Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
OBS Op 'e Dobbe.
Waar kind zijn een kwaliteit is! OBS Op 'e Dobbe is de openbare school in Hallum en daarmee bij uitstek de school voor iedereen, ongeacht godsdienst of levensovertuiging. Wij zeggen niet apart, maar samen en hebben respect voor elkaar. Iedereen doet ertoe en kinderen leren van en met elkaar. De teamleden van OBS Op ‘e Dobbe zetten zich met overtuiging in voor goed onderwijs aan alle leerlingen! Wij zijn een school en willen u kind zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomst. Wij hebben aandacht voor het leren, de sociaal emotionele ontwikkeling en de talentontwikkeling van onze leerlingen. Wij willen een school zijn waar kinderen zichzelf mogen en kunnen zijn. Wij vertrouwen elkaar en helpen elkaar. Dit doen we samen met de ouders, de leerlingen en het team.
Op school vinden wij samenwerken belangrijk.
Samenwerking met de ouders en binnen het team is een belangrijke voorwaarde voor goed onderwijs.
Wij werken ook samen met de leerlingen in onze combinatiegroepen. Veelal krijgen de leerlingen op hun eigen niveau de instructie bij taal en rekenen. Dit kan binnen de eigen jaargroep of in een jaargroep lager of hoger. In onze grote lokalen is er voldoende ruimte om instructie te geven op een rustige plek aan een jaargroep. Ook kunnen leerlingen in de klas samenwerken met medeleerlingen uit de eigen groep of een andere jaargroep.
Alle leerlingen van groep 3 t/m 8 hebben op school een chromebook. Op school wordt tijdens o.a. rekenen en taal gebruik gemaakt van hun chromebook.
Onderwijstijd Leerlingen moeten in de 8 schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Groep 1,2,3 gaat in het schooljaar 2023-2024 in totaal 920 uur naar school Groep 4 t/m 8 gaat in het schooljaar 2023-2024 in totaal 970 uur naar school.
Visie op ondersteuning.
Uitgangspunt: Het belang van de leerling (en de medeleerlingen) staat voorop!
Passend onderwijs betekent dat iedere leerling het onderwijs en de ondersteuning krijgt waar hij of zij recht op heeft. We vinden het belangrijk dat leerlingen een zo ononderbroken mogelijke schoolcarrière doorlopen en uitstromen bij het niveau dat past bij hun mogelijkheden en talenten. We streven naar een basisondersteuning binnen onze school. De begeleiding en ondersteuning vindt zoveel mogelijk binnen de klas plaats en wordt geïntegreerd in het reguliere onderwijsleerproces. De school zoekt afstemming tussen de mogelijkheden van de school en de behoeften van de leerling. De leerkracht wordt geacht, op basis van zijn deskundigheid, gedifferentieerd met leerlingen te kunnen werken, al dan niet met behulp van schoolinterne ondersteuning zoals de intern begeleider en onderwijsassistent of externe expertise van bijvoorbeeld ambulant begeleider of schoolmaatschappelijk werker. De leerkracht en de intern begeleider zijn de verbinding tussen leerling, ouders, en ondersteuners zoals ambulant begeleiders.
Voor een deel van de leerlingen is de basis binnen de school niet voldoende om tegemoet te komen aan hun onderwijs- of ondersteuningsvraag. Voor deze leerlingen wordt een OPP, ontwikkelingsperspectief opgesteld waarin wordt vastgelegd waarin zij extra ondersteuning nodig hebben. Deze ondersteuning wordt een arrangement genoemd en kort of langdurend zijn.
Een klein deel van de leerlingen is aangewezen op de meest specialistische zorg, zoals school voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Een toelaatbaarheidsverklaring wordt aangevraagd wanneer onze school onvoldoende begeleiding en ondersteuning kan bieden aan de leerling en dus onvoldoende kan aansluiten bij de onderwijsbehoeften. Naast leerling kenmerken zijn er ook specifieke schoolkenmerken die de grenzen van onze zorg bepalen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Gebruik maken van specialisme binnen de school, de onderwijsgroep en externe specialisten.
Tiko peuteropvang heeft een ruimte in ons gebouw. Wij maken samen gebruik van het speellokaal.
Incidenteel is er een gezamenlijke activiteit voor de peuters en leerlingen van Op 'e Dobbe.
Er is een overdracht tussen de leidsters en de leerkracht van groep 1-2 voor kinderen die doorstromen van de peuters naar groep 1.