Basisschool Het Mozaïek -school met de Bijbel -

Tussenziel 25 9753 EL Haren (Groningen)

Schoolfoto van Basisschool Het Mozaïek -school met de Bijbel -

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit drie mannen en 12 vrouwen. Wij hebben een intern begeleider, twee onderwijsassistenten, een administratief medewerkster, een vakleerkracht gymnastiek, een conciërge en een directeur. 

In groep 1/2 geven juf Corien en juf Jeanet les. Zij worden ondersteund door juf Anneke en juf Eline, beiden onderwijsassistent.

In groep 3/4 werken juf Gera en juf Marjen. Ook zij worden ondersteund door juf Anneke en juf Eline.  

In groep 5/6 geven juf Corrien en juf Geeske les. In deze groep is gedurende het hele jaar juf Jeska, op maandag en dinsdag, onze pabo-student.

In groep 7/8 geven juf Margriet en juf Gerda les. Ook zij worden ondersteund door juf Anneke en juf Eline. 

Alle leeftijdscategorieën zijn in ons team vertegenwoordigd. En er is een goede mix van meer en minder ervaren leerkrachten. 
Onze vakleerkracht gymnastiek huren wij in bij 'Huis van de Sport'. 

Onze intern begeleider heet juf José Horst. Zij werkt een dag per week op onze school. Zij is kanjercoördinator, beeldcoach, coach didactisch handelen en aandachtsfunctionaris.

Al onze leerkrachten hebben de curus 'kanjertraining' gevolgd. Wij hebben een onderwijs-ict-er, twee collega's gaan de opleiding 'hoogbegaafdheid' volgen. Andere collega's doen de opleiding 'Met Sprongen Vooruit'. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingen lossen wij in eerste instantie zelf op. Vaak valt de duo-collega in.
We hebben bovenschools een vervangingscoördinator die alle vervanging regelt met betrekking tot vaste invallers. 

In onze tijd van personeelstekorten proberen wij toch alle vacatures in te vervullen. Noorderbasis beschikt over een vaste invalpool. Wij merken dat in perioden van bijv. een griepgolf het lastig is om adequate vervanging te vinden.
Als er in verband met ziekte vervanging geregeld wordt, dan laten wij u dit altijd via ons ouder-informatiesysteem 'Parro' weten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken met vier combinatieklassen: groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8.

Geregeld organiseren wij groepsdoorbrekende activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan het knutselen van een St. Maarten lampion. Kinderen mogen een lampion kiezen en maken die met oudere en jongere kinderen samen. Bij technisch lezen laten wij leerlingen van de bovenbouw jongere kinderen helpen helpen. 

Het is ook opvallend om te zien hoe kinderen op het plein veel met kinderen uit andere groepen spelen. 

Het personeelsbestand bestaat uit drie mannen en 12 vrouwen. Onze school heeft twee onderwijsassistenten, een administratief medewerkster, een vakleerkracht gymnastiek, een intern begeleider, een conciërge en een directeur. 

Kinderraad
In seizoen '24/25 willen wij gaan werken met een Kinderraad. Door het invoeren van een kinderraad worden kinderen meer betrokken bij schoolse zaken. Dat maakt hen mede verantwoordelijk voor het wel en wee op hun school. Dit linkt ook aan het werken met Stichting Leerkracht. Ook daar worden kinderen betrokken.
Tijdens de bijeenkomsten van de kinderraad kunnen ze daadwerkelijk meebeslissen en hun ideeën laten horen. Ze leren te komen met weloverwogen en onderbouwde plannen en ideeën. 
De kinderen praten en denken mee over een onderwerp, ze leren onbelangrijke informatie te zeven, te bemiddelen, leiding te geven, te notuleren, samen te werken en verantwoordelijkheid te dragen. De Kinderraad werkt met een budget van 100 euro. 


Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen ons thematisch onderwijs in de onderbouw, worden de vakken 'verweven' aangeboden. Soms is de bewegingsles de rekenles. Wij werken in de onderbouw met leerlijnen waarmee wij bijhouden hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Globaal houden wij de uren aan zoals hierboven beschreven. 

De doelen worden per kind bijgehouden. Waar nodig krijgen kinderen extra tijd of extra hulp. 

Voor onze meer- of hoogbegaafde kleuters hebben we 'Levelspel'. Deze leerlijn bevat uitdagende materialen en spellen. De eigen leerkracht biedt dit onderwijs aan. In enkele gevallen gaan er ook kinderen van het Mozaïek naar een Plusklas van Noorderbasis.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op het Mozaiek besteden wij een groot deel van de beschikbare uren aan de kernvakken taal, rekenen en lezen. Gemiddeld per dag een uur per vak. M.b.v. groepstoetsen van ons Leerling Volg Systeem analyseren wij per groep, per vak, of er meer of minder aanbod nodig is. Dat kan dus per groep iets verschillen. Als uitgangspunt hebben wij dat minstens 50% van de onderwijstijd besteed wordt aan deze vakken. 

Vanuit onze identiteit besteden wij ook dagelijks tijd aan Bijbelonderwijs en aan 'Kanjertraining'. 

Naast deze basisvakken en onze uitgangspunten besteden we tijd aan:

* Ict-en techniekcircuit in alle groepen.

* 'Levelspel' en 'Levelwerk' in alle groepen. 'Levelwerk' is een leerlijn voor intelligente en (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs.  'Levelwerk' staat los van andere methodes. De leerling werkt feitelijk op twee sporen, een ge-compacte basislijn en een aanvullende verrijkingslijn: 'Levelwerk'.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

José Horst, onze intern begeleider, is 1 dag per week op school aanwezig. Zij heeft de specialisatie 'Kanjercoördinator', 'didactisch coachen', 'beeldcoach' en is aandachtsfunctionaris.  

Er werken twee onderwijsassistenten op onze school; juf Anneke Nugteren en juf Eline Vos. 

Daarnaast is er een 'Bovenschools Onderwijs Ondersteunings Team' (BOOT) beschikbaar, met o.a. orthopedagogen, ambulant begeleiders en een psycholoog.

Op maandagochtend werkt onze conciërge Jos Doorn op onze school. 

Maandelijks onderhoudt een vader de tuin rondom onze school. Hij maait het gras en blaas het plein schoon. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij richten ons in seizoen '24/'25 op de volgende onderdelen:

1. Planmatig/handelingsgericht werken
2. Executieve functies en hoogbegaafdheid
3. Thematisch werken in combinatie met wereldoriëntatie
4. Engels en fijne motoriek (schrijven)

Wij scholen na op het gebied van hoogbegaafdheid, maar ook op de invoering van onze nieuwe taalmethode 'Taaljacht', alsmede op 'Met Sprongen Vooruit'. 
Wij blijven werken met de methodiek van 'Stichting LeerKracht'.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We hebben als school goede contacten met 'Stichting Kinderopvang' Haren. Wanneer leerlingen een VVE-aanbod gehad hebben, of nog krijgen, dan is er regelmatig overleg om een goede overdracht en ook een goede voortgang van de leerlijn op onze school te realiseren. Om het jonge kind te ondersteunen en aan te sluiten bij wat er geboden is in de kinderopvang hebben wij naast de contacten met die partners:

* Regelmatig overleg met het WIJ-team van de gemeente voor de doorgaande lijnen en de ontwikkeling van kinderen. (lees: onze IB'er).

* Thematisch werken (voorheen via Schatkist) en de leerlijnen uit ParnasSys (ons administratieprogramma) om elk kind nauwkeurig te volgen. Kinderen zijn vanaf het moment dat zij 4 jaar worden van harte welkom op onze school. Wij bieden als school geen opvang of onderwijs aan vóór de leeftijd van vier jaar. Weliswaar werken wij samen met kinderopvang in de buurt. Als kinderen gebruikmaken van kinderopvang vanuit 'Stichting Kinderopvang Haren', krijgen wij een goede overdracht. Onze contacten met hen verlopen prima. 

Ook hebben wij regelmatig overleg met het Wij-team Haren. Dat is een team van beroepskrachten en vrijwilligers met allerlei verschillende achtergronden, zoals jeugdwerk, ouderenzorg, buurtwerk, hulpverlening en/of gezinsondersteuning.
Wij werken ook samen met de GGD.

* Wij bieden extra aanbod via hulpplannen voor taal, rekenen of -indien gewenst - voor de sociaal emotionele ontwikkeling.

* 'Sidi', 'Kanvas', 'Levelspel'. 

* Twee onderwijsassistentes om collega's en kinderen te ondersteunen.

* Onze intern begeleider coördineert de ondersteuning en zoekt waar nodig passende hulp binnen of buiten de school.

Terug naar boven