Ichthusschool

Pauwtjesmolen 55 A 3371 RL Hardinxveld-Giessendam

  • Schoolfoto van Ichthusschool
  • Schoolfoto van Ichthusschool
  • Schoolfoto van Ichthusschool
  • Schoolfoto van Ichthusschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De kinderen van groep 8 maken in het voorjaar een digitale Eindtoets. Dit is een adaptieve toets, d.w.z.dat het niveau van de toets op meerdere momenten wordt aangepast op basis van de score van de leerlingen. Op deze manier kunnen alle kinderen een toets op hun eigen niveau maken.

Onze school vindt het belangrijk om open en eerlijk te zijn over onze resultaten. Toch kan op basis van de nu gepubliceerde informatie een verkeerd beeld ontstaan over de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Wij vinden dat de kwaliteit van het onderwijs méér is dan de kale cijfers van toetsresultaten. Vanuit onze christelijke identiteit, waarin we het leven zien als een geschenk van God en ieder kind als schepsel uniek is, moet een kind op alle gebieden tot zijn recht kunnen komen, zijn talenten kunnen ontwikkelen én mag ieder kind zijn zoals hij of zij is. U kunt dat ook terugzien in het motto van onze school: 'Op ontwikkeling gericht'. De scholen van PCPO TRIVIA hebben een eigen kwaliteitskader opgesteld, waarin bijvoorbeeld ook uitslagen van tevredenheidspeilingen onder leerlingen, ouders en personeel meetellen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school werken we in de groepen 3 t/m 8 met het Cito-leerling in Beeld. De toetsen van dit systeem worden twee keer per jaar (in januari en juni) afgenomen en leveren veel informatie op over de ontwikkeling van onze kinderen in de meest brede zin van het woord. Op de uitslagen van deze toetsen is o.a. te zien hoe onze kinderen scoren in vergelijking met leeftijdgenoten in de rest van Nederland, maar ook of de ontwikkeling van de kinderen naar wens verloopt. U kunt dan denken aan een toets voor het technisch lezen, een toets voor het begrijpend lezen, een toets om de rekenvaardigheid te meten, een toets voor taalvaardigheid, enz. Verder volgen we de leerlingen ook in hun sociaal emotionele ontwikkeling.

De ontwikkeling van de kinderen in de groepen 1 en 2 wordt gevolgd met behulp van het observatiesysteem leerlijnen Jonge Kind in Parnassys. Dit sluit beter aan bij de ontwikkeling van 4 tot 7 jarige kinderen. 

Naast deze Citotoetsen worden er in groep 3 t/m 8 ook methodegebonden toetsen afgenomen. Deze worden vaker afgenomen (per methode verschillend) en geven de leerkracht veel inzicht in hoe de ontwikkeling van elk kind verloopt. 

Onder andere aan de hand van de uitslagen van de diverse toetsen wordt besloten of kinderen extra zorg nodig hebben of juist in aanmerking komen voor extra stof / verdiepingsstof omdat ze het te gemakkelijk doen. De behaalde resultaten van de kinderen worden bij de groepsbesprekingen dan ook uitgebreid besproken. Dat gebeurt onder leiding van de intern begeleider.

Deze resultaten worden ook besproken met de ouders. Hiervoor houden we contactavonden. Verder wordt er, indien noodzakelijk, op een ander tijdstip met de ouders contact opgenomen om over de behaalde resultaten van gedachten te wisselen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies voor het vervolgonderwijs komt tot stand in overleg met de leerkracht en in samenspraak met de ouders en leerlingen. In november stelt de leerkracht aan de hand van de beschikbare gegevens een voorlopig schooladvies op. Dit wordt met ouders en leerlingen besproken. In februari worden er opnieuw gesprekken gehouden met de ouders en de leerlingen en wordt het definitieve schooladvies opgesteld.

In groep 7 ontvangen de ouders en de leerlingen al een informatiebrochure hoe het overstaptraject naar het VO eruit ziet. Jaarlijks wordt een overzicht van de open dagen van het VO naar de ouders en leerlingen van groep 7 en 8 gestuurd.

Er is sprake van een warme overdracht. D.w.z. dat de leerkrachten van groep 8 overleg hebben met het VO over de leerlingen die daar zijn aangemeld. Het VO houdt ons op de hoogte van de vorderingen van onze oud-leerlingen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

1. Wij voeden onze leerlingen op tot verantwoordelijke en evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving.

2. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden.

3. Wij voeden onze leerlingen op tot mensen die “meedoen”, die actief betrokken willen zijn in de samenleving en die gericht zijn op samenwerking.

4. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van en respect hebben voor andere opvattingen en overtuigingen (religies).

5. Wij richten ons op brede persoonsontwikkeling van het kind, we zetten in op een goede karakterontwikkeling opdat het kind met zelfvertrouwen, oog voor de ander en moed zijn/haar plaats kan innemen in deze wereld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Sociale vaardigheden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Ichthusschool is door de inspectie bezocht in het kader van het door de inspectie uitgevoerde waarderingsonderzoek. Minstens één keer in de vier jaar onderzoekt de onderwijsinspectie ieder schoolbestuur in Nederland. Het vierjaarlijks onderzoek is in april 2018 uitgevoerd bij het bestuur en een aantal scholen van de Vereniging voor protestants christelijk primair onderwijs TriVia.

Het resultaat hiervan is als bijlage toegevoegd

Terug naar boven