Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Alle vakgebieden komen aan bod, zoals in het curriculum (onderwijsdoelen) wordt aangegeven. Het team vindt het belangrijk de onderwijstijd te gebruiken die gevraagd wordt. Twee keer per jaar worden de leeropbrengsten gemonitord. Dit geldt ook voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Het team analyseert de gegevens en past daar waar nodig de onderwijstijd per vakgebied per groep aan. Zo maken we maximaal efficiënt gebruik van de beschikbare onderwijstijd.
Net als bij de groepen 1-2 geldt ook voor de groepen 3 t/m 8 dat alle vakgebieden aan bod komen, zoals in het curriculum (onderwijsdoelen) wordt aangegeven. Het team vindt het belangrijk de onderwijstijd te gebruiken die gevraagd wordt.
Twee keer per jaar worden de leeropbrengsten gemonitord. Dit geldt ook voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Het team analyseert de gegevens en past daar waar nodig de onderwijstijd per vakgebied per groep aan. Zo maken we maximaal efficiënt gebruik van de beschikbare onderwijstijd.
Versnellen en doubleren
De opdracht aan alle basisscholen in ons land is ervoor te zorgen dat leerlingen een doorgaande lijn kunnen doormaken in hun ontwikkeling. Zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de ontwikkeling van de leerling. Soms resulteert dat in een individuele ontwikkelingslijn voor een bepaalde leerling voor een bepaald leerstofonderdeel. Dit gebeurt alleen indien als een leerling een forse leerachterstand heeft bij een bepaald vak en daardoor geen aansluiting heeft met de basisstof. Ook kan het zo zijn dat een leerling juist een forse voorsprong heeft.
Wij hebben richtinggevende criteria wat betreft het laten doubleren of vervroegd te laten doorstromen van leerlingen. Deze criteria, opgenomen in een protocol, zijn op te vragen bij de directie of intern begeleiders van de school.
Passend Onderwijs Samenwerkingsverband Zeeluwe
Vanaf 1 augustus 2014 hebben alle basisscholen de wettelijke taak om passend onderwijs te geven.
Belangrijke doelen in de wet op Passend Onderwijs zijn:
? Terugdringen van bureaucratie, met name de ingewikkelde indicatieprocedures,
? Terugdringen van het aantal kinderen dat geen plek in het onderwijs kan vinden (thuiszitters),
? Alle kinderen een passende onderwijsplek bieden.Ook al lijkt de ontwikkeling van kinderen vaak ‘als vanzelf’ te gaan, voor sommige kinderen is dat niet zo. Zij hebben behoefte aan extra ondersteuning of een speciale onderwijsplek. Als dat op school niet lukt, wordt eerst binnen het bestuur van VCO naar een oplossing gezocht. Als dat ook niet mogelijk blijkt, gaan we in overleg met het regionale samenwerkingsverband. Onze school werkt met alle basisscholen en het speciaal (basis)onderwijs in de gemeenten Nijkerk, Putten, Ermelo, Harderwijk, Zeewolde, Nunspeet, Elburg en Epe samen, binnen het “SWV Zeeluwe” (www.zeeluwe.nl) SWV Zeeluwe heeft in het ondersteuningsplan op de website vastgelegd op welke wijze passend onderwijs wordt geboden binnen de deelnemende scholen voor regulier- en speciaal (basis)onderwijs.
Zorgplicht
Alle kinderen een passende onderwijsplek bieden is onze kernopdracht die ook wel ‘zorgplicht’ wordt genoemd. Zorgplicht betekent dat de basisschool de verantwoordelijkheid heeft om in goed overleg met de ouders een passende onderwijsplek te vinden. Liefst op de eigen school of de school van voorkeur. Als blijkt dat dit niet mogelijk is, heeft de school de opdracht om met de ouders te zoeken naar de best passende plek elders. Dat kan zijn op een andere basisschool binnen het SWV of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Als u het niet eens bent met het aanbod van de school, dan kunt u dit aankaarten bij de directie of het bestuur van de school van uw kind. Komt u er samen niet uit, dan kunt u contact opnemen met het SWV Zeeluwe of om ondersteuning vragen door een onderwijsconsulent (www.onderwijsconsulenten.nl). Blijft u het oneens met de school en helpt voorgaande niet, dan kunt u een klacht indienen bij de landelijke geschillencommissie. Meer informatie hierover vindt u op de website www.onderwijsgeschillen.nl.Schoolondersteuningsprofiel
Iedere school is in het bezit van een school ondersteuningsprofiel (SOP). In dit document staat omschreven welke ondersteuning de school kan bieden. U kunt het SOP vinden op onze schoolwebsite. In dit profiel vindt u een uitgebreide beschrijving van de ondersteuningsmogelijkheden die onze school biedt.Arrangementen
Het antwoord op de vraag: “Wat heeft dit kind nodig en hoe stemmen wij ons handelen hierop af?”, wordt vastgelegd in een plan van aanpak, vaak een arrangement genoemd. Wat gaan we doen? Wanneer? Door wie? Met welk doel? Wanneer en hoe evalueren we? Ouders worden nauw betrokken bij het opstellen van een arrangement. Doeltreffende samenwerking tussen alle betrokkenen, in het belang van het kind, staat hierbij voorop.Ouderbetrokkenheid
We vinden het van groot belang dat ouders/verzorgers direct betrokken worden bij de eerste tekenen dat hun kind meer ondersteuning nodig heeft. In sommige situaties zijn er niet alleen zorgen op school, maar ook thuis. Om tot een goede ondersteuning te komen, is het noodzakelijk om daar met de ouders/verzorgers in openheid en vertrouwen over te spreken. Ouders/verzorgers kunnen via de Medezeggenschapsraad van de school of via de Ondersteuningsplanraad van het samenwerkingsverband (http://www.zeeluwe.nl/zeeluwe/ondersteuningsplanraad_(opr)) invloed uitoefenen op het beleid van de school (schoolondersteuningsprofiel) en het samenwerkingsverband (ondersteuningsplan). Beide raden bestaan uit ouders en leraren.Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor speciaal (basis)onderwijs
Als de school en u als ouder(s)/ verzorger(s) tot de conclusie komen dat het, voor de ontwikkeling van uw kind, beter is om naar een speciale (basis)school te gaan, vraagt de school een TLV voor de leerling aan. Hierbij zijn nog twee extra handtekeningen nodig: van een betrokken extra deskundige (meestal een orthopedagoog) en van een onafhankelijke tweede deskundige. Vervolgens wordt de aanvraag ingediend bij het samenwerkingsverband Zeeluwe. Het samenwerkingsverband controleert of de ouders inderdaad vroegtijdig bij het hele proces betrokken zijn geweest. Wanneer dat het geval is en als zowel de ouders als de beide scholen (de eigen school en de gewenste speciale school) het met de plaatsing eens zijn, geeft het samenwerkingsverband zijn akkoord.Ondersteuningsmiddelen
Ons schoolbestuur ontvangt van het samenwerkingsverband Zeeluwe jaarlijks een bedrag bedoeld voor ondersteuning. Hiermee kan het bestuur de extra ondersteuning op onze school bekostigen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra inzet van een onderwijsassistent of leerkracht, of aan het inhuren van externe hulp of deskundigheid. Ook betaalt het bestuur de extra kosten als kinderen worden toegelaten tot het speciaal (basis)onderwijs.Blind of slechtziend/ doof of slechthorend/ taal-spraakproblemen
Er zijn in Nederland speciale scholen voor kinderen die blind of slechtziend zijn en voor kinderen die doof of slechthorend zijn en/of taal-spraakproblemen hebben. Deze scholen vallen buiten de wet passend onderwijs, maar hebben wel de verplichting basisscholen te ondersteunen ingeval van plaatsing in het regulier onderwijs. Dit vindt plaats in de vorm van consultatie en begeleiding.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij blijven in ontwikkeling. Zo volgen wij een teamscholing EDI, een methodiek waarop lesstof beter beklijft bij leerlingen. Ook evalueren en vernieuwen wij periodiek onze methodes.
Wij vermelden op onze website aan welke doelen we werken.
Een kleuter leert in de onderbouw spelenderwijs allerlei vaardigheden. Door te ontdekken en experimenteren ontwikkelt hij/zij zich steeds verder. Deze ontwikkeling is de basis voor het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3.
Om de ontwikkeling van de leerlingen te stimuleren, bieden we een breed aanbod aan. Muziek, taal, rekenen, (voor)lezen, bewegingsonderwijs, drama, Engels, techniek etc. Deze vakken zijn veelal geïntegreerd in de methode ‘Onderbouwd’. Een methode die thematisch allerlei kennis en vaardigheden aanbiedt.
Tijdens de kleuterjaren worden de kinderen tijdens hun spel en werk geobserveerd. Zo ziet de leerkracht waar de leerling extra ondersteuning of juist extra uitdaging kan gebruiken. Kinderen zitten anderhalf tot drie jaar in een kleutergroep. Dit is afhankelijk van de geboortedatum of de aard en aanleg van het betreffende kind. Om te bepalen of een kind toe is aan de volgende groep kijken we naar de observaties van de leerkracht en naar de algehele ontwikkeling van het kind. In samenspraak met ouders bekijken we waar het kind het meest op zijn plek zit. School neemt uiteindelijk een passend besluit