Kindcentrum De Veste

Houtkamp 37 3841 XC Harderwijk

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Veste
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Veste
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Veste
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Veste
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Veste

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten op de eindtoets ( 2023) in groep 8 was gemiddeld  boven de landelijk gestelde norm. De 1S- score op rekenen was procentueel lager dan wij als schoolnorm hadden vastgelegd, maar nog ruim boven het door de inspectie bepaalde referentieniveau. 

Wij nemen vanaf dit schooljaar, 2023-2024 de doorstroomtoets van Dia taal af. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage van doorstroomtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps- en schooloverzicht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij alle leerlingen worden de Midden- en Eind toetsen afgenomen voor de basisvakken met het LVS Diataal. Deze toetsen worden conform de planning op het jaarrooster afgenomen. De resultaten op deze toetsen worden op groeps-, school- en bestuursniveau besproken en geanalyseerd. Op groepsniveau wordt de analyse van de resultaten besproken met de leerkracht en de intern begeleider. Het onderwijs wordt hierin ook geëvalueerd. Er worden doelen  voor ontwikkeling opgesteld/ bijgesteld en in de groepsplannen verwerkt. In deze groepsplannen is de onderwijsbehoefte van leerlingen vastgelegd, waaronder de mate van instructie en de hulp bij verwerking van de leerstof. De toetsresultaten kunnen op leerlingniveau ook leiden tot het adaptief terug- of doortoetsen. In de individuele oudergesprekken die hierna volgen wordt alle informatie doorgesproken.

Op schoolniveau worden de resultaten van de leerlingen in een leerjaar vergeleken met de landelijke norm door bestuur en inspectie van onderwijs over drie schooljaren. De trends en effecten worden geduid tijdens een teamoverleg. De onderwijskundige afspraken worden per vakgebied geëvalueerd, zo nodig bijgesteld en opnieuw vastgelegd. Als resultaten daarvoor aanleiding geven wordt er voor een specifiek kernvak een plan van aanpak opgesteld. Dit wordt ook vastgelegd in het jaarplan, waarvan de MR op de hoogte wordt gesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 (en ev. groep 7) in overleg met de interne begeleiding en de directeur. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse toetsen DIA en gedrag en werkhouding. Het voorlopige advies wordt in een gesprek (uiterlijk eind januari) met leerling en ouder(s)verzorger(s) gedeeld voorafgaand aan de afname van de DIA doorstroomtoets (afname is in de 1e 2 weken van februari). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan leerling en ouder(s)verzorger(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben. Na de uitslag van de doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart) volgt uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren. Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directeur. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen werken samen, zijn vriendelijk en behulpzaam, sluiten niemand buiten en komen voor een ander op. Zij bieden hulp en kunnen dit ook vragen, zij lossen kleine conflicten zelf op.

De leerlingen leren hun eigen doelen te stellen m.b.t. samenwerken, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Zij leren hierop te reflecteren voor, tijdens en na hun werk om hun doelen te bereiken. Zij leren op welke manier zijzelf leren en wie en wat zij hierbij nodig hebben. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Lln kunnen samenwerken
  • Lln kunnen hulp bieden/vragen
  • Lln zijn respectvol

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

in het schooljaar 2020-2021 heeft de school een inspectiebezoek gehad in het kader van een kwaliteitsonderzoek. Onze school werd beoordeeld op het onderdeel kwaliteitszorg. Een belangrijk gespreksonderwerp was het onderwijs aan de leerlingen tijdens de lockdown. Het gesprek is positief afgesloten. De kwaliteitszorg is in orde. De uitkomst wordt meegenomen in het landelijk onderzoek naar de staat van het onderwijs.

De leerresultaten op zowel de tussentoetsen per leerjaar als de eindtoets IEP liggen boven de landelijke inspectie norm. 

Terug naar boven