CBS De Bron Harderwijk (23CH)

Frankenskamp 4 3848 DE Harderwijk

  • Schoolfoto van CBS De Bron Harderwijk (23CH)
  • Schoolfoto van CBS De Bron Harderwijk (23CH)
  • Schoolfoto van CBS De Bron Harderwijk (23CH)
  • Schoolfoto van CBS De Bron Harderwijk (23CH)
  • Schoolfoto van CBS De Bron Harderwijk (23CH)

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets groep 8 april 2023:

Algemeen

We hebben een schoolscore behaald van 537.2 en zitten hiermee ruim boven het landelijk gemiddelde (534.9). Op 1F-niveau en op 1S/2F-niveau hebben we dit jaar boven het landelijk gemiddelde en de gestelde schoolnorm gescoord. Op rekenen 1S-niveau hebben we alleen lager gescoord dan de gestelde schoolnorm en zitten we net onder het landelijk gemiddelde ->percentage van 50,3% (bij het schoolrapport van de Centrale Eindtoets zitten we qua percentage net boven het gemiddelde van de CET-scholen->percentage van 46%

Algemene conclusie

Bij het gemiddelde van 3 jaar scoort De Bron met de behaalde referentieniveaus op zowel 1F als op 1S/2F boven de signaleringwaarden en op voldoende niveau, maar net onder het landelijk gemiddelde en de gestelde schoolnorm. Onze percentages liggen dit schooljaar een stuk hoger dan voorgaand jaar op zowel 1F als op 2F/1S-niveau. Met name de score van het schooljaar 2022-2023 zorgt ervoor dat het gemiddelde gedaald is over meerdere jaren. Het streven is om boven het landelijk gemiddelde te blijven scoren waardoor het gemiddelde van 3 jaar weer zal stijgen en op/boven landelijk niveau gaat komen. Een belangrijk aandachtspunt is om ons behaalde referentieniveau van rekenen op 1S-niveau te verbeteren, dit moet omhoog. Dit willen we bereiken met de interventies zoals hierboven beschreven bij rekenen en bij de rekenanalyse bij de schoolanalyse (trendanalyse).Het streven is om de behaalde referentieniveaus van lezen en taalverzorging vast te houden of te verbeteren.

Belangrijkste interventies voor schooljaar 2023-2024:

Volgend schooljaar zullen we vooral meer de verdieping ingaan met de werkwijze van EDI waardoor instructie en differentiatie binnen onze basisvakken nog doelgerichter ingezet kan worden. We willen EDI dit jaar goed implementeren door middel van externe begeleiding (d.m.v. groepsbezoeken en studiedagen).

We willen volgend schooljaar met name onderzoeken hoe we ons rekenonderwijs nog meer kunnen verbeteren waardoor er een hoger percentage leerlingen het referentieniveau 1S behaalt. Er moet goed gekeken worden op welke leerlingen 'winst' behaald kan worden en wat hiervoor moet worden ingezet.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de wet staat omschreven wat de basisschool in acht jaar onderwijs met de kinderen moet behandelen. Dit is samengevat in de kerndoelen. Deze kerndoelen worden door de school verdeeld in tussendoelen. We richten ons onderwijs zo in dat we gebruik maken van verschillende middelen om te voldoen aan deze kerndoelen. Om zicht te krijgen op de voortgang van het onderwijs worden er regelmatig toetsen afgenomen. Hiermee kunnen we tevens zien of de kinderen de tussendoelen beheersen en monitoren we de kwaliteit van ons onderwijs. De resultaten van deze toetsen registreren wij in ons leerlingvolgsysteem. 

Twee keer per jaar worden in de groepen 3 tot en met 8 Leerling in Beeld toetsen afgenomen, dit zijn methode onafhankelijke toetsen. Daarnaast zijn er diverse methode gebonden toetsen. De resultaten van deze toetsen, worden geregistreerd in het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. We analyseren de toetsen en bekijken waar extra hulp nodig is.

Wanneer een leerkracht opmerkt dat een leerling extra zorg nodig heeft, zal de leerkracht dit bespreken met de IB-er en de ouders van de leerling. Soms kunnen wij deze zorg zelf bieden. In de groep, door extra hulp. Of buiten de groep door de RT-er of bijvoorbeeld gedragsspecialist. Wanneer wij handelingsverlegen zijn, zullen we in overleg met ouders externen om hulp vragen.

Alle methodes die wij gebruiken, spelen in op de verschillende behoeften van de kinderen. Sommige kinderen hebben moeite met de lesstof, hun programma wordt aangepast en zij krijgen extra ondersteuning. Andere leerlingen hebben behoefte aan verdieping of verbreding, zij zullen extra uitdaging aangeboden krijgen in de groep.

Wij maken gebruik van onderstaand stappenplan:

Signaleren  
Verzamelen van gegevens, evalueren vorig plan: Hoe gaat het met de taal/lees en reken ontwikkeling van de leerlingen in mijn groep? De verzamelde gegevens worden verwerkt in een didactisch groepsoverzicht. Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: Welke leerlingen vallen op bijvoorbeeld door een lage of opvallend hoge toetsscore? Is er incidenteel sprake van terugval/sterke vooruitgang of speelt dit al langere tijd?

Analyseren/ interpreteren  

Onderwijsbehoeften benoemen: Wat vragen deze leerlingen van mij?  

Plannen  
Het clusteren van leerlingen: Welke leerlingen kan ik hiervoor bij elkaar brengen als (tijdelijk) groepje omdat ze (ongeveer) hetzelfde van mij vragen? Het clusteren van leerlingen is een belangrijk aandachtspunt in de cyclus van Handelings Gericht Werken (HGW). Tijdens de groepsbespreking bespreken de intern begeleider en de leerkracht(en) welke leerlingen het beste geclusterd kunnen worden en welke maatregelen voor het klassenmanagement daarvoor nodig zijn.

Realiseren    

Opstellen van een groepsplan: Wat bied ik deze groep leerlingen aan?  

Uitvoeren  

Uitvoeren van het groepsplan.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wat ons betreft: wij vinden dat je de hoogte van een CITO-uitslag, of het percentage VWO leerlingen dat je “aflevert”, niet direct kunt linken aan de kwaliteit van een school. Daar komt wel iets meer bij kijken. Uiteindelijk gaat het ons er om dat wij een leerling kunnen plaatsen op de school die bij hem of haar past. Of dat nou VMBO of VWO is, dat is eigenlijk van minder belang. Als het kind zich er prettig voelt, komt dat het leren ten goede. De uitslag van de eindtoets is voor ons, naast het leerlingvolgsysteem, rapport en het totale beeld van het kind, een middel om tot een goed advies te komen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt o.a. de basis van ons onderwijs. Wij benaderen onze leerlingen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs) behoefte. Leerlingen ontwikkelen goed in een sociale gemeenschap.

(Zelf)vertrouwen, zelfstandigheid en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van onze leerlingen. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, naastenliefde, humor en respect zien. Ons schoolklimaat wordt in kaart gebracht middels het LeerlingVolgSysteem (LVS), ‘ZIEN’ en de methode Kwink voor sociaal emotioneel onderwijs. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • (Zelf)vertrouwen
  • Zelfstandigheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie van het onderwijs ziet toe op de basiskwaliteit zoals beschreven in de wet. Dat doen zij aan de hand van een lijst onderwerpen (kwaliteitsgebieden). Voor het basisonderwijs zijn dat de volgende:

1.     Onderwijsproces: over de lesinhoud, de manier van lesgeven en differentiatie

2.     Schoolklimaat en veiligheid: over veiligheid en burgerschapsonderwijs

3.     Onderwijsrestulaten: over de eindtoets

4.     Kwaliteitszorg: de wijze waarop de school zorgt dat onderwijs van goede kwaliteit is

Samengevat kijkt de inspectie of alle leerlingen zich veilig voelen, goed les krijgen en genoeg leren. De inspectie is bij ons geweest in 2013. De onderwijskwaliteit is toen als voldoende beoordeeld. Jaarlijks bespreekt de inspecteur met het bestuur of er risico's zijn gesignaleerd. Er zijn geen risico's op onze school, we hebben daarom basistoezicht.

Terug naar boven