Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is een basisschool op Islamitische grondslag. Deze grondslag willen wij gebruiken om de kinderen bewust te maken van hun eigen verantwoordelijkheid en het inzicht te bevorderen dat wij als moslims onderdeel uitmaken van de Nederlandse samenleving en in een groter verband: met de hele wereld. De school wil een “brug” zijn tussen gezin en maatschappij. Participatie in de maatschappij vinden wij erg belangrijk. De normen en waarden die beschreven zijn in de Koran en de overleveringen vormen hiervoor de basis. Naast de godsdienstlessen worden ook alle leerkrachten onderwezen in de Islamitische pedagogiek, waarbij o.a. religieuze vorming, lichamelijke vorming en spirituele vorming centraal staat. Als Islamitische school hebben we veel te maken met vooroordelen. Wij willen een open school zijn om mensen de kans te geven een eigen, eerlijke mening te vormen. We staan open voor iedereen die de Islamitische waarden en normen respecteert. De diversiteit in het team geeft dit ook duidelijk aan. Wij geloven dat elk kind over capaciteiten beschikt op een bepaald leergebied, of het nu om taal of rekenen gaat, of om sociaal-emotionele vaardigheden. Het is aan de school om deze capaciteiten te ontdekken en andere capaciteiten te ontwikkelen. Dit doen wij door opbrengst- en handelingsgericht te werken. In principe is elk kind van harte welkom bij ons op school. Onze kinderen kunnen net zoveel presteren als alle andere kinderen in Nederland, met de juiste aanpak en aandacht, zolang de leerkrachten hoge en positieve verwachtingen koesteren van de leerlingen en de leiding van de teamleden. Daarom heeft de stichting El Amal gekozen voor een gezamenlijk motto, namelijk: El Amal gelooft in kinderen.
Het vakgebied taal omvat de domeinen taalbeschouwing, spelling/taalverzorging en fonemisch bewustzijn, technisch lezen en begrijpend lezen/luisteren.
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden en welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover wordt in dit profiel vastgelegd. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Al Islaah krijgt steeds meer te maken met leerlingen met een TOS, het team wenst zich hier verder in te specialiseren, evenals in het verder preventief borgen van een vreedzame school met een vreedzaam leer- en leefklimaat middels verschillende aanpakken die worden geïntegreerd zoals de Vreedzame school, PRIMA-antipestaanpak en Geluksgericht werken.
Met ingang van 1 januari 2022 is er een peuterspeelzaal gestart op Al Islaah. Stichting Kinderspeelzalen Harderwijk (SKH) is gestart met Peuterspeelzaal Mozaïek in een lokaal van de school. De peuterspeelzaal is iedere ochtend van 8.30-12.15 uur geopend en alle kinderen van 2-4 jaar zijn van harte welkom.
Wat is een peuterspeelzaal?
Een peuterspeelzaal is een soort school waar kinderen van 2 tot 4 jaar in een groep samen spelen en samen leren. In de speelzaal zijn er iedere dag maximaal 12 peuters. Samen met 2 leidsters doen zij allerlei activiteiten. Kinderen van 2 jaar gaan drie ochtenden naar de peuterspeelzaal. Vanaf 2,5 jaar wordt het aantal dagdelen langzamerhand uitgebreid naar 5 dagdelen.Waarom een peuterspeelzaal?
Een peuterspeelzaal is belangrijk als voorbereiding op de basisschool. Spelenderwijs leert het kind van alles. Elke dag wordt er voorgelezen en veel gepraat met de peuters. Hierdoor leren ze al veel Nederlands. Maar ook leren ze om samen te spelen en te luisteren naar elkaar. Al spelend ontdekken ze de wereld en allerlei nieuwe activiteiten zoals puzzelen, spelletjes doen, knutselen. Hierdoor heeft het kind straks een betere start op de basisschool. De school is dan al bekend en het kind kan al veel dingen die ook op school belangrijk zijn.