Christelijke Basisschool DOK 19

Flevoweg 73 3841 KK Harderwijk

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool DOK 19
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool DOK 19
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool DOK 19
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool DOK 19

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Van de 18 groep 8 leerlingen zijn er geen leerlingen die een praktijkonderwijs advies vanuit de IEP toetsen hebben gekregen. Dit komt overeen met de adviezen die vanuit school zijn gegeven. -Vanuit de IEP toetsen heeft 11% van de leerlingen een basis/kader advies gekregen. Dit ligt net iets onder het landelijk gemiddelde. De school heeft 5,6% van de leerlingen een basis advies gegeven en 22,5% een kader advies.  -In de uitslagen van de IEP toets ontbreken voor onze school de VWO adviezen. Dit wijkt af van de landelijke IEP adviezen. Omdat we hoge verwachtingen hebben van onze leerlingen is het toch gelukt om 1 leerling (5,6%) een vwo advies te geven. -Het percentage wat een havo advies vanuit de IEP toets heeft gekregen, ligt hoger dan de landelijke cijfers. De school heeft 27,8% van de leerlingen een havo advies gegeven. Dit komt overeen met het adviezen vanuit de IEP toetsen. -Vanuit de IEP opbrengsten is te zien dat onze leerlingen scoren tussen niveau basis en havo. Dit komt overeen met het schooladviezen.  

De behaalde percentages 1F en 1S/2F liggen qua niveau boven de signaleringswaarde. We zien dat de waardes (gemiddelde over 3 jaar) dalend zijn. We concluderen dat er een verbeterslag is te maken op het gebied van rekenen. We hebben hiervoor een plan van aanpak opgesteld waarbij de zicht op ontwikkeling, de bijbehorende didactische aanpak, eigenaarschap van leerlingen én het leren inzichtelijk maken de speerpunten zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Dok19 werkt handelingsgericht voor de vakken (begrijpend)lezen, spelling en rekenen.

Bij handelingsgericht werken (HGW) maakt de leerkracht, voor een periode van 8 tot 10 weken, een 'levend' groepsplan om het onderwijs vorm en inhoud te geven. Het plan wordt vier keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld samen met de intern begeleider.

De cyclus handelingsgericht werken voor de leerkracht:

  1. Verzamelen van gegevens, evalueren vorig plan: Hoe gaat het met de taal/lees en reken ontwikkeling van de leerlingen in mijn groep? We observeren leerlingen, kijken naar methodetoetsen en IEP-toetsen. De verzamelde gegevens worden verwerkt in een didactisch-analyse en actieplan.
  2. Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: Welke leerlingen vallen op bijvoorbeeld door een lage of opvallend hoge IEP of methode toets-score? Is er incidenteel sprake van terugval/sterke vooruitgang of speelt dit al langere tijd? (data-analyse op groepsniveau) analyseren/ interpreteren. 
  3. Onderwijsbehoeften benoemen: Wat vragen deze leerlingen van mij? Plannen.
  4. Het clusteren van leerlingen: Welke leerlingen kan ik hiervoor bij elkaar brengen als (tijdelijk) groepje omdat ze (ongeveer) hetzelfde van mij vragen?
  5. Opstellen van een 'levend' groepsplan/actieplan: Wat bied ik deze groep leerlingen aan? Realiseren.
  6. Uitvoeren van het groepsplan.

Twee keer per jaar wordt er een HGW-middag gepland met het team, intern begeleider en directeur. Tijdens deze momenten wordt middels werkvormen actief gekeken naar de resultaten. Wat gaat goed en wat kan beter. Teamleden voeren onderwijskundige gesprekken met elkaar. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat wij een leerling kunnen plaatsen op de school die bij hem of haar past. Of dat nou VMBO of VWO is, dat is eigenlijk van minder belang. Als het kind zich er prettig voelt, komt dat het leren ten goede.  M.b.v. ons leerlingvolgsysteem volgen we elk jaar dat een kind bij ons op school zit de ontwikkeling. Eind groep 7 volgt er, in een gesprek, een voorlopig schooladvies. 

Begin groep 8 zal er weer een gesprek zijn waarbij het schooladvies wordt besproken. Dit advies wordt gegeven op basis van alle gegevens in het LeerlingVolgSysteem. Hierbij wordt er gekeken naar de cognitieve ontwikkeling maar ook zeer zeker naar de sociaal-emotionele vaardigheden van het kind. 

Na dit gesprek wordt er een doorstroomtoets afgenomen (IEP). De uitslag van deze toets wordt gebruikt als indicator: is de uitslag passend bij het gegeven advies van de school? Daarna volgt het definitieve schooladvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich veilig en prettig voelen op onze school. Veel aandacht besteden we aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Dit doen we met Kanjertrainingen. Deze zijn bedoeld voor alle leerlingen, met als doel om weerbaar te worden door het leren geven en ontvangen van complimenten en feedback. De trainingen hebben tot doel dat een kind leert dat het er mag zijn, wie en hoe je ook bent.

In de Kanjertraining ligt de nadruk op vier gedragstypen:

  • De Kanjer (witte pet)
  • De Aap (rode pet)
  • Het Konijn (gele pet)
  • De Pestvogel (zwarte pet).

Kinderen gedragen zich, net als volwassenen, verschillend in verschillende situaties. Je bént dus geen gedragstype, maar je gedraagt je afwisselend als Kanjer, Aap, Konijn of Pestvogel. In elke groep maken we gebruik van een boek, dat past bij de leeftijd van de kinderen. In elke les is aandacht voor verhalen en oefeningen die het Kanjer gedrag bevorderen. Daarnaast bevordert de Kanjertraining de sfeer in de groep. Onze leerlingen leren om samen te werken en elkaar te helpen.

In groep 1 en 2 monitoren we de sociale opbrengsten door middel van Kijk!. De ontwikkelingslijnen zelfbeeld en relatie met andere kinderen.

Daarnaast geven we in alle groepen de Kanjertraining één keer per week.

Twee keer per jaar wordt in groep 3 t/8 de leerkrachtvragenlijst, leerlingvragenlijst en het sociogram ingevuld.

Deze worden besproken met de leerkracht, ib-er en Kanjerspecialist. Hiervan wordt een verslag met plan van aanpak gemaakt in Parnassys. Deze informatie wordt gebruikt bij de overdracht naar de 'nieuwe' leerkracht in het nieuwe schooljaar. 

Drie keer per jaar komt de Kanjerspecialist in de klas een Kanjerles observeren. Dit wordt samen met de leerkracht besproken.

Binnen DOK19 hebben we een kwaliteitskaart voor de Kanjertraining en een anti-pestbeleid. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Jezelf kunnen en mogen zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven