in de onderbouw met leerlijnen waarmee wij bijhouden hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Globaal houden wij de uren aan zoals hierboven beschreven.
De doelen worden per kind bijgehouden. Waar nodig krijgen kinderen extra tijd of extra hulp.
Voor onze meer- of hoogbegaafde kleuters hebben we 'Levelspel'. Deze leerlijn bevat uitdagende materialen en spellen. De eigen leerkracht biedt dit onderwijs aan. In enkele gevallen gaan er ook kinderen van het Mozaïek naar een Plusklas van Noorderbasis.
Op het Mozaiek besteden wij een groot deel van de beschikbare uren aan de kernvakken taal, rekenen en lezen. Gemiddeld per dag een uur per vak. M.b.v. groepstoetsen van ons Leerling Volg Systeem analyseren wij per groep, per vak, of er meer of minder aanbod nodig is. Dat kan dus per groep iets verschillen. Als uitgangspunt hebben wij dat minstens 50% van de onderwijstijd besteed wordt aan deze vakken.
Vanuit onze identiteit besteden wij ook dagelijks tijd aan Bijbelonderwijs en aan 'Kanjertraining'.
Naast deze basisvakken en onze uitgangspunten besteden we tijd aan:
* Ict-en techniekcircuit in alle groepen.
* 'Levelspel' en 'Levelwerk' in alle groepen. 'Levelwerk' is een leerlijn voor intelligente en (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs. 'Levelwerk' staat los van andere methodes. De leerling werkt feitelijk op twee sporen, een ge-compacte basislijn en een aanvullende verrijkingslijn: 'Levelwerk'.
José Horst, onze intern begeleider, is 1 dag per week op school aanwezig. Zij heeft de specialisatie 'Kanjercoördinator', 'didactisch coachen', 'beeldcoach' en is aandachtsfunctionaris.
Er werken twee onderwijsassistenten op onze school; juf Anneke Nugteren en juf Eline Vos.
Daarnaast is er een 'Bovenschools Onderwijs Ondersteunings Team' (BOOT) beschikbaar, met o.a. orthopedagogen, ambulant begeleiders en een psycholoog.Op maandagochtend werkt onze conciërge Jos Doorn op onze school.
Maandelijks onderhoudt een vader de tuin rondom onze school. Hij maait het gras en blaas het plein schoon.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij richten ons in seizoen '24/'25 op de volgende onderdelen:
1. Planmatig/handelingsgericht werken
2. Executieve functies en hoogbegaafdheid
3. Thematisch werken in combinatie met wereldoriëntatie
4. Engels en fijne motoriek (schrijven)Wij scholen na op het gebied van hoogbegaafdheid, maar ook op de invoering van onze nieuwe taalmethode 'Taaljacht', alsmede op 'Met Sprongen Vooruit'.
Wij blijven werken met de methodiek van 'Stichting LeerKracht'.
We hebben als school goede contacten met 'Stichting Kinderopvang' Haren. Wanneer leerlingen een VVE-aanbod gehad hebben, of nog krijgen, dan is er regelmatig overleg om een goede overdracht en ook een goede voortgang van de leerlijn op onze school te realiseren. Om het jonge kind te ondersteunen en aan te sluiten bij wat er geboden is in de kinderopvang hebben wij naast de contacten met die partners:
* Regelmatig overleg met het WIJ-team van de gemeente voor de doorgaande lijnen en de ontwikkeling van kinderen. (lees: onze IB'er).
* Thematisch werken (voorheen via Schatkist) en de leerlijnen uit ParnasSys (ons administratieprogramma) om elk kind nauwkeurig te volgen. Kinderen zijn vanaf het moment dat zij 4 jaar worden van harte welkom op onze school. Wij bieden als school geen opvang of onderwijs aan vóór de leeftijd van vier jaar. Weliswaar werken wij samen met kinderopvang in de buurt. Als kinderen gebruikmaken van kinderopvang vanuit 'Stichting Kinderopvang Haren', krijgen wij een goede overdracht. Onze contacten met hen verlopen prima.
Ook hebben wij regelmatig overleg met het Wij-team Haren. Dat is een team van beroepskrachten en vrijwilligers met allerlei verschillende achtergronden, zoals jeugdwerk, ouderenzorg, buurtwerk, hulpverlening en/of gezinsondersteuning.
Wij werken ook samen met de GGD.* Wij bieden extra aanbod via hulpplannen voor taal, rekenen of -indien gewenst - voor de sociaal emotionele ontwikkeling.
* 'Sidi', 'Kanvas', 'Levelspel'.
* Twee onderwijsassistentes om collega's en kinderen te ondersteunen.
* Onze intern begeleider coördineert de ondersteuning en zoekt waar nodig passende hulp binnen of buiten de school.