De Olijfboom

Kamillemeen 5 3844 HZ Harderwijk

  • Schoolfoto van De Olijfboom
  • Schoolfoto van De Olijfboom
  • Schoolfoto van De Olijfboom
  • Schoolfoto van De Olijfboom

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets groep 8

In februari 2022 is het wetsvoorstel doorstroomtoetsen aangenomen. Deze nieuwe wet regelt dat met ingang van schooljaar 2023-2024 één centrale aanmeldweek komt. Het ministerie van OCW schrijft dat hierdoor ‘alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies’ krijgen.



Relevante data:

- Tussen 1 oktober en 15 november 2024: aanmelden voor de doorstroomtoets

Tussen 27 januari en 14 februari 2025: afnameperiode digitale doorstroomtoets

- 4 en 5 februari afnameperiode papieren doorstroomtoets of combinatie met digitaal

- Tussen 17 februari en 7 maart: digitale inhaalperiode

- Uiterlijk 14 maart: rapportages Leerling in Beeld - doorstroomtoets beschikbaar

- Uiterlijk 21 maart leerlingen ontvangen het definitieve schooladvies

- Tussen 24 maart en 28 maart: alle leerlingen melden zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Let op! Dit geldt niet voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs. 



Sinds schooljaar 2023/2024 wordt tijdens de genoemde centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs het schooladvies naar boven worden bijgesteld wanneer de leerling de doorstroomtoets beter gemaakt heeft. Zo draagt de toets bij aan een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs en ook aan meer kansengelijkheid.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de opbrengstgegevens van de toetsen volgens een vaste procedure geanalyseerd. Dat gebeurt in de twee weken nadat de toetsen zijn afgenomen. De leerkracht van iedere groep is zelf verantwoordelijk voor het analyseren van de gegevens, het stellen van doelen en het bedenken en uitvoeren van maatregelen. De leerkracht kan daarbij gebruik maken van de ondersteuning door de intern begeleider. De procedure wordt bewaakt door de directeur. De procedure verloopt samengevat als volgt:




  1. De leerkracht verzamelt de gegevens van de groep, er wordt gekeken naar vaardigheidsscores en de historie van de groep. We werken met de CITO niveau’s I tm V.

  2. De leerkracht neemt de tijd om de gegevens te bestuderen en er zichzelf vragen over te stellen zoals: ‘Wat zie ik?’, ‘Hoe komt het?’ en ‘Wat vind ik ervan?’

  3. De leerkracht trekt conclusies t.o.v. de vorige toetsperiode over de kwaliteit en het rendement van het onderwijs. Wat was het effect van genomen maatregelen, bv. extra ondersteuning. Zo nodig worden de maatregelen bijgesteld.

  4. De leerkracht stelt nieuwe doelen en bedenkt wat er nodig is om de doelen te halen.

  5. De leerkracht plant de vervolgactiviteiten, zowel maatregelen in als buiten de klas en zet dit in het groepsplan en bij leerlingen met een eigen leerlijn in het persoonlijke hulpplan, waarin zo concreet mogelijk beschreven wordt wat er gaat gebeuren.

  6. De leerkracht deelt de uitkomsten van dit denkproces met collega’s a.d.h.v. een afgesproken format. Dit kan in het team en/of cluster, hierbij is de directeur aanwezig. Er wordt ook een nieuwe evaluatiedatum gepland.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De uitstroom naar het vervolgonderwijs



Na 8 jaar onderwijs trekken onze leerlingen verder naar verschillende scholen. Met een aantal scholen voor voortgezet onderwijs in Harderwijk, Ermelo en Amersfoort is er goed contact over leerlingen die daarheen vertrekken. Dit contact houdt in de toezending van leerlingengegevens en afspraken (warme overdracht) voor een goede overgang van basis- naar voortgezet onderwijs. We doen ons best om onze leerlingen zo goed mogelijk op het voortgezet onderwijs voor te bereiden en hen passend te adviseren.



De meeste leerlingen gaan naar:




  • Christelijk College Nassau-Veluwe (HAVO en VWO) Stationslaan 26, 3842 LA, Harderwijk  

  • Morgen College (VMBO Basis en Kader) – De Sypel 2, 3842 AE, Harderwijk                

  • Morgen College (VMBO TL en Tl-Top) -De Sypel 2, 3842 AE,Harderwijk  

  • Christelijk College Groevenbeek (VMBO, HAVO/ VWO) Paul Krügerweg 44/50, 3851 ZJ Ermelo 

  • Geref. Scholengemeenschap Guido (VMBO, HAVO/VWO) Paladijnenweg 251, 3818 DH Amersfoort Postbus 401, 3800 AK, Amersfoort


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op school willen we zorgdragen voor een veilige omgeving voor alle kinderen en medewerkers. Onze aanpak is in de eerste plaats gericht op leerlingen en gaat uit van drie strategieën. Deze kunnen niet los van elkaar worden gezien.   

  1. Bevorderen van een sociaal klimaat: leerlingen voelen zich thuis op scholen waar de leerkracht hen serieus neemt, met respect behandelt en accepteert. Ook waarderen zij het als leraren gezag uitoefenen en duidelijke gedragsregels hanteren   
  2. Intensieve begeleiding van kinderen met gedragsproblemen: als leerlingen zich lastig(er) gaan gedragen, is het goed om actief in te grijpen. We wachten niet af tot dit gedrag vanzelf overgaat. Juist adequaat reageren kan voorkomen dat problemen ernstiger worden.   
  3. Inspringen op acute situaties: als zich ernstige incidenten voordoen, springen we hier onmiddellijk op in. Dit wordt gedaan door de leerkracht, de directie, het schoolteam of eventueel externe instanties zoals de jeugdhulpverlening. Daarbij zijn duidelijke – en soms ook harde – maatregelen nodig. Datzelfde geldt voor situaties waarin probleemleerlingen hardnekkig volharden in agressief en gewelddadig gedrag. Zonder het kind zelf af te wijzen, moet ongewenst gedrag duidelijk worden afgekeurd.
We gebruiken de Kanjertraining om leerlingen bewust te maken van sociaal wenselijk gedrag en hierin te oefenen. Bovenstaande aanpak is vooral gericht op preventie. Daarnaast hanteren wij ook een anti-pestprotocol. Hiervoor verwijzen we u naar de bijlage.
 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Kanjerschool
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven