CBS De Bron Harderwijk (23CH)

Frankenskamp 4 3848 DE Harderwijk

  • Schoolfoto van CBS De Bron Harderwijk (23CH)
  • Schoolfoto van CBS De Bron Harderwijk (23CH)
  • Schoolfoto van CBS De Bron Harderwijk (23CH)
  • Schoolfoto van CBS De Bron Harderwijk (23CH)
  • Schoolfoto van CBS De Bron Harderwijk (23CH)

Het team

Toelichting van de school

Ons team
Groep 1A        Jenneke van Dalen en Anne Venema
Groep 1B        Evelien van Schie en Annemieke Willemse
Groep 1C        Deze groep start januari 2024 (leerlingen zijn op woensdag vrij!)
Groep 2A        Harmke de Lange en Monique Rijpstra
Groep 3A        Bertine Petersen en Désirée van Hierden
Groep 3B        Désirée van Hierden en Christa Kadijk
Groep 4A        Lusanne ten Voorde en Monique Kisteman
Groep 4B        Monique Rijpstra en Korina Fidder (tot feb Geertruida Terpstra)
Groep 5A        Floor van Loenen en Patricia Moet
Groep 5B        Marjon Prummel en Gera van Elten
Groep 6A        Nataniël van der Meulen en Silvia Reitsma
Groep 6B        Rianne Niewold en Mattijs ter Veen
Groep 7A        Eugenie Jurjens en Patricia Moet
Groep 7B        Marinda Hoksberg
Groep 8A        Marieke Hoekerd en Silvia Reitsma
Groep 8B        Sanne van Dorresteijn

Prismagroep:Marieke Hoekerd
RT:Tineke Verkleij
Onderwijsassistent en RT: Kari Westerink, Suzan Drost,Esther Janisse, Linda van de Pol en Nicole Zegers
Intern begeleiders:Korlies van der Zande en Barbera Slofstra
Administratie: Bea Ton
Conciërge: Klaas Nagelhout
Schoonmaak: Maaike Nagelhout
Taalspecialist: Eugenie Jurjens
Rekenspecialist: Silvia Reitsma & Mattijs ter Veen
Gedragsspecialisten: Aranke Hopman & Korlies van der Zande
ICT coördinatoren: Lusanne ten Voorde & Mattijs ter Veen

Directiestructuur
De directeuren zijn Annelies Koning en Kim Los. Zij zijn integraal verantwoordelijk op de school. Zij hebben een lokale en een bovenschoolse taak. Wat betreft de lokale taak zijn de directeuren het aanspreekpunt en de onderwijskundig leiders van de school. Bovenschools hebben beide directeuren zitting in het Directeuren Team.

MT
Wij werken met een managementteam. Hierin nemen de intern begeleiders zitting, net als de onder- en bovenbouwcoördinator. Samen schrijven zij, in overleg met het team.

Specialisten
Er zijn verschillende specialisten werkzaam op school. Onder andere een reken-, taal/lees-, ICT- en gedragsspecialist. Hun expertise wordt ingezet om ons onderwijs nog verder te verbeteren.

Bestuurder
De bestuurder is verantwoordelijk voor de koers en het meerjarenbeleid van de VCO-organisatie en voor de kwaliteit van het onderwijs op de scholen. Hij legt verantwoording af aan de raad van toezicht. De bestuurder geeft leiding aan de directeuren van de scholen en aan de medewerkers op het kantoor en vertegenwoordigt VCO in tal van overlegorganen.

Raad van Toezicht
Met de focus op deze waarden bewaakt en stimuleert de Raad van Toezicht (RvT), namens de samenleving, de continuïteit en de kwaliteit van VCO aan de hand van een daartoe vastgesteld toezichtskader. De leden van de raad stellen hun specifieke professionele deskundigheid ter beschikking vanuit grote betrokkenheid bij het onderwijs in het algemeen en VCO in het bijzonder. De RvT is de formele werkgever van de bestuurder en oordeelt daarmee over diens functioneren in relatie tot de strategische koers die is afgesproken. Daarnaast vervult de raad een rol als adviseur en klankbord voor de bestuurder. De samenstelling vindt u op de website van Stichting VCO.

Stichting Voor Christelijk Onderwijs Harderwijk-Hierden

Onze school is één van de elf scholen van Stichting VCO Harderwijk-Hierden.  “Wij geloven in goed onderwijs voor elk kind!”, dat is de missie van VCO. “Leerlingen laten groeien, in kennis en vaardigheden en als mens”, dat is ten diepste het doel van VCO.

Stichting VCO is een christelijke organisatie die zich in de ontwikkeling en uitvoering van beleid laat inspireren door het christelijke gedachtengoed gebaseerd op de bijbel. 

Iedere wijk is voorzien van een VCO-school. Alle ouders hebben zo de mogelijkheid om binnen redelijke afstand van hun woning hun kinderen christelijk onderwijs te laten volgen. De scholen geven een eigen invulling aan de christelijke schoolidentiteit, er mag zeker verschil zijn. Wat de scholen gemeen hebben, is dat de personeelsleden christen zijn. Dit is zichtbaar in het onderwijskundige handelen en voelbaar in de onderlinge omgang met elkaar. VCO-scholen geven concreet invulling aan de christelijke identiteit in hun (dag)programma: denk hierbij aan dagopeningen en -sluitingen met Bijbelverhalen, christelijke liederen en samen bidden en danken. We vieren als schoolgemeenschappen de christelijke feesten: Kerst, Pasen, Pinksteren, bid- en dankdag. De VCO-personeelsleden gaan vanuit hun christelijke identiteit met hart en ziel voor een pedagogisch schoolklimaat waarin ieder kind oprecht gezien, gekend en erkend wordt en voor een positieve en respectvolle omgang met alle betrokkenen bij de school. Uw kind is van harte welkom op één van onze VCO-scholen wanneer u als ouder respecteert dat uw kind onderwijs en (bege)leiding ontvangt wat christelijk geïnspireerd is.

Behalve aan de christelijke identiteit, geven de scholen ook een eigen invulling aan hun onderwijskundige identiteit. Stichting VCO stimuleert haar scholen om, in afstemming op hun schoolomgeving, scherpe keuzes te maken ten aanzien van onderwijsconcept en schoolbeleid. Verschil mag er dus zeker zijn, hierdoor kunnen ouders kiezen voor de school die het meest passend is bij de eigen onderwijskundige en opvoedkundige opvattingen. Wat de scholen hierin met elkaar gemeen hebben, is de gedegen onderwijskundige aanpak, de moderne materialen en de hoge verwachtingen waarmee de schoolteams hun leerlingen leiden en begeleiden in hun brede ontwikkeling en persoonswording. We stellen er een eer in onze leerlingen goed toegerust over te dragen aan het voor hen geschikte vervolgonderwijs.   Dhr. F.H. (Freek) ten Klooster is voorzitter college van bestuur van stichting VCO Harderwijk-Hierden. Hij is eindverantwoordelijk voor de VCO-organisatie en geeft leiding aan het management (de schooldirecteuren) en de stafmedewerkers op het VCO-kantoor. Contactgegevens zijn:

VCO Kantoor
Postbus 188
3840 AD Harderwijk
Tel. 0341 – 431479  

College van bestuur,
Dhr. F. ten Klooster
Tel: 0341-431479
freektenklooster@stichtingvco.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht wordt geprobeerd een vervanger te vinden. Mocht er geen vervanging gevonden kunnen worden, dan bestaat de mogelijkheid om groepen te combineren of een groep te verdelen over de andere groepen. Leerkrachten en onderwijsassistenten met andere taken kunnen ook ingezet worden voor een groep. Wij proberen te voorkomen dat de leerlingen naar huis gestuurd worden. Tegelijk staat de kwaliteit van ons onderwijs voorop.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Alle vakgebieden komen aan bod, zoals in het curriculum (onderwijsdoelen) wordt aangegeven. Het team vindt het belangrijk de onderwijstijd te gebruiken die gevraagd wordt. Twee keer per jaar worden de leeropbrengsten gemonitord. Dit geldt ook voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Het team analyseert de gegevens en past daar waar nodig de onderwijstijd per vakgebied per groep aan. Zo maken we maximaal efficiënt gebruik van de beschikbare onderwijstijd.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Net als bij de groepen 1-2 geldt ook voor de groepen 3 t/m 8 dat alle vakgebieden aan bod komen, zoals in het curriculum (onderwijsdoelen) wordt aangegeven. Het team vindt het belangrijk de onderwijstijd te gebruiken die gevraagd wordt.
Twee keer per jaar worden de leeropbrengsten gemonitord. Dit geldt ook voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Het team analyseert de gegevens en past daar waar nodig de onderwijstijd per vakgebied per groep aan. Zo maken we maximaal efficiënt gebruik van de beschikbare onderwijstijd.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Versnellen en doubleren

De opdracht aan alle basisscholen in ons land is ervoor te zorgen dat leerlingen een doorgaande lijn kunnen doormaken in hun ontwikkeling. Zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de ontwikkeling van de leerling. Soms resulteert dat in een individuele ontwikkelingslijn voor een bepaalde leerling voor een bepaald leerstofonderdeel. Dit gebeurt alleen indien als een leerling een forse leerachterstand heeft bij een bepaald vak en daardoor geen aansluiting heeft met de basisstof. Ook kan het zo zijn dat een leerling juist een forse voorsprong heeft. 

Wij hebben richtinggevende criteria wat betreft het laten doubleren of vervroegd te laten doorstromen van leerlingen. Deze criteria, opgenomen in een protocol, zijn op te vragen bij de directie of intern begeleiders van de school.

Passend Onderwijs Samenwerkingsverband Zeeluwe

Vanaf 1 augustus 2014 hebben alle basisscholen de wettelijke taak om passend onderwijs te geven.

Belangrijke doelen in de wet op Passend Onderwijs zijn:

?        Terugdringen van bureaucratie, met name de ingewikkelde indicatieprocedures,
?        Terugdringen van het aantal kinderen dat geen plek in het onderwijs kan vinden (thuiszitters),
?        Alle kinderen een passende onderwijsplek bieden.

Ook al lijkt de ontwikkeling van kinderen vaak ‘als vanzelf’ te gaan, voor sommige kinderen is dat niet zo. Zij hebben behoefte aan extra ondersteuning of een speciale onderwijsplek. Als dat op school niet lukt, wordt eerst binnen het bestuur van VCO naar een oplossing gezocht. Als dat ook niet mogelijk blijkt, gaan we in overleg met het regionale samenwerkingsverband. Onze school werkt met alle basisscholen en het speciaal (basis)onderwijs in de gemeenten Nijkerk, Putten, Ermelo, Harderwijk, Zeewolde, Nunspeet, Elburg en Epe samen, binnen het “SWV Zeeluwe” (www.zeeluwe.nl) SWV Zeeluwe heeft in het ondersteuningsplan op de website vastgelegd op welke wijze passend onderwijs wordt geboden binnen de deelnemende scholen voor regulier- en speciaal (basis)onderwijs.

Zorgplicht
Alle kinderen een passende onderwijsplek bieden is onze kernopdracht die ook wel ‘zorgplicht’ wordt genoemd. Zorgplicht betekent dat de basisschool de verantwoordelijkheid heeft om in goed overleg met de ouders een passende onderwijsplek te vinden. Liefst op de eigen school of de school van voorkeur. Als blijkt dat dit niet mogelijk is, heeft de school de opdracht om met de ouders te zoeken naar de best passende plek elders. Dat kan zijn op een andere basisschool binnen het SWV of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Als u het niet eens bent met het aanbod van de school, dan kunt u dit aankaarten bij de directie of het bestuur van de school van uw kind. Komt u er samen niet uit, dan kunt u contact opnemen met het SWV Zeeluwe of om ondersteuning vragen door een onderwijsconsulent (www.onderwijsconsulenten.nl). Blijft u het oneens met de school en helpt voorgaande niet, dan kunt u een klacht indienen bij de landelijke geschillencommissie. Meer informatie hierover vindt u op de website www.onderwijsgeschillen.nl.

Schoolondersteuningsprofiel
Iedere school is in het bezit van een school ondersteuningsprofiel (SOP). In dit document staat omschreven welke ondersteuning de school kan bieden. U kunt het SOP vinden op onze schoolwebsite. In dit profiel vindt u een uitgebreide beschrijving van de ondersteuningsmogelijkheden die onze school biedt.

Arrangementen
Het antwoord op de vraag: “Wat heeft dit kind nodig en hoe stemmen wij ons handelen hierop af?”, wordt vastgelegd in een plan van aanpak, vaak een arrangement genoemd. Wat gaan we doen? Wanneer? Door wie? Met welk doel? Wanneer en hoe evalueren we? Ouders worden nauw betrokken bij het opstellen van een arrangement. Doeltreffende samenwerking tussen alle betrokkenen, in het belang van het kind, staat hierbij voorop.

Ouderbetrokkenheid
We vinden het van groot belang dat ouders/verzorgers direct betrokken worden bij de eerste tekenen dat hun kind meer ondersteuning nodig heeft. In sommige situaties zijn er niet alleen zorgen op school, maar ook thuis. Om tot een goede ondersteuning te komen, is het noodzakelijk om daar met de ouders/verzorgers in openheid en vertrouwen over te spreken. Ouders/verzorgers kunnen via de Medezeggenschapsraad van de school of via de Ondersteuningsplanraad van het samenwerkingsverband (http://www.zeeluwe.nl/zeeluwe/ondersteuningsplanraad_(opr)) invloed uitoefenen op het beleid van de school (schoolondersteuningsprofiel) en het samenwerkingsverband (ondersteuningsplan). Beide raden bestaan uit ouders en leraren.

Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor speciaal (basis)onderwijs
Als de school en u als ouder(s)/ verzorger(s) tot de conclusie komen dat het, voor de ontwikkeling van uw kind, beter is om naar een speciale (basis)school te gaan, vraagt de school een TLV voor de leerling aan. Hierbij zijn nog twee extra handtekeningen nodig: van een betrokken extra deskundige (meestal een orthopedagoog) en van een onafhankelijke tweede deskundige. Vervolgens wordt de aanvraag ingediend bij het samenwerkingsverband Zeeluwe. Het samenwerkingsverband controleert of de ouders inderdaad vroegtijdig bij het hele proces betrokken zijn geweest. Wanneer dat het geval is en als zowel de ouders als de beide scholen (de eigen school en de gewenste speciale school) het met de plaatsing eens zijn, geeft het samenwerkingsverband zijn akkoord. 

Ondersteuningsmiddelen
Ons schoolbestuur ontvangt van het samenwerkingsverband Zeeluwe jaarlijks een bedrag bedoeld voor ondersteuning. Hiermee kan het bestuur de extra ondersteuning op onze school bekostigen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra inzet van een onderwijsassistent of leerkracht, of aan het inhuren van externe hulp of deskundigheid. Ook betaalt het bestuur de extra kosten als kinderen worden toegelaten tot het speciaal (basis)onderwijs.

Blind of slechtziend/ doof of slechthorend/ taal-spraakproblemen

Er zijn in Nederland speciale scholen voor kinderen die blind of slechtziend zijn en voor kinderen die doof of slechthorend zijn en/of taal-spraakproblemen hebben. Deze scholen vallen buiten de wet passend onderwijs, maar hebben wel de verplichting basisscholen te ondersteunen ingeval van plaatsing in het regulier onderwijs. Dit vindt plaats in de vorm van consultatie en begeleiding.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij blijven in ontwikkeling. Zo volgen wij een teamscholing EDI, een methodiek waarop lesstof beter beklijft bij leerlingen. Ook evalueren en vernieuwen wij periodiek onze methodes.

Wij vermelden op onze website aan welke doelen we werken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Een kleuter leert in de onderbouw spelenderwijs allerlei vaardigheden. Door te ontdekken en experimenteren ontwikkelt hij/zij zich steeds verder. Deze ontwikkeling is de basis voor het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3.

Om de ontwikkeling van de leerlingen te stimuleren, bieden we een breed aanbod aan. Muziek, taal, rekenen, (voor)lezen, bewegingsonderwijs, drama, Engels, techniek etc. Deze vakken zijn veelal geïntegreerd in de methode ‘Onderbouwd’. Een methode die thematisch allerlei kennis en vaardigheden aanbiedt.

Tijdens de kleuterjaren worden de kinderen tijdens hun spel en werk geobserveerd. Zo ziet de leerkracht waar de leerling extra ondersteuning of juist extra uitdaging kan gebruiken. Kinderen zitten anderhalf tot drie jaar in een kleutergroep. Dit is afhankelijk van de geboortedatum of de aard en aanleg van het betreffende kind. Om te bepalen of een kind toe is aan de volgende groep kijken we naar de observaties van de leerkracht en naar de algehele ontwikkeling van het kind. In samenspraak met ouders bekijken we waar het kind het meest op zijn plek zit. School neemt uiteindelijk een passend besluit

Terug naar boven