Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schoolgebouw hebben we een kleine extra ruimte bij de kleuterlokalen. Deze ruimte is ingericht als peuteropvang, maar wordt ook gebruikt voor de schakelklas. Dit is een groep kleuters die extra taalondersteuning krijgt buiten hun eigen groep.
De gemeenschapsruimte wordt tijdens lestijd ingezet voor instructie aan kleine groepen leerlingen en als werkplek voor middenbouwleerlingen als zij zelfstandig aan hun taak werken. Na schooltijd wordt deze ruimte gebuikt door onze opvangorganisatie.
De teamkamer wordt multifunctioneel ingezet. Het wordt onder schooltijd ingezet als extra instructie ruimte en als werkplek voor bovenbouwleerlingen bij het zelfstandig werken aan hun taak. Ook voor onderzoek en oudergesprekken wordt deze ruimte gebruikt.
Wij hebben een ploeterklas (plusklas) voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Zij krijgen in heterogene groep enkele uren les buiten hun eigen groep van een hiervoor opgeleide leerkracht. De lessen worden gegeven in de 'teamkamer'.
Het onderwijs in groep 1 en 2 gaat uit van de onderwijsbehoefte van de leerlingen; dit is ontwikkelings-gericht onderwijs. De leerkracht begeleidt hen daarin en geeft sturing aan hun ontwikkeling. Er wordt gewerkt en geleerd vanuit een thema. Thema’s krijgen vorm en inhoud mede door de inbreng van de kinderen. De activiteiten, die wij bij de kleutergroepen binnen een thema aanbieden zijn, zowel vrij, op uitnodiging, als verplicht.
Onder het bewegingsonderwijs wordt verstaan het aanbieden van gymlessen. Informele spelbewegingsvormen zijn hier niet in opgenomen maar zijn onderdeel van de werkles/basisontwikkeling. Dat geldt ook voor muziek/drama en dans.
Hun ontwikkeling wordt gemonitord door gebruik te maken van de leerlijnenmodule van Parnassys.
Ons onderwijsconcept is Dalton. De uren die in het rooster zijn opgenomen, zijn de instructiemomenten + de gemiddelde tijd die door de leerling wordt gebruikt voor de verwerking per vak. Dit gaat om de kernvakken rekenen, taal, begrijpend lezen en spelling. Al het werk wordt op de taak van de leerling genoteerd, gepland, door de leerling nagekeken en afgetekend als het af is. De leerkracht controleert.
Voor de kernvakken, taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen maken we gebruik van methoden. De verwerking van de leerstof is schriftelijk maar wordt afgewisseld met digitale verwerking op een iPad. Voor de vakgebieden mens & samenleving en natuur & techniek gebruiken we geen methode, maar sluiten we met thema's aan bij de interesse van de leerlingen. De werkvorm hierbij is onderzoekend leren in leerjaaroverstijgend gevormde groepjes. De eindproducten worden op eigen wijze gepresenteerd aan de andere kinderen en/of ouders.
Wij voegen in onze aanpak bij het onderzoekend leren zes vaardigheden samen, die wereldwijd worden beschouwd als de 21e-eeuw vaardigheden. Deze vaardigheden beginnen in het Engels allemaal met een 'C'. Deze 6 'C' worden in het Strategisch beleidsplan genoemd.
Dit zijn:
- Wereldburgerschap (Citizenship)
- Samenwerking (Collaboration)
- Persoonlijkheidsvorming (Character)
- Communicatie (Communication)
- Creativiteit (Creativity)
- Kritisch denken (Critical thinking)
De aangeboden lesinhoud is wel kerndoeldekkend.
Daarnaast zijn er lesuren waarbij de leerlingen buiten hun eigen groep onderwijs krijgen. Dit zijn:
- De schakelklas: Dit is een kleine heterogene groep kleuters die extra taalondersteuning krijgen buiten hun eigen groep.
- De ploeterklas: Dit zijn twee heterogene samengestelde groepjes leerlingen die enkele uren les krijgen buiten hun eigen groep van een hiervoor speciaal opgeleide leerkracht.
Het schoolondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) ondersteunt het antwoord op de vraag of een school kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling. Op basis van het profiel wordt in algemeenheid duidelijk wat de school wel of niet voor een kind kan betekenen. Het SOP is daarmee een middel in de communicatie met ouders. In dit document is ook beschreven waar de school voor staat en wat de ontwikkelpunten zijn (professionalisering). Bovendien geeft het ook de ambities van de school weer als het gaat om extra ondersteuningsmogelijkheden. Tot slot is het voor het samenwerkingsverband relevant om te weten in hoeverre scholen voldoen aan het afgesproken niveau van basisondersteuning. Dit document is daarmee ook een belangrijk instrument voor monitoring. De medezeggenschapsraad heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.
Het zorghandboek
Naast het SOP hebben wij een document opgesteld, het zorghandboek, waarin wordt beschreven hoe de leerlingondersteuning op de Veste is geregeld. Het zorghandboek geeft de uitvoerende kant van de zorgstructuur weer. Het doel hiervan is dat de leerkrachten op de hoogte zijn van de procedures en mogelijkheden binnen de begeleiding van de leerlingen. Tevens kan dit document ter ondersteuning worden gebruikt om ouders te informeren over het begeleidingstraject van hun kind. Bij de leerlingenzorg gaat het om de begeleiding van kinderen die belemmeringen ondervinden in hun ontwikkeling en de ondersteuning van de groepsleerkrachten. In dit document is te lezen welke stappen wij kunnen nemen en hoe wij handelen om de hulp in de groepen te organiseren.
De zorgleerling
Een ‘zorgleerling’ is een kind dat belemmeringen ondervindt in zijn/haar ontwikkeling en daardoor speciale onderwijsbehoeften heeft. Hierbij kan gedacht worden aan een belemmering op cognitief gebied (ontwikkelingsachterstand van een half jaar of meer), sociaal-emotionele instabiliteit, huiselijke instabiliteit of aan gedragsproblemen, al dan niet met een dalende trend. Tevens kan er sprake zijn van over presteren. In alle gevallen zal extra hulp nodig zijn. Hoe deze extra hulp gerealiseerd wordt of aangevraagd kan worden en op welke manier deze hulp gegeven wordt is te vinden in het zorghandboek.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school levert naast de basisondersteuning nog extra ondersteuning. Wij kunnen leerlingen die dat nodig hebben de volgende extra ondersteuning geven en dat willen we continueren. Wij zijn daarbij wel afhankelijk van de gemeentelijke subsidie voor het schakelklasonderwijs en de extra gelden die beschikbaar gesteld zijn door onze stichting voor de inzet van de specialist meer- en hoogbegaafdheid.
- Op subsidiegelden van de gemeente bieden wij extra taalondersteuning in de kleuterbouw. Deze begeleiding wordt gegeven in een schakelklas door een onderwijsassistent onder verantwoording van de intern begeleider.
- Aan kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn in de vorm van een ploeterklas ( plusklas). De ploeterklas wordt 4 uur per week gegeven in twee groepen (onderbouw en bovenbouw) door een specifiek opgeleide leerkracht. Ook wordt door een leerkracht buiten de klas instructie gegeven op verdiepende leerstof.
- De plaatsing van een kind met een lichamelijke beperking behoort tot de mogelijkheden afhankelijk van de onderwijsbehoeften, de leerkracht( en) en het schoolgebouw.
- Voor kinderen met een spraak-taal aandoening, kinderen die slechtziend of slechthorend zijn is er een mogelijkheid om een beroep te doen op de expertise van cluster 2 scholen in de vorm van consultatie en begeleiding. Of plaatsing van deze kinderen tot de mogelijkheden behoort is afhankelijk van de onderwijsbehoeften van het kind.
Onze kinderopvangorganisaties, Eigen&Wijzer, verzorgt bij ons voor een kleine groep peuteropvang in ons kindcentrum. Dit zijn peuters die bij ons in principe instromen bij de kleuters. Er is geen VVE- aanbod. Er is tijdens de peuteropvang wel extra gelegenheid voor een rijk taalaanbod. Voor andere kleuters die wij aannemen is er goed contact en een warme overdracht met de peuterspeelzalen van Stichting Peuterspeelzalen Harderwijk.
Op De Veste werken we met twee combinatiegroepen 1/2. Dit is een bewuste keuze. Wij vinden het belangrijk dat kinderen van en met elkaar leren, door groep 1 en 2 te combineren kunnen we leerlingen hier al op jonge leeftijd mee laten oefenen. In de kleuterbouw wordt de basis al gelegd voor het Daltonschoolconcept. Naast het samen leren/ spelen wordt er geoefend in het zelf verantwoordelijk zijn en de verantwoording nemen voor 'klusjes' in de klas, het kiezen en plannen van werk/ spel tijdens de werkles en bewustwording waarom je de dingen doet, hoe je ze doet en wat het resultaat is.
Er is ruim aandacht voor beginnende geletterd- en gecijferdheid, oftewel het voorbereidend rekenen en taal. Daarnaast is er veel tijd en aandacht voor sociaal-emotionele vorming, kunst en cultuur in brede vorm en bewegingsonderwijs. Ook wordt er al een klein begin gemaakt met Engels.
Al vanaf de onderbouw zorgen we voor een doorgaande lijn en volgen we de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet via ons leerlingvolgsysteem Parnassys. Het aanbod in onze beide kleutergroepen wordt door de leerkrachten gezamenlijk voorbereid. Zo zorgen we ervoor dat het aanbod voor beide groepen gelijk is. Hiermee sluit het onderwijs ook goed aan op groep 3. Een warme overdracht van de leerkrachten uit de kleuterbouw naar de leerkracht van groep 3 zorgt ervoor dat er aangesloten kan worden bij de onderwijsbehoefte van ieder kind.
Er is geen weging toegekend aan de kleuters bij ons op de Veste. Er worden bij ons wel kleuters aangenomen die VVE hebben gekregen op de peuterspeelzaal, dit wordt voor deze leerlingen gecontinueerd. Er is namelijk door de gemeente subsidie beschikbaar gesteld voor leerlingen die mogelijk een taalachterstand hebben/ ontwikkelen. Deze gelden (schakelklas) hebben wij ingezet bij de kleuters. Er is een heterogene groep leerlingen die extra taalondersteuning kunnen gebruiken geformeerd. Deze taalondersteuning bestaat uit zowel pre-teaching op het thema in de kleuterbouw als het herhalen en verbreden van/op het taalaanbod. Deze lessen worden verzorgd door een ervaren onderwijsassistent. Onder de eindverantwoordelijkheid van de intern begeleider. Hun taalontwikkeling wordt nauwlettend gevolgd en geëvalueerd.
Voor het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen we een beroep doen op de expertise van het specialistenteam hoogbegaafdheid van onze Stichting. Een specifiek opgeleide leerkracht binnen ons team past het onderwijs aan in gesprek met ouders en groepsleerkracht. In leerjaar 2 kan worden onderzocht of de ontwikkeling van het kind al passend is voor deelname in een ploeterklas binnen onze school. Dit is een kleine groep leerlingen die buiten hun eigen groep verdiepende leerstof krijgt aangeboden met speciale aandacht voor de executieve vaardigheden. Dit is ongeveer 2 uur in de week op een vast tijdstip.