Basisschool Het Talent

Krommekamp 115 B 3848 DP Harderwijk

  • Schoolfoto van Basisschool Het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool Het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool Het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool Het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool Het Talent

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We hebben goede scores behaald met betrekking tot de IEP-eindtoets. Alle leerlingen (100%) scoren op het niveau van 1F, voor zowel lezen, taalverzorging als rekenen. Dit maakt dat ons driejaarsgemiddelde is gestegen naar 100%. Dat is ruim boven het landelijk gemiddelde op de verschillende onderdelen, respectievelijk taalverzorging 97%, lezen 97% en rekenen 91%. Op het niveau 1S/2F scoren we zoals we verwacht hadden. Op het gebied van taalverzorging scoren we 78%, met een landelijk gemiddelde van 64%. Op het gebied van lezen scoren we 71% met een landelijke gemiddelde van 74%. Op het gebied van rekenen scoren we 28% met een landelijk gemiddelde van 45%. We hebben op het gebied van rekenen en lezen lagere scores, maar gezien de groepssamenstelling hadden we dit verwacht. Over de afgelopen 3 jaar blijven de gemiddelden stijgen tot 73,5% dit jaar ten opzichte van 68,3% vorig jaar. Kortom, de IEP wordt over het algemeen goed gemaakt. Belangrijk is wel te voorkomen dat de daling op rekenen en lezen niet doorzet.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school werken wij er samen hard aan om alles uit het kind te halen wat er inzit. Wij willen optimale resultaten (opbrengsten) bereiken, op zowel leer- als sociaal- emotioneel gebied. De resultaten op leergebieden worden op verschillende manieren getoetst en gevolgd. Uitvallers en kinderen die meer aan kunnen worden daardoor tijdig gesignaleerd en geholpen. Resultaten op emotioneel gebied zijn moeilijk te toetsen. Door observaties proberen we een juist inzicht te krijgen in de ontwikkelingen van uw kind.

De manier van volgen:

  • observaties;
  • methode gebonden toetsen zoals controledictee, rekentoetsen uit het rekenboek, enz.;
  • verwerking en schriftelijk werk, nagekeken door de leerkracht;
  • werk van kinderen, zoals werken documentatiecentrum, spreekbeurten, thuiswerkstukken enz.
  • landelijk genormeerde toetsen.

Het toetsen van de ontwikkeling

Kennis is meetbaar. Vaardigheden en gedrag van kinderen zijn zichtbaar maar moeilijk in getallen uit te drukken. Voor ons is ieder mens anders, iedereen heeft sterke en zwakke kanten. Iedereen heeft een ander ritme en tijd nodig. Wij vinden het van belang dat kinderen zich op sociaal-emotioneel en creatief gebied goed ontwikkelen. Ondanks dat we dit niet direct kunnen meten volgen wij dat uiteraard, in overleg met de ouders/verzorgers, zo goed mogelijk.

Onze toetsen die informatie verschaffen over de ontwikkeling van de kinderen: 
De ontwikkelingen worden vergeleken met de landelijke norm.

Groep 1-2:

-ParnasSys leerlijnen jonge kind
-Volgsysteem sociaal-emotionele ontwikkeling moet nog gekozen worden

Groep 3:

-Herfst- en wintersignalering

Groep 3 t/m 8

-DMT 2018 (drie-minuten-toets)
-Avi 2018 (technisch lezen)

-Leerling in Beeld Spelling
-Leerling in Beeld Begrijpend lezen (en/of Begrijpend luisteren)
-Leerling in Beeld Woordenschat
-Leerling in Beeld Rekenen en Wiskunde
-Tempo Toets Automatiseren
-Volgsysteem sociaal-emotionele ontwikkeling moet nog gekozen worden

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 in overleg met de interne begeleiding en de directie. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse citotoetsen en gedrag en werkhouding. Het advies wordt in een persoonlijk gesprek met leerling en ouder(s) gedeeld voorafgaand aan de eindtoets van groep 8 (april) en voordat de inschrijving bij het voortgezet onderwijs gedaan moet worden (meestal maart). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan leerling en ouder(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen, of er voldoende aandacht is gegeven aan kansengelijkheid en op welke wijze en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben. Als ouder(s) het niet eens zijn met het advies, is er verdere gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en of de directie. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

De laatste schooladvisering is als volgt opgebouwd:

  • vmbo basis 7,1%
  • vmbo kader 28,6%
  • vmbo theoretische leerweg 14,3%
  • mavo/havo 14,3%
  • havo/vwo 14,3%
  • vwo 21,4%

Door de zorgvuldige adviesprocedure kan Het Talent stellen dat adviezen niet vaak hoeven te worden herzien. Gemiddeld genomen zitten leerlingen na twee of drie jaar voortgezet onderwijs nog steeds op de plek van advisering. Soms is er een doorstroom naar een lagere of hogere vorm van onderwijs, wat eventueel verklaard kan worden door de cognitieve en sociaal-emotionele groei van leerlingen in een andere setting, met andere woorden; op een andere school, met andere klasgenoten, vakken en docenten laten leerlingen soms ook andere vorderingen zien. Het Talent blijft nauwlettend de schoolloopbaan van oud-leerlingen volgen om onszelf scherp te houden op advisering en kansengelijkheid voor al onze leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op school wordt niet alleen gewerkt aan het vergroten van kennis, maar wordt er structureel gewerkt aan sociale veiligheid en gezonde relationele vorming. Over jezelf in waarde laten, voor jezelf en een ander opkomen en de juiste (eigen) keuzes maken. Daarom werken we ook aan zelf-effectiviteit (geloven dat je ergens toe in staat bent), communicatie (in veiligheid praten over je wensen en grenzen) en sociaal-emotionele vaardigheden (respect opbrengen voor jezelf en de ander, zelfvertrouwen hebben, verantwoordelijkheid nemen). Dat helpt kinderen bij het ouder worden in het kunnen vormgeven van (nieuw) gedrag en het maken van bewuste keuzes. 

Op Het Talent maken we daarbij gebruik van de doorlopende leerlijn (voor groep 1 tot en met 8) van Veiligwijs, hebben we als bronmateriaal Ik, Jij, Wij, Samen en gebruiken we de vragenlijst van het volgprogramma ZIEN.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Diversiteit
  • Vrijheid (Veiligheid)

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven