C.B.S. Het Startblok

Biezenplein 2 3845 KA Harderwijk

Schoolfoto van C.B.S. Het Startblok

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Groep 8 telde in het schooljaar 2021-2022 52 leerlingen. Enkele van deze leerlingen had extra begeleiding nodig. Gezien de grootte van de groep was deze extra begeleiding mogelijk en hoefden deze leerlingen niet verwezen te worden naar het speciaal onderwijs. Het gemiddelde van de toetscore werd door deze leerlingen beïnvloed.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de wet staat omschreven wat de basisschool in acht jaar onderwijs met de kinderen moet behandelen. Dit is samengevat in de kerndoelen. Deze kerndoelen worden door de school verdeeld in tussendoelen.

We richten ons onderwijs zo in dat we gebruik maken van verschillende middelen om te voldoen aan deze kerndoelen. Om zicht te krijgen op de voortgang van het onderwijs worden er regelmatig toetsen afgenomen en observeren we in de groepen 1 en 2 de ontwikkeling van elk kind middels de methode KIJK. Hiermee kunnen we tevens zien of de kinderen de tussendoelen beheersen en monitoren we de kwaliteit van ons onderwijs. De resultaten van deze toetsen registreren wij in ons leerlingvolgsysteem Leerling en Beeld en KIJK.

Twee keer per jaar worden in de groepen 3 tot en met 8 Leerling in Beeld toetsen afgenomen. De toetsen worden adaptief afgenomen, om zo recht te doen aan de groei van elk kind. Dit zijn methode onafhankelijke toetsen. Daarnaast zijn er diverse methode gebonden toetsen. De resultaten van deze toetsen worden geregistreerd in het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'. We analyseren de toetsen en bekijken waar extra hulp nodig is. Wanneer een leerkracht opmerkt dat een leerling extra zorg nodig heeft, zal de leerkracht dit bespreken met de IB-er en de ouders van de leerling. Soms kunnen wij deze zorg zelf bieden. In de groep, door extra hulp. Of buiten de groep door de RT-er of bijvoorbeeld gedragsspecialist. Wanneer wij handelingsverlegen zijn, zullen we in overleg met ouders externen om hulp vragen.

Alle methodes die wij gebruiken, spelen in op de verschillende behoeften van de kinderen. Sommige kinderen hebben moeite met de lesstof, hun programma wordt aangepast en zij krijgen extra ondersteuning. Andere leerlingen hebben behoefte aan verdieping of verbreding. Zij krijgen extra uitdaging aangeboden in de groep middels verdieping en buiten de groep bij de ontdekuren middels verbreding.Wij maken gebruik van onderstaand stappenplan:

Signaleren  

Verzamelen van gegevens, evalueren vorig plan:

Hoe gaat het met de taal/lees en reken ontwikkeling van de leerlingen in mijn groep? De verzamelde gegevens worden verwerkt in een didactisch groepsoverzicht. Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: Welke leerlingen vallen op bijvoorbeeld door een lage of opvallend hoge toetsscore? Is er incidenteel sprake van terugval/sterke vooruitgang of speelt dit al langere tijd?

Analyseren/ interpreteren  

Onderwijsbehoeften benoemen: Wat vragen deze leerlingen van mij?  

Plannen  

Het clusteren van leerlingen: Welke leerlingen kan ik hiervoor bij elkaar brengen als (tijdelijk) groepje omdat ze (ongeveer) hetzelfde van mij vragen?

Het clusteren van leerlingen is een belangrijk aandachtspunt in de cyclus van Handelings Gericht Werken (HGW).

Tijdens de groepsbespreking bespreken de intern begeleider en de leerkracht(en) welke leerlingen het beste geclusterd kunnen worden en welke maatregelen voor het klassenmanagement daarvoor nodig zijn.

Realiseren    

Opstellen van een groepsplan: Wat bied ik deze groep leerlingen aan?  

Uitvoeren  

Uitvoeren van het groepsplan en gedurende een periode checken wat de groei van elk kind is.   

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij zijn bij de verwijzing van onze leerlingen alert op 'kansrijk adviseren' en verwijzen daarom vanuit hoge verwachtingen.

Eind groep 7 voeren wij  gesprekken met leerlingen en ouders over het voorlopig schooladvies. Bij het (voorlopig) schooladvies houden wij rekening met de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding en toets resultaten van de gehele schoolperiode.  Bij het gesprek motiveren wij leerlingen om het beste uit zichzelf te blijven halen. In groep 8 is er ruimte om samen met de leerling en ouders te blijven werken aan groei en ontwikkeling. Halverwege groep 8 volgt er een definitief schooladvies. Dit kan bij een hogere eindtoets naar boven bijgesteld worden.

Vanuit de prognose van de kinderen die van basisschool komen, blijkt dat de grote meerderheid op een passend niveau zit en blijft. Onze advisering sluit dus aan bij de mogelijkheden van de kinderen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie op sociale opbrengsten bij kinderen op de basisschool is gebaseerd op het creëren van een inclusieve en stimulerende omgeving waarin kinderen kunnen gedijen op sociaal gebied. We streven ernaar om kinderen te ondersteunen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden zoals samenwerking, communicatie, empathie en respect voor anderen. We geloven dat deze sociale vaardigheden essentieel zijn voor het opbouwen van positieve relaties, het bevorderen van een gevoel van verbondenheid en het creëren van een positief schoolklimaat. Door het aanmoedigen van samenwerking, het bevorderen van inclusie en het bieden van mogelijkheden voor sociaal leren, streven we ernaar om de sociale groei en het welzijn van kinderen op de basisschool te bevorderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij zijn respectvol
  • Wij zijn verantwoordelijk
  • Wij zorgen voor veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectie van het Onderwijs 
De inspectie van het onderwijs ziet toe op de basiskwaliteit zoals beschreven in de wet. Dat doen zij aan de hand van een lijst onderwerpen (kwaliteitsgebieden). Voor het basisonderwijs zijn dat de volgende: 
Onderwijsproces: over de lesinhoud, de manier van lesgeven en differentiatie 
Schoolklimaat en veiligheid: over veiligheid en burgerschapsonderwijs 
Onderwijsrestulaten: over de eindtoets 
Kwaliteitszorg: de wijze waarop de school zorgt dat onderwijs van goede kwaliteit is 

Samengevat kijkt de inspectie of alle leerlingen zich veilig voelen, goed les krijgen en genoeg leren.  De inspectie is bij ons geweest in mei 2013 en in 2021 (themaonderzoek). De onderwijskwaliteit is toen als voldoende beoordeeld. Jaarlijks bespreekt de inspecteur met het bestuur of er risico's zijn gesignaleerd. Er zijn geen risico's op onze school, we hebben daarom basistoezicht.   

Terug naar boven