Basisschool Het Mozaïek -school met de Bijbel -

Tussenziel 25 9753 EL Haren (Groningen)

  • De Kanjertraining is meer dan alleen een (anti)pestmethode. De training vormt voor onze school de leidraad om pedagogisch beleid te maken.
  • 'David, een man naar Gods hart'  is de naam van ons jaarthema, 2023/2024.
  • Op 21 juni 2023 vierden wij met de kinderen het openingsfeest van onze verbouwde school. Thema: ' western'
  • Teamuitje einde seizoen 22/23.
  • Alle speeltoestellen rond onze school zijn nieuw en geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar.

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit drie mannen en 12 vrouwen. Wij hebben een intern begeleider, twee onderwijsassistenten, een administratief medewerkster, een vakleerkracht gymnastiek, een conciërge en een directeur. 

In groep 1/2 geven juf Corien en juf Jeanet les. Zij worden ondersteund door juf Anneke en juf Eline, beide onderwijsassistent. In groep 3/4 werken juf Gera en juf Marjen. Ook zij worden ondersteund door juf Anneke en juf Eline.  

In groep 5/6 geven juf Corrien en juf Geeske les. Maar ook onze stagiaire Mariëlle die het tweede deel van het schooljaar haar 'leerkracht in opleiding stage' gaat doen in deze groep. Juf Mariëlle geeft dan zelfstandig les. 

In groep 7/8 geven juf Margriet en juf Gerda les. Ook zij worden ondersteund door juf Anneke en juf Eline. 

Alle leeftijdscategorieën zijn in ons team vertegenwoordigd. En er is een goede mix van meer en minder ervaren leerkrachten. 
Onze vakleerkracht gymnastiek huren wij in bij 'Huis van de Sport'. 

Onze intern begeleider, juf José, volgt de opleiding 'didactisch coachen'. 

Juf Gerda werkt niet alleen in groep 7/8. Zij geeft na de kerstvakantie ook muzieklessen in alle groepen. 

Een aantal van onze leerkrachten en begeleiders hebben specialisatie op het gebied van kanjertraining, ict, hoogbegaafdheid en didactisch coachen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We hebben bovenschools een vervangingscoördinator die alle vervanging regelt met betrekking tot vaste invallers. 

In deze tijd van personeelstekorten hebben wij alle vacatures weten te vervullen. Noorderbasis beschikt over een vaste invalpool.

Wij merken we dat in perioden van bijv. een griepgolf het lastig is om adequate vervanging te vinden. Tot nu toe lukt het echter nog steeds!

Als er in verband met ziekte vervanging geregeld wordt, dan laten wij u dit altijd via ons ouder-informatiesysteem 'Parro' weten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken met vier combinatieklassen: groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8.

Geregeld organiseren wij groepsdoorbrekende activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan het knutselen van een St. Maarten lampion. Kinderen mogen een lampion kiezen en maken die met oudere en jongere kinderen in een lokaal. Ook laten wij leerlingen van de bovenbouw kinderen helpen bij technisch lezen. 
Het is ook opvallend om te zien hoe kinderen op het plein veel met kinderen uit andere groepen spelen. 

Het personeelsbestand bestaat uit drie mannen en 12 vrouwen. Onze school heeft een intern begeleider, twee onderwijsassistenten, een administratief medewerkster, een vakleerkracht gymnastiek, een intern begeleider, een conciërge en een directeur. 

Kinderraad.
De school draait om de kinderen. Het is belangrijk om te weten wat er in de kinderen omgaat, te luisteren naar wat er speelt. Om er vervolgens met elkaar mee aan het werk te gaan. Wat is het doel? De kinderen worden gestimuleerd na te denken over en zich in te zetten voor de school. Zij leren zo beter zelfstandig te denken, opkomen voor hun rechten/belangen en te uiten wat er in hun omgaat. Kortom actief burgerschap! 

Door het invoeren van een kinderraad worden kinderen meer betrokken bij schoolse zaken en dat maakt hen mede verantwoordelijk voor het wel en wee op hun school. Tijdens de bijeenkomsten van de kinderraad kunnen ze daadwerkelijk meebeslissen en hun ideeën laten horen. Ze leren te komen met weloverwogen en onderbouwde plannen en ideeën. 
De kinderen praten en denken mee over een onderwerp, ze leren onbelangrijke informatie te zeven, te bemiddelen, leiding te geven, te notuleren, samen te werken en verantwoordelijkheid te dragen.


Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen ons thematisch onderwijs in de onderbouw worden de vakken 'verweven' aangeboden. Soms is de bewegingsles de rekenles. Wij werken met leerlijnen waarmee wij bijhouden hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Globaal houden wij de uren aan zoals hierboven beschreven. 

De doelen worden per kind bijgehouden. Waar nodig krijgen kinderen extra tijd of extra hulp. 

Voor onze meer- of hoogbegaafde kleuters hebben we Levelspel. Deze leerlijn bevat uitdagende materialen en spellen. De eigen leerkracht biedt dit onderwijs aan. En wordt op woensdag ondersteund door juf Margriet Horlings, groep 7/8. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op het Mozaiek besteden wij een groot deel van de beschikbare uren aan de kernvakken taal, rekenen en lezen. Gemiddeld per dag een uur per vak. M.b.v. groepstoetsen van ons Leerling Volg Systeem analyseren wij per groep, per vak, of er meer of minder aanbod nodig is. Dat kan dus per groep iets verschillen. Als uitgangspunt hebben wij dat minstens 50% van de onderwijstijd besteed wordt aan deze vakken. 

Vanuit onze identiteit besteden wij ook dagelijks tijd aan Bijbelonderwijs en aan de 'Kanjertraining'. 

Naast deze basisvakken en onze uitgangspunten besteden we tijd aan:

* Ict-circuit in alle groepen.

* 'Levelspel en Levelwerk' in alle groepen. Levelwerk is een leerlijn voor intelligente en (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs.  Levelwerk staat los van andere methodes. De leerling werkt feitelijk op twee sporen, een ge-compacte basislijn en een aanvullende verrijkingslijn: Levelwerk.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

José Horst, onze intern begeleider, is 1 dag per week op school aanwezig. Zij heeft de specialisatie 'Kanjercoördinator'.

Er werken twee onderwijsassistenten op onze school.
Daarnaast is er een 'Bovenschools Onderwijs Ondersteunings Team' (BOOT) beschikbaar: met o.a. orthopedagogen, ambulant begeleiders en een psycholoog.

Op maandagochtend werkt onze conciërge op onze school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

MEER EN HOOGBEGAAFDHEID: Leerkrachten zijn steeds beter in staat, kinderen die meer of hoogbegaafd zijn, in de klas te bieden wat zij nodig hebben (23/26)
PROFESSIONELE LEERCULTUUR: Wij gaan de ideeën van Stichting Leerkracht (23/24) invoeren in onze school

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We hebben als school goede contacten met Stichting Kinderopvang Haren. Wanneer leerlingen een VVE-aanbod gehad hebben, of nog krijgen dan is er regelmatig overleg om een goede overdracht en ook een goede voortgang van de leerlijn op onze school te realiseren. Om het jonge kind te ondersteunen en aan te sluiten bij wat er geboden is in de kinderopvang hebben wij naast de contacten met die partners...

* regelmatig overleg met het WIJ-team van de gemeente voor de doorgaande lijnen en de ontwikkeling van kinderen. (IB'er)

* thematisch werken (voorheen via Schatkist) en de leerlijnen om elk kind nauwkeurig te volgen. Kinderen zijn vanaf het moment dat zij 4 jaar worden van harte welkom op onze school. Wij bieden als school geen opvang of onderwijs aan vóór de leeftijd van vier jaar. Maar werken samen met kinderopvang in de buurt. Als kinderen gebruikmaken van kinderopvang vanuit Stichting Kinderopvang Haren, krijgen wij een goede overdracht. Wij hebben ook regelmatig overleg met hen. 
Ook hebben wij regelmatig overleg met het Wij-team Haren. Dat is een team van beroepskrachten en vrijwilligers met allerlei verschillende achtergronden, zoals jeugdwerk, ouderenzorg, buurtwerk, hulpverlening en/of gezinsondersteuning. Wij werken ook samen met de GGD.

* extra aanbod via hulpplannen voor taal, rekenen of voor de sociaal emotionele ontwikkeling.

* Sidi, Kanvas, Levelspel. 

* drie onderwijsassistentes in de groepen om waar nodig extra te helpen.

* een intern begeleider om de ondersteuning te coördineren en waar nodig passende hulp te zoeken binnen of buiten de school.

Terug naar boven