Basisschool De Rode Schouw

Rode Schouw 87 4661 VE Halsteren

  • Schoolfoto van Basisschool De Rode Schouw
  • Schoolfoto van Basisschool De Rode Schouw
  • Schoolfoto van Basisschool De Rode Schouw
  • Schoolfoto van Basisschool De Rode Schouw
  • Schoolfoto van Basisschool De Rode Schouw

Het team

Toelichting van de school

Team:
Op onze school zijn de onderstaande personen werkzaam:

Directeur: Eveline van Kaam
Intern begeleider: Ilana Verduin
Managementassistent: Ramona van Kempen

Groep 1-2: Hannah Withagen & Linda Glerum 
Groep 3-4: Renee hagenaars & Hannah Withagen 
Groep 5-6: Martijn Luijsterburg en Saskia van der Sande
Groep HB: Ellen Hoppenbrouwers
Groep 7-8: Robin Jilleba

Leerkracht ondersteuner: Selina vna Son

Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Joshua Broeders

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht ziek is of verlof krijgt dan volgen wij daarin vaste stappen;
Wij hebben een interne en externe invalpool die wij eerst benaderen. Wanneer dat niet voldoende is, kijken wij of we intern, met ambulant personeel de klas op kunnen vangen. Tenslotte kunnen wij kortdurend een klas verdelen over de andere groepen. Dit gebeurt volgens een vast schema. In uiterste nood blijven de kinderen een dag thuis. Ouders worden hier dan over geïnformeerd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor onze kleuters van de groep 1-2 beschikken wij over een modern ingericht lokaal. Daarnaast hebben onze kleuters een groot (groen) plein om heerlijk te spelen. We vinden het belangrijk dat onze jongste kinderen vooral spelenderwijs leren en ontdekken en leren van elkaar. We hebben hiervoor leuke hoeken zoals een grote bouwhoek, huishoek waar ze volop rollenspellen kunnen spelen. Wij werken met een thema in de belevingswereld van de kinderen waar de kinderen de ruimte krijgen om creatief bezig te zijn. De thema’s stemmen we zoveel als mogelijk af met de peuters van Kinderopvang Mamaloe. Binnen de thema's ontwikkelen kinderen zich op allerlei gebieden. Zo wordt o.a. geleerd om hulp te vragen of te geven, kleuren te benoemen, te tellen.
Er is extra aandacht voor gezond eten en drinken. Wij hebben een waterbeleid, de kinderen mogen de hele dag water drinken en stimuleren groente/fruit en een gezonde lunch mee naar school te nemen. Iedere jaar doen wij mee aan het Nationaal Schoolontbijt en het Schoolfruit project (3 dagen per week gratis schoolfruit).
Ook Kunst en Cultuuronderwijs vinden we heel belangrijk voor onze kinderen. Het proces om te komen tot resultaat wordt extra benadrukt, ieder jaar voeren wij voor ouders, grootouders en broers en zussen een musical op. We proberen onze kinderen zo breed mogelijk overal van te laten proeven ten aanzien van Kunst en Cultuuronderwijs. Dit kan te maken hebben met muziek, kunst maken (bv. schilderen, ruimtelijk werk), koken, toneel, sport en beweging, dans.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Per leerjaar is de urenverantwoording per vak verschillend. Onze kinderen hebben in schooljaar hebben in schooljaar 2021-2022 968 uur les, dit valt ruim binnen de norm van de onderwijsinspectie. In acht jaar hebben de leerlingen ongeveer 7744 lesuren onderwijs gevolgd.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Omdat de Rode Schouw waar mogelijk passend onderwijs biedt en per kind maatwerk biedt, is onze leerlingpopulatie heel divers. Er zijn kinderen met een eigen leerlijn, kinderen met een spraaktaalproblematiek, kinderen met dyslexie, kinderen die veel medische zorg nodig hebben en kinderen met een NT2 achtergrond. De expertise van de Rode Schouw is het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Dit onderwijs wordt in speciale HB groepen vanaf groep 5 vormgegeven, maar ook in de groepen 3-4 zitten relatief veel kinderen met een hoog IQ. Ook in de kleutergroepen signaleren we kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Ondanks de diversiteit binnen de school, is er ook een grote groep leerlingen die vallen binnen de drie stromen (basisinstructie, verlengde instructie en verkorte instructie). In de reguliere groepen is het voor de school van belang om de balans tussen leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en de "reguliere" leerlingen goed te houden. In de hoogbegaafheidsgroepen heeft vrijwel elke leerling extra ondersteuning nodig.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De unieke samenwerking met kinderopvang Mamaloe komt voort uit de visie van ABBO om op alle scholen te komen tot kindcentra met een aanbod voor leerlingen van 0 tot 12 jaar. Er is bewust gekozen om dit op onze schoollocaties vorm te geven in plaats van samenwerkingen aan te gaan met partners die dit op locaties buiten scholen aanbieden. Op alle schoollocaties van stichting ABBO worden door Mamaloe peutergroepen van 2 tot 4 jaar, kinderdagopvang van 0 tot 4 jaar, buitenschoolse opvang van 0 tot 12 jaar en tussenschoolse opvang van 4 tot 12 jaar aangeboden. Doorgaande ontwikkellijnen en leerlijnen van 0 tot 12 jaar vinden we essentieel. Verwevenheid van personeel van zowel Stichting ABBO als Kinderopvang en Tussenschoolse opvang Mamaloe en gezamenlijke scholing wordt in het belang van kinderen toegepast. Kinderopvang Mamaloe biedt professionele, kwalitatief hoogwaardige kinderopvang aan in een warme huiselijke sfeer, waarin kinderen zich veilig en vertrouwd voelen, en waarin ze samen met andere kinderen spelenderwijs kunnen leren.  

Terug naar boven