Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In leerjaar 1 en 2 bieden we thematisch lesstof aan binnen alle aangegeven ontwikkelingsdoelen van SLO Het jonge kind. Dit doen we middels het aanbieden van een rijke, uitdagende en betekenisvolle leeromgeving. De leerkracht observeert de spelsituaties en -activiteiten aan de hand van de methodiek van KIJK! (Bazalt)
Twee keer per jaar worden de observaties omgezet in een registratie met daarbij een ontwikkelingsgericht rapport. De ontwikkeling van het kind wordt met ouders besproken. De leerkrachten analyseren de opbrengsten en stellen nieuwe doelen voor de volgende periode.
Voor groep 3-8 nemen we ruim de tijd voor het aanbieden, inoefenen en verwerken van de doelen van alle basisvaardigheden. (SLO doelen) Dat houdt in dat er elke dag tijd is voor een les rekenen, lezen, spelling en taal.
Net als bij de groepen 1-2 geldt ook voor de groepen 3 t/m 8 dat alle vakgebieden aan bod komen, zoals in het curriculum (onderwijsdoelen) wordt aangegeven. De collega's van het Startblok vinden het belangrijk de onderwijstijd zo effectief mogelijk te gebruiken. Vier keer per jaar worden de leeropbrengsten gemonitord. Dit geldt ook voor de sociaal emotionele ontwikkeling, die twee keer per jaar wordt geregistreerd in Kindbegrip. Het team analyseert de gegevens en past daar waar nodig de onderwijstijd per vakgebied per groep aan. Zo maken we maximaal efficiënt gebruik van de beschikbare onderwijstijd.
0Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We gaan voor inclusie. We kijken naar de behoefte van elk kind om samen in gesprek te gaan wat de (on)mogelijkheden zijn.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.