Rooms Katholieke Basisschool De Toermalijn

Rondsel 144 4661 TS Halsteren

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Toermalijn
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Toermalijn
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Toermalijn
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Toermalijn
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Toermalijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij verantwoorden ons onderwijs op basis van de IEP afname van februari. Deze nemen we vanaf groep 3 in alle groepen af. In groep 1-2 werken we met KIJK. Op basis hiervan evalueren wij ons onderwijs en stellen we nieuwe plannen en doelen op. Hierdoor werken we bewust aan opbrengstgerichtheid en proberen we het beste uit ieder kind te halen. Voor ons zijn toetsen een meetpunt op basis waarvan we cyclisch kijken naar de verdere invulling van ons onderwijs.

Bij het opstellen van het schooladvies aan het eind van groep 8 worden deze toetsen meegenomen. Tevens wordt gekeken naar het beeld van de leerling in de klas, motivatie, concentratie, executieve functies en betrokkenheid.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school willen we het beste uit ieder kind halen. We stellen halfjaarlijkse doelen en zorgen hierbij voor een passend aanbod, zodat ieder kind verder kan groeien in zijn/haar ontwikkeling.  Uiteraard evalueren we tussentijds en vervolgens stellen we onze plannen bij. Evaluatie momenten vinden plaats na een observatie moment en/of toetsen.

Op De Toermalijn werken volgens "Het leren zichtbaar maken". De leerlingen worden meegenomen in hun eigen leerproces en evalueren hun eigen doelen. Zo creëren we bewust zijn bij de leerlingen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor ons is het belangrijk om vanuit (zelf)vertrouwen met elkaar samen te werken aan een sfeer waarin iedereen zich prettig en veilig voelt. Een goede communicatie en het aanleren van communicatieve vaardigheden is hierbij van groot belang. Door een samenwerking tussen ouders, kinderen en leerkrachten stimuleren we de sociale vorming waarbij ons uitgangspunt is dat kinderen moeten leren leven, wonen en werken in een veranderende wereld. Deze wereld vraagt andere vaardigheden, zoals kritisch en creatief denken.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • (zelf)vertrouwen
  • communicatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft in 2015 voor het laatst een inspectiebezoek gehad. Hier kwam de school dermate goed uit, dat we trots zijn op deze rapportage.

Terug naar boven