Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Doordat onze school bestaat uit combinatiegroepen, is elke groep altijd een keer de jongste, maar ook de oudste. Daarnaast kunnen leerlingen meeliften op instructie aan de andere groep, zowel voor extra instructie of instructie voor leerlingen die voorlopen in hun ontwikkeling.
Om ervoor te zorgen dat de effectieve leertijd op school zo groot mogelijk is, willen wij hier met de nodige zorgvuldigheid mee omgaan. Zowel de school als de ouders kunnen hiervoor zorg dragen. Dit betekent dat wij als school maatregelen nemen om uitval te voorkomen. Zo beginnen de lessen op tijd en eindigen zij ook op tijd. Dit geldt ook voor de pauzes. Wij verwachten onze leerlingen dan ook op tijd op school om de dag op tijd te beginnen.
De leerlingen in groep 1/2 leren spelenderwijs aan de hand van verschillende thema's en onder andere de methode Schatkist. Ook werken we aan de hand van een beredeneerd aanbod. Dat houdt in dat we werken aan de hand van thematisch onderwijsaanbod met betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Zo ontwikkelen de leerlingen zich op taal-, reken-, motorisch- en sociaal-emotioneel vlak.
De basisvakken rekenen, taal en spelling worden gegeven met behulp van Snappet, een adaptieve digitale lesmethode.
Onder wereldoriëntatie vallen de volgende vakken: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, verkeer en burgerschap.
Onder kunstzinnige en creatieve vorming vallen de volgende vakken: handvaardigheid, muziek, tekenen en atelier (groepsdoorbrekend werken aan kunst- en cultuureducatie).
Onder bewegingsonderwijs vallen alle gymlessen, in groep 3/4 gecombineerd met zwemlessen.
Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om hun schoolloopbaan goed te doorlopen. Wat die kinderen nodig hebben en wat de school kan bieden is afhankelijk van de actuele situatie. Kinderen veranderen en scholen veranderen. Een schoolondersteuningsprofiel is een beschrijving van de algemene ondersteuningsmogelijkheden van de school, de grenzen aan opvangbaarheid en de ambities van het team ten aanzien van het begeleiden van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Voor leerlingen die extra begeleiding of ondersteuning nodig hebben, zowel binnen als buiten de klas, stellen we een handelingsplan of ontwikkelingsperspectief (OPP) op, waarbij we zoveel mogelijk proberen uit te gaan van meetbare doelen, die in een periode van 6 tot 8 weken bereikt kunnen worden. Na deze periode wordt dan nagegaan of deze doelen bereikt zijn en wordt de volgende stap bepaald. Ouders zijn altijd betrokken in de (extra) ondersteuning van hun kind(eren).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een goede samenwerking in de school is belangrijk op gebied van extra ondersteuningsbehoefte, maar in sommige gevallen is het nodig om hulp van derden in te zetten. Door als school een goed netwerk te hebben met daarin hulpinstanties kunnen we onze leerlingen de juiste ondersteuning bieden. Denk hierbij aan Kind op 1, Centrum Jeugd en Gezin, GGD, logopedie, fysiotherapie, etc. Daarin is het belangrijk voor de toekomst om de contacten te blijven onderhouden en de ontwikkelingen in de regio op dit gebied te blijven volgen.
We hebben een beredeneerd aanbod voor de leerlingen in groep 1/2, waarme we aansluiten op de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Voor de leerlingen met een VVE-indactie die vanuit de kinderopvang bij ons op school komen wordt er gekeken naar wat voor extra aanbod er nodig is. Dit doen wij altijd in overleg met ouders en kinderopvang. We maken onder andere gebruik van de methode Schatkist waarbij jonge kinderen spelenderwijs en thematisch gericht werken aan de ontwikkelingslijnen die horen bij jonge kinderen. Daarnaast heeft de combinatiegroep 1/2 beschikking tot twee lokalen, waardoor ze letterlijk en figuurlijk de ruimte hebben om te groeien en zich te ontwikkelen.