christelijke daltonschool Willem Alexander

Veldkamp 33 3843 BG Harderwijk

Schoolfoto van christelijke daltonschool Willem Alexander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We merken dat de resultaten van de eindtoets vanaf 2019 onder het gemiddelde zijn van de scholen die dezelfde weging hebben.

Om de resultaten van de eindtoets te verbeteren hebben we extra aandacht voor goed en verdiept analyseren van de resultaten. Dit doen we per domein zodat we precies in beeld hebben waar er nog hiaten zijn bij de leerlingen. Hierop spelen we dan weer in met ons aanbod.

Het aanbod van het onderwijs leggen we vast middels blokplannen (spelling en rekenen) en groepsplannen (lezen). Het resultaat van het onderwijs leggen we vast middels een logboek. Hierop plannen de leerkrachten weer hun onderwijs. Hierdoor houden we meer vinger aan de pols v.w.b. de resultaten van de kinderen en daar waar nodig extra aanbod van onderwijs te geven zodat de kinderen resultaten halen die recht doen aan hun ontwikkeling. 

Daarnaast is er dit schooljaar veel aandacht voor een effectieve instructie en voldoende leertijd per vakgebied. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In ons daltononderwijs werken we doelgericht. We werken in periodes van circa 6 weken. Voorafgaand aan zo'n periode worden pre-toetsen afgenomen. Hierdoor krijgen zowel leerlingen als leerkrachten inzicht in de onderdelen die al worden beheerst en op welke onderdelen nog instructie nodig is.
-> Leerlingen noteren de resultaten op hun doelenblad en het werk dat daaruit voortkomt krijgt een plek op de weektaak. 
-> Leerkrachten maken met de uitkomsten van de pre-toetsen een instructierooster waarbij duidelijk wordt wie er op welke momenten bij de instructie wordt verwacht. Bij nieuwe onderdelen zal dit soms de gehele groep zijn, bij bekende onderdelen een kleine subgroep.

De periode doelen zijn in de klas zichtbaar op het doelenbord. Daarnaast is er ook keuzewerk rondom de gestelde doelen. Hierin kunnen leerlingen keuzes maken hoe ze het gestelde doel gaan behalen. Aan het eind van de periode wordt de voortgang ten opzichte van de doelen opnieuw gemeten in de bloktoets. Wanneer een leerling een doel nog niet beheerst, wordt dit meegenomen naar de volgende periode. 

Daarnaast worden twee keer per jaar de DIA toetsen afgenomen: in januari/februari en mei/juni. N.a.v. deze methode onafhankelijke toetsen wordt een analyse gemaakt. Hierbij wordt gekeken naar kindkenmerken en wat de leerling nodig heeft van de leerkracht. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uit de data vanuit het voortgezet onderwijs blijkt dat we te voorzichtig adviseren. Ook vanwege corona, wat ervoor heeft gezorgd dat leerlingen op bepaalde deelgebieden vertragingen hebben opgelopen, willen we juist dit schooljaar 'rijk' adviseren. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit de christelijke identiteit wordt, zowel in de godsdienstlessen als in de dagelijkse praktijk, veel aandacht besteed aan het omzien naar elkaar. 

Vanuit de kernwaarden van het daltononderwijs werken wij dagelijks aan competenties die kinderen later in hun werk en de maatschappij nodig zullen hebben. Ze leren plannen, verantwoordelijkheid nemen, zelfstandig werken, samenwerken en reflecteren op hun werk. Ook krijgen de kinderen door deze werkwijze inzicht in de rol die ze zelf spelen in het leerproces. 

Daarnaast werken we op school met de aanpak van de 'Vreedzame school'. Dit is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap, waarbij de klas en de school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Omzien naar elkaar
  • Verantwoordelijkheid nemen
  • Open staan voor verschillen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft de Willem Alexander op 4 april 2022 bezocht.

De inspectie heeft de school op de volgende standaarden beoordeelt:

OP2      Zicht op ontwikkeling;

OP3      Pedagogisch-didactisch handelen; 

VS1       Veiligheid

SKA1     Visie, ambities en doelen;

SKA2     Uitvoering en kwaliteitscultuur; 

SKA3     Evaluatie, verantwoording en dialoog  

De inspectie heeft aangegeven dat OP3, SKA1 t/m SKA3 wel voldoende zijn, maar heeft wel aangegeven dat op deze indicatoren een herstelopdracht nodig is.

De inspectie geeft de volgende toelichting:

OP3 Pedagogisch-didactisch handelen: betere afstemming van het aanbod op de onderwijsbehoeften van de kinderen;

SKA1 Visie, ambities en doelen: betere uitwerking van de doelen en ambities;

SKA2 Uitvoering en kwaliteitscultuur: doelen waaraan gewerkt wordt meer specifiek maken;

SKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog: betere analyses en dit delen met ouders over de verbetering van het onderwijs. Uit de schoolgids blijkt onvoldoende wat de eigen bevindingen ten aanzien van de kwaliteitszorg zijn en welke maatregelen vervolgens worden genomen (artikel 13, eerste lid, sub o, WPO).   

OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding: Er wordt onvoldoende onderzocht waarom de  ontwikkeling van sommige  leerlingen stagneert (art. 8, eerste  lid, WPO)

Dit schooljaar wordt gebruikt om aan de herstelopdracht te werken. 

Terug naar boven