“Een goed gesprek voorkomt erger”
Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Deze fouten kunnen leiden tot klachten, die vaak op te lossen zijn door met elkaar in gesprek te gaan. Veruit de meeste klachten zullen in onderling overleg op deze manier kunnen worden opgelost. Het te lang blijven lopen met een klacht is niet goed voor ons en voor u. Komt u er dus mee als er iets niet op een goede manier verloopt. Dan kunnen we er samen wat aan doen.
Komt het niet tot een oplossing op schoolniveau, dan kunt u zich wenden tot de voorzitter College van Bestuur.
Contactpersoon: Iedere school heeft één of twee contactpersonen aangesteld. Als u met een klacht naar de contactpersoon gaat, zal hij/zij u uitleggen welke stappen u kunt zetten en u in contact brengen met de vertrouwenspersoon, de directeur/bestuurder of de klachtencommissie. Contact- en vertrouwenspersoon klachtenregeling.
U kunt zich ook wenden tot de één van de twee vertrouwenspersonen van de Stichting voor PCPO Chrono. De vertrouwenspersoon zal kijken of bemiddeling een oplossing kan bieden of dat u beter een klacht kunt indienen. Als u dat wilt, kan hij u hierbij ook helpen. Hij kan u ook doorverwijzen naar een organisatie die zijn gespecialiseerd in opvang en nazorg.
Melden grensoverschrijdend gedrag
Elke school heeft een meldingsplicht bij het vermoeden van grensoverschrijdend gedrag. Dit kan gedrag zijn van leerlingen tegenover leerlingen en/of leerkrachten tegenover leerlingen en omgekeerd. Het gaat om gedrag in de schoolsituatie, niet bij de thuissituatie. De melding gaat dan naar de directeur/bestuurder. Klachtencommissie. De stichting Chrono heeft een klachtenreglement en is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor het christelijk Onderwijs. Het klachtenreglement van de stichting Chrono is op te vragen bij de directeur van de school en staat ook op de website van de stichting; www.chronoscholen.nl.
Vertrouwenspersoon inspectie: Daarnaast is er een meldpunt bij de inspectie voor klachten over seksuele intimidatie, misbruik en fysiek of psychisch geweld. (zie ook beleidsplan ‘Agressie, geweld en seksuele intimidatie” op www.chronoscholen.nl) U kunt daarvoor terecht bij het meldpunt vertrouwenspersoon van de inspectie: 0900 1113111
Zijn er klachten op het gebied van sponsoring en bestuursbeleid, dan graag in eerste instantie melden bij de directeur/bestuurder. Namen en adressen voor melding van klachten:
Contactpersoon/personen: Contactpersoon namens het schoolteam: Hermien Heuver h.heuver@chronoscholen.nl: info@klachtencommissie.org
Vertrouwenspersonen van de stichting: Mevr. M.G. Oostenbrink-Otten. Dhr. J. Kruiter Tel. 0523-657596Tel. 0523-264462 Voorzitter CvB: Landelijke klachtencommissie: Dhr. H. Brink, Bestuurscentrum ChronoPostbus 82324, Stelling 8d, 2508 EH Den Haag 7773 ND Hardenberg Tel.070 386 16 97 Tel. 0523-272821www.klachtencommissie.org