Basisschool De Rode Schouw

Rode Schouw 87 4661 VE Halsteren

  • Schoolfoto van Basisschool De Rode Schouw
  • Schoolfoto van Basisschool De Rode Schouw
  • Schoolfoto van Basisschool De Rode Schouw
  • Schoolfoto van Basisschool De Rode Schouw
  • Schoolfoto van Basisschool De Rode Schouw

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Binnen het IEP volgsysteem waarbij we op twee momenten per jaar de kinderen toetsen, hebben we voldoende gegevens voorhanden. Naast deze gegevens willen we ook graag kijken naar de capaciteiten van de kinderen. Deze worden in groep 8 getoetst door middel van het NIO-capaciteitenonderzoek van KlupPluz. De NIO wordt in het najaar afgenomen.

Afgelopen schooljaar (2020-2021) hebben wij in het najaar tevens een pilot in groep 6 gedraaid door de NSCCT af te nemen. De NSCCT geeft het leerpotentieel (algemene intelligentie) van de leerlingen in groep 6 weer. De pilot is goed bevallen, dit betekent dat ook in schooljaar 2021-2022 de NSCCT in groep 6 wordt afgenomen. 

Tevens maakt de school gebruik van de IEP eindtoets. De IEP wordt afgenomen in april 2022.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. In de eerste plaats moeten de leerkrachten daarom de leerlingen goed kennen (wat is hun niveau, wat zijn de kenmerken van de leerlingenpopulatie). Daarna moeten de leerlingen goed gevolgd worden: hoe verloopt het ontwikkelproces? Daar waar nodig volgt zorg en begeleiding. Deze zorg kan gericht zijn op leerlingen die wat minder kunnen, maar ook op leerlingen die wat meer kunnen. Om het ontwikkelproces te volgen, hanteren we het IEP-LVS. De centrale figuur bij zorg en begeleiding is de leerkracht. De intern begeleider heeft een coördinerende taak.

Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken handelingsgericht (HGW), met groepsplannen voor de vakken rekenen, spelling en begrijpend lezen. Alle leerkrachten beschikken over een groepsoverzicht met daarop de kenmerken van hun leerlingen. Op basis daarvan stellen de leerkrachten twee keer per jaar een groepsplan op. In het groepsplan onderscheiden we de instructiegroep, de instructie afhankelijke groep en de instructie onafhankelijke groep. Daarnaast geven we op het groepsoverzicht aan welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Leerlingen die extraondersteuning nodig hebben zijn in het groepsplan zichtbaar en deze leerlingen worden expliciet genoemd in de dag voorbereiding. De leerkrachtenstemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken van de leerlingen in een groep.

 Om dit alles goed te kunnen monitoren worden de leerlingen geobserveerd, maken zij methode gebonden toetsten en methode afhankelijke toetsen. De resultaten worden altijd met ouders gecommuniceerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven