RK Basisschool Schuttevaer

Keeten 2 4417 CD Hansweert

  • Schoolfoto van RK Basisschool Schuttevaer
  • Schoolfoto van RK Basisschool Schuttevaer
  • Schoolfoto van RK Basisschool Schuttevaer
  • Schoolfoto van RK Basisschool Schuttevaer
  • Schoolfoto van RK Basisschool Schuttevaer

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 brengen we de ontwikkeling van kinderen in kaart aan de hand van de observatie en registratie van KIJK! Aan de hand van deze observaties richten we ons beredeneerde aanbod in.

In de groepen 3 t/m 8 nemen we de IEP toetsen en methodetoetsen af en observeren we om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. De groei van de leerlingen wordt geanalyseerd en aan de hand van deze analyse wordt het onderwijs ingericht. Tijdens leerlingbesprekingen wordt de voortgang, maar ook het welbevinden van leerlingen besproken met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Hier worden de onderwijsbehoeften op gebied van rekenen, taal, lezen en de sociaal-emotionele ontwikkeling in meegenomen. Waar nodig wordt er gekeken naar extra ondersteuning in of buiten de groep.

Bovenstaande gegevens gebruiken wij als team ook om beleidslijnen uit te zetten voor veranderingsprocessen ten behoeve van kwaliteitsverbetering van ons onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Een advies voor het volgen van voortgezet onderwijs is een belangrijk advies. Dit advies wordt dan ook weloverwogen opgesteld door de groepsleerkracht  in overleg met de directie en het team. In het schoolkeuze/- advies houden we rekening met:
- De resultaten van de IEP LVS toetsen;
- Het overzicht van de schoolvorderingen zoals blijkt uit Snappet;
- Leerlingkenmerken (zoals motivatie, werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling);
- Gesprekken met brugklascoördinatoren van verschillende scholen;
- De wensen van de leerling en de ouder(s)/verzorger(s);
- De IEP-eindtoets.

Om een verantwoorde keuze te maken ontvangt u via de school zoveel mogelijk informatie over de scholen binnen het voorgezet onderwijs. Wij vermelden de open dagen, zodat u ook bij de scholen zelf informatie kan halen. De groepsleerkracht van groep 8 nodigt de ouder(s)/verzorger(s) van de leerlingen uit voor een adviesgesprek. Vervolgens zorgt de leerkracht ook voor de aanmelding op de school naar keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als school vinden wij het zeer belangrijk om de kinderen mede op te voeden in bredere zin. We gaan hierbij uit van 3 belangrijke grondbeginselen: 

  1. Gelijkwaardigheid: Ondanks persoonlijke verschillen heeft ieder individu recht op respect, aandacht en zorg. Mensen, groot en klein, moeten zorg voor elkaar dragen. Voorbeeld van de praktische uitvoering hiervan is terug te zien tijdens verschillende activiteiten, zoals de viering van de laatste schooldag, carnaval of paasontbijt, waarbij oudere leerlingen ook de verantwoordelijkheid voor de jongere leerlingen nemen.
  2. Veiligheid: Iedereen moet zich op school veilig voelen. Daarom hebben we aandacht en een open oor en oog voor grote- en kleine problemen.
  3. Verdraagzaamheid: Verschillen zijn er en daar moet iedereen mee leren omgaan. Dat is niet altijd gemakkelijk. Soms zijn er spanningen in de relaties tussen mensen. Ook kinderen kunnen problemen met de ander hebben. Het is belangrijk dat zij leren om op de juiste manier met deze ruzietjes of problemen om te gaan. Het oog-om-oog-tand-om-tand-principe leidt immers niet tot een wezenlijke oplossing. Het samen praten en samen oplossen biedt een beter perspectief.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gelijkwaardigheid
  • Veiligheid
  • Verdraagzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven