Kanjerschool De Wilgenhoek

Steurstraat 3 4273 EN Hank

  • De Kanjertraining staat bij ons centraal! Hoe ga je met de ander om? En ben je te vertrouwen?
  • Na lekker gewerkt te hebben is het tijd voor buitenspelen!
  • Door de relatief kleine klassen kunnen we elke leerling de aandacht geven die hij/zij verdient.
  • Alle leerkrachten van Kanjerschool de Wilgenhoek volgen jaarlijks cursussen en/of opleidingen om zich te blijven ontwikkelen.
  • Elke leerling beschikt vanaf groep 3 over een eigen Chromebook om lessen op te kunnen maken en om informatie op te kunnen opzoeken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Eindtoets

Groep 8 neemt jaarlijks deel aan de Cito-eindtoets. De afnamedata voor de eind-Cito zijn in april 2023. De uitslag van deze toets biedt, naast een overzicht van de prestaties van de individuele leerlingen, óók een mogelijkheid om ons onderwijs objectief te evalueren. De behaalde resultaten worden vergeleken met de gemiddelden van alle deelnemende scholen van dat jaar. Het aantal goed gemaakte opgaven wordt uitgedrukt in een percentage.  

De Cito-toetsen geven ook de minder sterke punten aan, waaraan wij door aanpassing van de methoden of lessen aandacht kunnen besteden (dit geldt niet alleen voor de Cito-eindtoets).  We vinden het belangrijk dat de opbrengsten aan het eind van de basisschool overeenkomen met de verwachtingen die we van de leerlingen mogen hebben.   

Toch is een kanttekening m.b.t. de Cito-eindtoets op zijn plaats:  

Hoewel de Cito-eindtoets een goed beeld geeft van de prestaties van de hierboven beschreven onderdelen per individuele leerling, is de gemiddelde score van de groep die hieruit voort komt voor kleine scholen lastig te interpreteren. Bij een groepsgrootte van minder dan 10 leerlingen is het namelijk moeilijk spreken van groepsgemiddelde, door het kleine aantal kan de score van één leerling een enorme invloed op het groepsgemiddelde hebben waardoor er een uitschieter naar boven of naar beneden kan voorkomen.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen gebruiken we twee belangrijke data. De data die we genereren vanuit de toetsen van ons leerlingvolgsysteem (LVS) Cito. En de data die we genereren vanuit de methodes op de verschillende vakgebieden.

Het mag duidelijk zijn dat wij niet toetsen om het toetsen. Wij toetsen om de ontwikkeling in kaart te brengen en tijdig te kunnen interveniëren. Dit maakt dat wij iedere toets vanuit het LVS analyseren voor iedere leerling. Vanuit deze analyse krijgen we zicht welke hiaten er op groeps- of leerlingniveau zitten.

Deze informatie nemen de leerkrachten mee naar hun lesvoorbereiding. Tijdens het voorbereiden van de lessen kijken de leerkrachten naar het doel van de les. Dit doel koppelen ze aan de eerder gemaakte analyses en aan de real life data die ze genereren vanuit de methode. Hierdoor heeft de leerkracht een duidelijk beeld van het startniveau van de leerlingen bij dat ene doel. Aan de hand van deze niveaus zal de leerkracht keuzes maken voor de inrichting van zijn/ haar les.

Naast bovenstaande maken we twee keer per jaar een schoolscan aan de hand van de resultaten van LVS toetsen en sociale opbrengsten vanuit KanVas. Bij deze scan kijken we met het hele team naar kracht- en zorgsignalen binnen de school. Vervolgens diepen we deze uit en onderzoeken we de mogelijke interventies. Dit zijn veelal interventies op groepsniveau.

Op het moment dat een interventie bewezen effectief is, wordt deze opgenomen in onze kwaliteitskaart. Hierop staat beschreven op welke manier wij invulling geven aan een bepaald vakgebied.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven