Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De verhouding zorg en onderwijs is afhankelijk van de behoefte en de potentie van ieder kind. Er zijn kinderen die naar verhouding meer zorg en minder onderwijs krijgen en andersom. Dit kan ook verschillen per dag/week/moment. De verhouding tussen het onderwijs- en zorgaanbod kan door de tijd heen variëren en zal per individu sterk verschillen.
Het lesprogramma is zeer speficiek per leerling, afstemd op zijn/haar ontwikkeling en niveau.
OG Buitengewoon levert de onderwijscomponent. PSW levert de zorgcomponent. Adelante is de partner die zich richt op de revalidatie geneeskundige behandeling en audiologische zorg. Deze laatste is gebaseerd op een individuele hulpvraag van een kind waarbij binnen een bepaald tijdsbestek een doel behaald moet kunnen worden. Zorg in de vorm van ADL of onderhoudsbehandelingen (fysiotherapie, ergotherapie, logopedie) behoren hier niet toe. Deze vallen in de zorgcomponent die PSW levert. Er kunnen dan ook meerdere behandelaren betrokken zijn bij een kind, die vanuit een andere opdracht werken. Het is nadrukkelijk wel de insteek om deze trajecten samen te laten komen in één plan voor het kind.
Onderwijs is er voor alle kinderen en jongeren. Het klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor kinderen met ernstig meervoudige beperkingen. Niet omdat onderwijs voor hen geen meerwaarde heeft, maar omdat zij niet terecht kunnen in het huidig passend onderwijs, omdat ze een leerplichtontheffing hebben of omdat er geen geschikt aanbod is in de eigen regio. Wij willen voor deze groep kinderen in Midden-Limburg onderwijs realiseren. Maar wel op een manier waarbij zorg en onderwijs samengaan. En altijd gericht op dat ene doel: maximale ontwikkeling van het individuele kind. Samen met het kind en de ouders kijken we wat hiervoor nodig is.