Basisschool Het Talent

Krommekamp 115 B 3848 DP Harderwijk

  • Schoolfoto van Basisschool Het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool Het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool Het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool Het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool Het Talent

Het team

Toelichting van de school

Het Talent heeft binnen het team de volgende expertises:

  • Taal- en leescoördinator
  • Rekencoördinator
  • Cultuurcoördinator
  • Meer- en hoogbegaafdheidscoördinator
  • ICT-coördinator
  • Taalklasleerkracht
  • Anti-pestcoördinator

In schooljaar 2023/2024 zijn er 10 groepsleerkrachten werkzaam op Het Talent.
Verder werken er op school:

  1. Anneloes Redder, interne begeleiding
  2. Mirjam Tijsmans, onderwijsassistent
  3. Jettie van der Kooij, onderwijsassistent
  4. Yantien Schaftenaar, administratie
  5. Arthur Scholtz, conciërge
  6. Vonneke Broshuis, directeur

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlof personeel

Bij kort of lang verlof van personeel, bijvoorbeeld door ziekte of ouderschapsverlof, zetten we ons optimaal in om vervanging te regelen. Daarbij staat in alle gevallen een goede doorgang van ons onderwijs voorop. Soms doen we een beroep op een leerkracht van onze school. We kunnen ook gebruik maken van een invalpool met daarin verschillende groepsleerkrachten die voor onze stichting werken. Invalleerkrachten die ingezet worden op onze school worden goed in hun werkzaamheden begeleid; daar hebben we als stichting afspraken over gemaakt. Alleen als uiterste maatregel kunnen wij genoodzaakt zijn u te vragen uw kind thuis te houden. U wordt daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte gebracht. Als u niet thuis voor opvang kunt zorgen, kunt u dit aangeven bij de directeur om samen naar een oplossing te zoeken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Het Talent wordt gewerkt volgens de principes van het ontwikkelingsgericht onderwijs. Zo werken we bijvoorbeeld met betekenisvolle thema's waarin leerkracht en leerling samen vormgeven aan het onderwijs. Het voordeel is dat kinderen actief betrokken zijn bij de onderwerpen en meer initiatief nemen om te leren. De leerkracht heeft een sturende en stimulerende rol en zorgt voor goede leerresultaten.

Door activiteiten met de kinderen te doen, die ze ook in het dagelijks leven tegenkomen, gaan de kinderen de wereld om hen heen beter snappen. Door de kinderen zorgvuldig te observeren en hen doelgerichte prikkels te geven, helpen we de kinderen nieuwe stappen te zetten in hun ontwikkeling.Hebben de activiteiten in de onderbouw vooral een spelkarakter, in de bovenbouw hebben ze met name een onderzoekend karakter. Kinderen kunnen aangeven welke onderwerpen hen aanspreken en denken mee over de thema's in de klas. Door steeds open te staan voor de ideeën van de kinderen, werken leerkracht en kinderen samen.Het voordeel is dat kinderen meer betrokken zijn bij de onderwerpen en meer initiatief nemen om zelf te vragen en te leren. De leerkracht heeft een sturende en stimulerende rol en controleert ook of alle leerdoelen worden bereikt.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe/Samenwerkingsverband 2305 PO (Hanzeland)

Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. (Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe PO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.) (Onze school is aangesloten bij het SWV 2305 PO. Meer informatie vindt u op de website van SWV 2305 PO: www.2305po.nl .)

De leerkrachten zijn als eerste verantwoordelijk voor het bieden van passende ondersteuning aan alle kinderen van hun groep, zowel op pedagogisch als didactisch gebied. Een leerkracht kan daarbij gebruik maken van de ervaring en expertise van zijn/haar collega’s en uiteraard van de ouders/verzorgers. Als een leerkracht een zekere handelingsverlegenheid ervaart en behoefte heeft aan adviezen, dan wordt de interne begeleider (IB-er) geraadpleegd. De interne begeleider is een specialist op het gebied van leerlingenzorg. Leerkracht, IB-er en ouders/verzorgers maken afspraken op welke wijze passende extra-ondersteuning geboden gaat worden en leggen deze afspraken vast in een plan. Na uitvoering wordt het plan geëvalueerd en mogelijk bijgesteld. Plannen en evaluaties worden bijgehouden in het zogeheten “groeidocument” in Parnassys; op deze wijze kunnen alle betrokkenen het proces volgen en bewaken. Naast het raadplegen van de interne begeleider kan ook worden besloten de leerling te bespreken met een orthopedagoog van het Kenniscentrum van Proo. Dit gebeurt in een HGPD-gesprek tussen leerkracht, IB-er en de orthopedagoog. HGPD staat voor handelingsgerichte procesdiagnostiek. Op deze wijze wordt nog meer expertise gebundeld om beter antwoord op de vragen van het kind en het handelen van de leerkracht te kunnen geven. Tot slot kan er voor gekozen worden specialisten van het Steunpunt Onderwijszorgkoepel in te schakelen. Dit zijn specialisten uit het speciaal onderwijs. Belangrijk is dat ouders/verzorgers vanaf het eerste moment bij de ondersteuning van hun kind betrokken worden en blijven. Ouders en school hebben één gemeenschappelijk belang: het belang van het kind! Dit vraagt van allen een oplossingsgerichte benadering. Klik hier om het ondersteuningsprofiel te lezen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie daarvoor het Schoolondersteuningsprofiel van Het Talent (te vinden op www.obshettalent.nl). 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het Talent heeft een peuterspeelzaal in het gebouw (PSZ Pippeloentje) en een buitenschoolse opvang (Eigen & Wijzer Het Talent). Een voorschoolse opvang kan georganiseerd worden door BSO Fiori (in hetzelfde pand, bij basisschool De Bron). 

Op Het Talent krijgen de onderbouwgroepen 1 en 2 een breed en uitdagend aanbod. Er is ruim aandacht voor beginnende geletterd- en gecijferdheid, het zogenaamde voorbereidend rekenen en taal. Daarnaast is er veel tijd en aandacht voor de sociaal-emotionele vorming, kunst en cultuur in brede vorm en bewegingsonderwijs. Onze insteek is onderzoekend en ontdekkend leren in kleine groepen en ruime begeleiding. Er is een sterke samenwerking tussen de onderbouwleerkrachten en de groepsleerkrachten van groep 3 om een doorlopende leerlijn te garanderen. Hiervoor maken we ook gebruik van ons leerlingvolgsysteem Parnassys. In overleg met elkaar en met ouders/verzorgers stellen de groepsleerkrachten (streef)doelen op voor het jonge kind op het gebied van Taal (beginnende geletterdheid en taalgebruik), Spel, Rekenen (tellen, getalbegrip, meten en meetkunde), motoriek en op sociaal-emotioneel gebied. De ontwikkeling op deze doelen worden gevolgd via Parnassys Leerlijnen. 

Kortom: Een school met veel tijd en aandacht voor het jonge kind en een plek waar ze met veel plezier naartoe kunnen gaan!

Terug naar boven