Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Leerlingenbeleid en veiligheid
Op school willen we zorgdragen voor een veilige omgeving voor alle kinderen en medewerkers. Onze aanpak is in de eerste plaats gericht op leerlingen en gaat uit van drie strategieën. Deze kunnen niet los van elkaar worden gezien.
1. Bevorderen van een sociaal klimaat:
Leerlingen voelen zich thuis op scholen waar de leerkracht hen serieus neemt, met respect behandelt en accepteert. Ook waarderen zij het als leraren gezag uitoefenen en duidelijke gedragsregels hanteren.
2. Intensieve begeleiding van kinderen met gedragsproblemen:
Als leerlingen zich lastig(er) gaan gedragen, is het goed om actief in te grijpen. We wachten niet af tot dit gedrag vanzelf overgaat. Juist adequaat reageren kan voorkomen dat problemen ernstiger worden.
3. Inspringen op acute situaties:
Als zich ernstige incidenten voordoen, springen we hier onmiddellijk op in. Dit wordt gedaan door de leerkracht, de directie, het schoolteam of eventueel externe instanties zoals de jeugdhulpverlening. Daarbij zijn duidelijke – en soms ook harde – maatregelen nodig. Datzelfde geldt voor situaties waarin probleemleerlingen hardnekkig volharden in agressief en gewelddadig gedrag. Zonder het kind zelf af te wijzen, moet ongewenst gedrag duidelijk worden afgekeurd.Schorsing of verwijdering
We hopen dat er op onze school geen leerlingen hoeven te worden verwijderd voor kortere of lange termijn. In sommige situaties is het voor de leerling en de school echter beter om dit wel te doen. Een leerling die de rust of veiligheid op school ernstig verstoort, kan daarom worden verwijderd. Het moet gaan om herhaald wangedrag dat onmiskenbaar een negatieve invloed heeft op andere leerlingen en een goede gang van zaken ernstig belemmert. Hierbij hanteren we het protocol ‘schorsing en verwijdering CorDeo’.Geweld en agressie
De school kan op verschillende manieren in aanraking komen met geweld en agressie. Allereerst kunnen kinderen bedreigd worden door geweld en agressie uit de eigen omgeving. Het kan ook zo zijn dat het kind zelf zich gewelddadig of agressief uit. Daarnaast kunnen ook ouders en leerkrachten zich gewelddadig agressief gedragen. We spreken van agressie en geweld wanneer dit fysiek (door bijvoorbeeld slaan of schoppen) of verbaal (door schelden of beledigende taal) wordt geuit.
Natuurlijk zijn wij tegen het gebruik van geweld en agressie. Wanneer dit zich toch voordoet, treffen we maatregelen:
- Bij een (vermoeden van) gewelddadige thuissituatie van een kind doen we een melding bij de vertrouwenspersoon. In overleg met de vertrouwenspersoon wordt ‘Veilig thuis’ ingeschakeld.
- Wanneer een kind zich regelmatig gewelddadig of agressief uit, meldt de leerkracht dit in het schoolteam. Daar maken we afspraken over eventuele maatregelen. Dit hangt af van de ernst van de situatie. In de gedragscode van de school staat omschreven welk gedrag wel en niet toelaatbaar is.
- Wanneer een ouder zich gewelddadig of agressief gedraagt, meldt de leerkracht dit aan de locatiedirecteur en de vertrouwenspersoon. In overleg zoeken we naar passende maatregelen om herhaling te voorkomen.
- Wanneer een leerkracht zich gewelddadig gedraagt richting ouders, collega’s of leerlingen wordt dit gemeld bij de contact- of vertrouwenspersoon. In overleg met de school worden passende maatregelen genomen.
Omgangsregels Sociaal klimaat
We vinden het belangrijk om naar elkaar om te zien. Pesten en intimidatie horen in school niet thuis. Dit betekent dat:
- er positieve aandacht is voor elkaar;
- seksistisch taalgebruik, seksueel getinte grappen, ongewenste seksuele toespelingen en toenaderingen, tekeningen e.d. niet worden geaccepteerd;
- een leerling die signalen afgeeft die wijzen op ongewenste intimiteiten, serieus wordt genomen;
- men geen denigrerende opmerkingen maakt over elkaars uiterlijk of opvattingen;
- chantage niet is toegestaan;
- er een duidelijk aangegeven weg is om klachten te uiten.
Troosten
Bij het troosten, bemoedigen, veiligheid bieden en belonen van kinderen dient een te intieme benadering voorkomen te worden. Een en ander is afhankelijk van het kind, de gegeven situatie en de leeftijd van het kind. Er wordt rekening gehouden met het zich ontwikkelend schaamtegevoel bij jongens en meisjes. Dit geldt ook voor de leerlingen onderling. Dit betekent dat:
- kinderen niet tegen hun zin op schoot worden genomen;
- niet altijd dezelfde kinderen op schoot worden genomen;
- kinderen niet zonder de mogelijkheid van toezicht van anderen op schoot worden genomen.
Lichamelijke hulp
Lichamelijke hulp kan in de onderbouw noodzakelijk zijn bij de toiletgang of bij het vervangen van kleding. Verder zal tijdens de lessen handvaardigheid geregeld hulp geboden moeten worden en moet er omgekleed worden bij het sporten. Ook hierbij wordt rekening gehouden met de seksuele ontwikkeling bij jongens en meisjes. Dit geldt ook ten aanzien van de leerlingen onderling. Dit betekent dat:
- vanaf groep 4 jongens en meisjes zich in principe gescheiden omkleden in de kleedlokalen;
- de volwassene zich niet in het bijzijn van leerlingen omkleedt;
- de volwassene en de leerlingen niet zo maar de kleedruimtes van anderen binnenlopen;
- de leerkracht – behalve in noodgevallen – de kleedruimte van het andere geslacht pas binnenloopt na een waarschuwing en als redelijkerwijs kan worden aangenomen dat elk kind aangekleed is;
- bij het oefenen van tweetallen in de bovenbouw voor sommige onderdelen ontraden wordt om dit ‘gemengd’ te doen;
- indien gewenst in principe de nodige hulp geboden wordt door iemand van hetzelfde geslacht als de leerling.
Persoonlijke contacten tussen personeel, medewerkers, leerlingen en ouders
Dit kan op allerlei tijdstippen plaats vinden, maar de inhoud van het contact wordt bepaald door schoolse activiteiten. Ook ten aanzien van deze contacten is het goed regelend op te treden. Dit betekent dat:
- in de regel geen kinderen buiten schooltijden om op school gehouden worden, mits het schoolactiviteiten betreft voor een beperkte tijd en omvang;
- leerlingen niet thuis bij de leerkrachten extra begeleid worden;
- leerkrachten leerlingen buiten schooltijd niet mee naar huis nemen, tenzij de ouders toestemming hebben gegeven en duidelijk is dat zij daarbij niet als leerkracht fungeren;
- een één-op-één contact in het schoolgebouw tussen volwassenen en leerlingen of leerlingen onderling zichtbaar dient te blijven;
- leerkrachten in de regel geen sms-, app- en mailcontact met leerlingen hebben;
- leerkrachten, leerlingen en ouders niet zonder toestemming zaken via Facebook of ander sociale media delen.
Luizenprotocol
Als er thuis luizen gesignaleerd worden, moet dit gemeld worden bij de directeur. Bij twee of meer meldingen worden alle ouders middels een mail op de hoogte gebracht mét het verzoek eigen kinderen thuis te controleren en indien nodig te behandelen. Voor advies kunt u terecht bij de apotheek. Na elke schoolvakantie controleert een groep ouders alle leerlingen op hoofdluis. Ouders worden bij het ontdekken hiervan op de hoogte gebracht. Ouders zijn vrij zelf een luizencape voor hun kind(eren) aan te schaffen, deze worden niet schoolbreed aangeschaft.