Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De drie kleutergroepen zijn gecombineerde groepen 1/2, daarmee verdelen we de jongste en oudere kleuters over de groepen. De oudere leerlingen zijn mentor voor de jongere. De instromers worden verdeeld over de beide groepen, deze worden daarmee ongeveer even groot.
Alleen groep 8 is een enkele groep. De rest van de groepen zijn gegroepeerd in een combinatieklas.Overgang/Zittenblijven
Op onze school hebben we beleid geformuleerd rondom overgaan naar een volgende groep en zittenblijven. Dit hebben we gevat in een beleidsplan.
Zittenblijven of anders geformuleerd verlenging van de jaargroep passen we zeer beperkt toe. Wanneer een kind blijft zitten, wordt er een ontwikkelingsperspectief geschreven met toekomstperspectief. Uiteraard worden de ouders hierin meegenomen. Ouders en school staan schouder aan schouder naast elkaar.
Op onze daltonschool werken de leerlingen met een taak. Dit begint in de onderbouw met met een dagtaak en breidt zich uit naar een weektaak en een periodetaak. De genoemde tijden zijn een richtlijn. In de bovenbouw is alle tijd 'daltontijd', waarbij kinderen aan hun taak werken. Op het instructiebord is zichtbaar op bij welke instructiemomenten de leerlingen worden verwacht, dit wordt veelal vormgegeven in een rooster. De onderwijstijd per vakgebied kan dus ook per leerling verschillen.
In groep 3 wordt lezen en taal geïntegreerd.
Bij wereldoriëntatie werken we thematisch met de methode Topondernemers. In deze thema's worden ook ander vakgebieden zoals taal, lezen en creatieve vorming geïntegreerd.
Het accent van lezen verschuift van technisch lezen naar begrijpend en studerend lezen.
Iedere school is in bezit van een schoolondersteuningsprofiel (SOP). In dit document staat omschreven welke ondersteuning de school kan bieden. U kunt het SOP vinden op onze schoolwebsite. In dit profiel is te lezen op welke wijze de school de begeleiding aan leerlingen vormgeeft en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning de school kan bieden. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werken alle scholen vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Bij de HGW-aanpak kijken we niet naar “wat een kind heeft”, maar naar “wat het kind nódig heeft”. Hierbij is samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk onderdeel. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de leerkrachten, de IB-er en ook de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Denk hierbij aan verschillen tussen kinderen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Bij ieder verzoek tot plaatsing van een leerling zal een afweging worden gemaakt. Kern hiervan is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoeften en de benodigde extra ondersteuning past binnen de basisondersteuning die de school kan bieden.
Uitgangspunten voor plaatsing zijn o.a.:
- Kan het kind op deze school de gevraagde ondersteuning geboden worden?
- Blijft de aandacht voor de andere leerlingen voldoende gewaarborgd?
- Is de gevraagde ondersteuning uitvoerbaar voor de leerkracht?Samenwerkingsverband Zeeluwe
Vanaf 1 augustus 2014 hebben alle basisscholen de wettelijke taak om passend onderwijs te geven. Belangrijke doelen in de wet op Passend Onderwijs zijn:
? Terugdringen van bureaucratie, met name de ingewikkelde indicatieprocedures;
? Terugdringen van het aantal kinderen dat geen plek in het onderwijs kan vinden (thuiszitters);
? Alle kinderen een passende onderwijsplek bieden.
Ook al lijkt de ontwikkeling van kinderen vaak ‘als vanzelf’ te gaan, voor sommige kinderen is dat niet zo. Zij hebben behoefte aan extra ondersteuning of een speciale onderwijsplek. Als dat op school niet lukt, wordt eerst binnen het bestuur van VCO naar een oplossing gezocht. Als dat ook niet mogelijk blijkt, gaan we in overleg met het regionale samenwerkingsverband. Onze school werkt met alle basisscholen en het speciaal (basis)onderwijs in de gemeenten Nijkerk, Putten, Ermelo, Harderwijk, Zeewolde, Nunspeet, Elburg en Epe samen, binnen het “SWV Zeeluwe” (www.zeeluwe.nl) SWV Zeeluwe heeft in het ondersteuningsplan op de website vastgelegd op welke wijze passend onderwijs wordt geboden binnen de deelnemende scholen voor regulier- en speciaal (basis)onderwijs.
Zorgplicht
Alle kinderen een passende onderwijsplek bieden is onze kernopdracht die ook wel ‘zorgplicht’ wordt genoemd. Zorgplicht betekent dat de basisschool de verantwoordelijkheid heeft om in goed overleg met de ouders een passende onderwijsplek te vinden. Liefst op de eigen school of de school van voorkeur. Als blijkt dat dit niet mogelijk is, heeft de school de opdracht om met de ouders te zoeken naar de best passende plek elders. Dat kan zijn op een andere basisschool binnen het SWV of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Als u het niet eens bent met het aanbod van de school, dan kunt u dit aankaarten bij de directie of het bestuur van de school van uw kind. Komt u er samen niet uit, dan kunt u contact opnemen met het SWV Zeeluwe of om ondersteuning vragen door een onderwijsconsulent (www.onderwijsconsulenten.nl). Blijft u het oneens met de school en helpt voorgaande niet, dan kunt u een klacht indienen bij de landelijke geschillencommissie. Meer informatie hierover vindt u op de website www.onderwijsgeschillen.nl.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het komende schooljaar willen we ons focussen op:
- Implementatie lijn lezen (technisch en begrijpend);
- Zicht op ontwikkeling: onderwijs nog meer pasklaar maken op de leerlingpopulatie van de WAS waaronder differentiatie;
- Werken vanuit leerlijnen/doelen;
- Verdere implementatie Mijn Kleutergroep;
- Uitbouwen van rijke hoeken (kleutergroepen).
N.a.v. bovenstaande willen we de leerkrachten extra toerusten op het gebied van analyse van leerlingdata en deze vertalen in een passend aanbod aan kinderen met extra ondersteuning.
Tevens worden leerkrachten extra geschoold in instructievaardigheden waarbij ze veel differentiëren om zo tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. We gebruiken het Expliciete Directe Instructiemodel.
VVE op de Willem Alexander
Op de Willem Alexanderschool werken we nauw samen met peuterspeelzalen die voorschoolse educatie aanbieden. Voor de leerlingen die VVE programma’s hebben doorlopen, organiseren we een warme overdracht met de IB’er van de peuterspeelzaal en de ouders van desbetreffende leerling. Zo weten wij op voorhand dat de desbetreffende leerling extra aandacht nodig heeft om voor een goede aansluiting op de basisschool te zorgen.
Door middel van ons observatiesysteem 'Mijn Kleutergroep' volgen wij alle leerlingen in de onderbouw nauwgezet. Ook op basis van deze gegevens wordt er ingezet op de leer- en ontwikkelingsbehoefte van de leerlingen. Bij VVE leerlingen wordt daarnaast 3 keer per jaar het observatiesysteem KIJK ingevuld.
Al deze informatie wordt gebundeld, waardoor we verder kunnen bouwen op de reeds ingezette aanpak.
Dan een greep uit wat we als school als extra's kunnen bieden naast het standaardwerk in de klas:
- Leerlingen krijgen remedial teaching (extra uitleg door een leerkracht of onderwijsondersteuner) buiten de klas in kleine groepjes;
- In de klas worden kinderen door de groepsleerkracht extra begeleid op de gebieden die aandacht behoeven;
- Vanaf januari volgen kinderen uit groep 2 het leesprogramma BOUW. Dit is een computerprogramma ter ondersteuning bij beginnende geletterdheid. Het programma helpt leerlingen die risico lopen op problemen met lezen en spellen inzicht te krijgen in alfabetische principes als teken-klankkoppeling en fonemisch bewustzijn.
Door gebruik te maken van deze ondersteuning, waarborgen we de doorgaande ontwikkelingslijn en sluiten we aan bij het aanbod van de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf.