De school hanteert de bovenschoolse klachtenregeling van Stichting El Amal.
Er kunnen allerlei klachten op een school voorkomen. We gaan ervan uit, dat “gewone” klachten zoveel mogelijk binnen de school worden opgelost. In eerste instantie is de groepsleerkracht de eerst aangewezen persoon om klachten mee te bespreken. Wordt er geen oplossing gevonden of betreft het meer schoolgebonden klachten, dan kan men contact opnemen met de directie. Klagers kunnen – op elk gewenst moment – contact opnemen met de contactpersoon van de school. De klachtenregeling en de toelichting liggen op school ter inzage. Klachten kunnen gaan over bijvoorbeeld begeleiding en beoordeling van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten.
Personeel op school heeft de meldplicht op het gebied van sexuele intimidatie, sexueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag.
Contactpersoon op school: Sultan Dulda (s.dulda@elamalscholen.nl)
Gegevens vertrouwenspersoon: De heer A. Motia
Nieuwlandsedreef 137
3824 WX Amersfoort
Email: elamalevp@gmail.com
Meldpunt vertrouwensinspecteurs: 0900 – 1113111 (algemeen nummer)
Beknopte procedure klachtenregeling
Informele klacht ↓
Gesprek met leerkracht
Oplossing Nee ↓
Gesprek met directeur
Oplossing Nee ↓
Gesprek met bevoegd gezag
Oplossing Nee
De meeste klachten verlopen langs de informele weg.
Formele klacht ↓
Contactpersoon van de school
De contactpersoon brengt actief het contact tot stand tussen vertrouwenspersoon en de klager. ↓
Vertrouwenspersoon onderzoekt of er op schoolniveau naar een oplossing is gezocht.
Kan de klager de overweging geven om:
· geen klacht in te dienen
· klacht in te dienenbij de klachtencommissie
· aangifte te doen bij politie/justitie ↓
De klacht kan nog steeds informeel worden opgelost.
Klachtencommissie ·
Klacht wordt ingediend bij de klachtencommissie ·
Alleen schriftelijke klachten worden behandeld. ↓ ·
De klachtencommissie deelt aan bevoegd gezag , klager en aangeklaagde mee dat de klacht wordt onderzocht.
Ook de directeur van de betrokken school ontvangt bericht. ↓ ·
De klachtencommissie houdt een hoorzitting binnen vier weken na ontvangst van de klacht.
Kan externe deskundigen inroepen. ↓ ·
De klachtencommissie heeft vier weken de tijd voor het opstellen van een advies (met een verlengingsmogelijkheid van vier weken) ↓
Uitspraak en afronding Rechtstreeks uw klacht indienen De ouders kunnen bij klachten de procedure van de klachtenregeling volgen of de klacht rechtstreeks bij de klachtencommissie neerleggen. De school is aangesloten bij de klachtencommissie van de ISBO (Islamitische Scholen Besturen Organisatie te Nieuwegein).
Het secretariaat van de Commissie wordt gevoerd door het bureau van Onderwijsgeschillen. De Commissie strekt haar werkzaamheden uit over Islamitische scholen voor primair en voortgezet onderwijs die zij bij de Commissie hebben aangesloten.
Hieronder vindt u de gegevens van het secretariaat van de Commissie.
Postadres: Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Email: info@onderwijsgeschillen.nl
Telefoon: 030 - 280 95 90
Fax: 030 – 280 9591
Bezoekadres: Gebouw "Woudstede" Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht
Website: www.onderwijsgeschillen.nl